Foodtrucks geven voorkeur aan bedrijfsevenementenFoodtrucks geven voorkeur aan bedrijfsevenementen
Back Back Nieuws

Foodtrucks geven voorkeur aan bedrijfsevenementen

17 mei 2018

Slechte communicatie, hoge kosten voor staangeld en onvoldoende promotie is de meest voorkomende kritiek die foodtruckers hebben op de organisatoren van foodtruckfestivals. In 2017 waren er 272 foodtruckfestivals in Nederland tegen 176 in 2016. Foodtruckfestivals zijn booming business, maar niet voor de foodtruckers zelf. Zo blijkt uit een onderzoek van FoodtruckBooking.com dat in september 2017 voor het tweede maal werd gehouden.

Daling van 9%

In 2016 gaven 15% van de foodtruckers nog de voorkeur aan foodtruckfestivals, dat daalde in 2017 tot een schamele 6%, om genoemde redenen. Organisatoren van ander type evenementen, (o.a. Muziek- en zomerfestivals) werden beduidend beter beoordeeld. Voor die groep werd met name professionaliteit genoemd, goede faciliteiten en heldere afspraken. Het zijn aspecten die worden gemist bij organisatoren van foodtruckfestivals. Uiteraard geldt ook hier: ‘…de goede niet te na gesproken.’ Festivals als Trek, Lepeltje-Lepeltje en Rrrollend zijn populair en oogsten dan ook minder kritiek.

Behoefte aan betere communicatie
Communicatie werd door ruim 30% van de foodtruckers genoemd. Geen heldere afspraken; toezeggingen die niet worden nagekomen; trage of slechte financiële afhandeling en onduidelijkheid over faciliteiten die geboden worden zijn het meest genoemd. 55% van de foodtruckers vindt dat er teveel foodtruckfestivals zijn en 61% vindt dat er door de organisatoren te weinig gekeken wordt naar variatie in het aanbod en er worden teveel foodtrucks uitgenodigd in verhouding tot het aantal verwachte gasten. Veel gehoorde kritiek is dan ook dat de organisatoren te weinig doen aan promotie. Bezoekersaantallen vallen tegen en de risico’s worden afgewenteld op de foodtruckers.

Vandaar dat foodtruckers hun heil elders zoeken. 48% van hen geeft de voorkeur aan bedrijfs- en personeelsfeesten. Bij die opdrachten is helder hoeveel gasten bediend worden; het maakt inkoop eenvoudiger en het hebben van volledige controle over de omzet zijn hier de belangrijkste argumenten

Toch een goed jaar
Toch was 2017 voor de foodtruckbranche een goed jaar. 72% beoordeelde hun omzet als voldoende tot goed en 8% zelfs uitstekend. Van de respondenten geeft 71% aan dat hun omzet was gestegen. 69% geeft aan dat het bedrijfsresultaat steeg met meer dan 10%. Kijkend naar de toekomst van de foodtruckbranche geeft 74% aan foodtrucks te zien als eetgelegenheid in het straatbeeld terwijl 12% het ziet als een opstap naar een restaurant.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!