
FoodtruckBooking.com: de smakelijke schakel tussen foodtruck en event
Van festivaldroom naar professioneel platform
In 2016 ontstond het idee voor FoodtruckBooking.com tijdens een brainstorm met een vriend. ‘We wilden eigenlijk zelf een foodtruck beginnen, maar we zijn zelf geen echte keukenprinsen’, vertelt Onno lachend. Hun ervaring in online marketing bracht een ander idee aan het rollen: het verbinden van foodtruckondernemers met opdrachtgevers door een platform te bouwen waardoor foodtrucks beter vindbaar zouden zijn. ‘Destijds hadden de meeste trucks wel een Facebookpagina of Instagram, maar als je ze niet al kende, waren ze lastig te vinden. Dat moest makkelijker kunnen. En zo ontstond FoodtruckBooking.com’, vertelt Onno.
Een volwaardige cateringoplossing
Wat begon als een ludiek idee in een snelgroeiende markt, is uitgegroeid tot een professioneel platform dat inmiddels actief is in Nederland, België, Duitsland, Spanje en de VS. Onno heeft de branche volwassen zien worden: ‘Foodtrucks stonden eerst een beetje op zichzelf, maar zijn nu een volwaardige cateringoplossing. En wij willen vanaf dag één bijdragen aan die professionalisering.’ Die bijdrage gaat verder dan alleen een online plek om boekingen te regelen. Een mooi voorbeeld is de samenwerking met verzekeraar Allianz. ‘Foodtruckondernemers liepen er tegenaan dat hun truck lastig te verzekeren was. Dus zijn wij in gesprek gegaan met Allianz, met als resultaat de eerste foodtruckverzekering in Nederland.’
Matchmaker in eventland
FoodtruckBooking.com brengt vraag en aanbod bij elkaar op een professionele manier. ‘Tegenwoordig zijn foodtrucks op events meer dan een leuke aanvulling – ze vormen een serieuze, professionele invulling van de totale catering’, stelt Onno. ‘En organisatoren willen natuurlijk kwaliteit, sfeer en betrouwbaarheid.’ Op het platform kunnen gebruikers filteren op soort keuken, maar ook op budget en locatie. Onno: ‘We moedigen foodtruckondernemers aan om hun profielpagina’s zo compleet en aantrekkelijk mogelijk te maken. Wat voegen zij toe aan een event? Sfeer, beleving, goed eten – daarmee máákt een goede foodtruck een event.’
Meer dan alleen eten
De keuze is enorm. ‘Zoveel zelfs, dat het soms de vraag is of je überhaupt kunt kiezen’, lacht Onno. Een favoriet kan hij niet noemen, de magie van een goede foodtruck zit wat hem betreft niet alleen in het eten, maar in het totaalplaatje. ‘De mooiste foodtrucks zijn die waar ondernemers met passie een concept hebben neergezet. Van het ontwerp van de truck tot de schorten met hun logo – dat straalt trots en beleving uit. En dát zie je terug op het eventterrein.’ De meerwaarde van één of meerdere foodtrucks op je event is dan ook een no brainer: ‘Op de grote festivals en events zie je ook dat een goede foodtruck echt meer dan een uitgifteluik is. Er wordt echt iets moois neergezet, met kwalitatief goed eten. Misschien sta je even in de rij, maar je ziet wel dat er een chef met liefde een mooie maaltijd voor je staat te bereiden. Dat zie je met normale catering niet!’
Pizza, hamburgers of healthy please?
De klassieke burger en pizza blijven onverminderd populair’, merkt Onno op. ‘Dat vind ik zelf eigenlijk wel een beetje jammer. Maar dat vindt iedereen nu eenmaal lekker.’ Maar Onno ziet ook duidelijke verschuivingen. ‘Vega en vegan foodtrucks horen inmiddels standaard in het assortiment, dat kan ik geen trend meer noemen. Er zijn steeds meer evenementen die zich richten op duurzaamheid, dus die zullen misschien wel voor een foodtruck met hamburgers kiezen, maar dan een vegetarische variant. Waar dat twee jaar geleden een opkomende trend was, is dat nu iets waar foodtrucks vol op in durven te zetten.’ Daarnaast hebben ook de wat gezondere opties een vaste positie verworven in foodtruckland. ‘Dat past bij de behoefte van de consument om bewustere keuzes te maken. Een goede foodtruck onderscheidt zich met vers en gezond eten, gecombineerd met een origineel concept.’
De verbindende kracht van Foodtruckbooking.com
De lijst met opdrachtgevers die FoodtruckBooking.com regelmatig weten te vinden is indrukwekkend: van SAIL tot talloze grote cateraars en festivalorganisatoren. ‘We zien dat vrijwel elk groot event wel eens via ons een aanvraag heeft uitgezet’, zegt Onno. ‘Sommigen laten zich inspireren door het aanbod en zoeken zelf, anderen plaatsen een specifieke aanvraag.’ Wat FoodtruckBooking.com volgens Onno uniek maakt, is de sterke relatie met zowel de foodtruckondernemers als de eventprofessionals. ‘We kennen de branche, we denken mee, en we bieden een platform dat echt waarde toevoegt. Als je een foodtruck hebt, moet je eigenlijk gewoon op ons platform staan. En als je een foodtruck zoekt, vind je bij ons gegarandeerd een die past bij jouw event!’