17 maart 2015

Faber Audiovisuals: van MKB-bedrijf tot wereldspeler

Rubrieken

Van MKB-bedrijf tot wereldspeler. Bekender in het buitenland dan in eigen land. Dat geldt een beetje voor Faber Audiovisuals. Wereldwijd staat het Friese bedrijf bekend als een van Europa’s grootste verhuurders van LED schermen (totale vloot 6.000 m2) en aanverwante audiovisuele materialen op tijdelijke basis voor sport events, corporate events, concerten en tv-producties. Daarnaast is Faber Audiovisuals actief in de (semi-) permanente verhuur van LED boarding langs voetbalvelden in de Nederlandse Eredivisie en in buitenlandse voetbalcompetities, zoals in de Verenigde Arabische Emiraten.

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Het familiebedrijf heeft de afgelopen acht jaar een stormachtige groei doorgemaakt; gemiddeld zo’n 30% per jaar. Dat is opgemerkt. De afgelopen jaren meldden zich enkele investeerders en eind 2014 werd Faber Audiovisuals gekocht door NEP Group Inc, wereldwijd één van de grootste leveranciers op het gebied van outside broadcasting, studio productie, video display en host broadcasting. NEP Group Inc. ondersteunt jaarlijks duizenden shows en evenementen, zoals onlangs de tv-registratie van de Super Bowl.

Hoogste tijd voor een nadere kennismaking met Faber Audiovisuals, dat zich in eigen land een beetje onder de radar begeeft. ‘Wij zoeken de publiciteit niet zo snel op,’ beaamt de 44-jarige Cees Jan Faber, CEO en directeur van Faber Audiovisuals. ‘Dat heeft te maken met Friese nuchterheid. Niet lullen, maar poetsen; dat is ons devies.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Kansen grijpen
Het gesprek vindt plaats in het hoofdkantoor van Faber Audiovisuals, op het kleine en schilderachtige industrieterrein De Wissel in St. Annaparochie, niet ver van Leeuwarden. Niet een zichtlocatie langs een drukke snelweg. ‘Integendeel, we zitten zo’n beetje aan het eind van de wereld,’ zegt Cees Jan Faber lachend met zelfspot. ‘Mijn grootvader startte hier in 1938 als elektricien en combineerde dat met de verhuur van audio apparatuur. Sindsdien is het bedrijf hier gevestigd en dat is een prima aanrijdroute voor veel van onze klanten in Noord Duitsland. Inmiddels opereren we wereldwijd, dus maakt het niet zo veel meer uit waar we gevestigd zijn.’

Cees Jan Faber staat sinds 2003 aan het roer van het bedrijf. Hij was in die tijd al enkele jaren actief als ondernemer in de verhuur van LED schermen en voegde die activiteiten in het bedrijf dat hij van zijn vader overnam. Faber Audiovisuals groeide vervolgens tegen de economische verdrukking in. ‘Dat komt mede doordat we niet alleen leveren aan de markt van corporate events, maar ook actief zijn in de wereld van tv-producties, concerten, voetbal en andere sportevenementen. Die producties gaan altijd door, ook in economisch mindere tijden. Daarnaast hebben we altijd geïnvesteerd in mensen en materialen. We hebben elke kans gegrepen die zich voordeed én we hebben vanaf het begin groot gedacht. We hebben altijd verder gekeken dan Nederland en we hebben meteen ingezet op de grote markten in bijvoorbeeld Duitsland en de VS. Daar is vraag naar top apparatuur in gigantische hoeveelheden.’

Het bedrijf staat bekend om z’n korte lijnen, en het feit dat het snel inspringt op veranderingen in de markt. Cees Jan Faber was tot voor kort 100% eigenaar van het bedrijf en kon dus snel schakelen. ‘Daardoor konden we altijd heel flexibel en dynamisch zijn. Ons materiaal is breed inzetbaar en dat maakt ons ook flexibel. LED schermen die wij inzetten voor corporate events zijn bijvoorbeeld ook geschikt voor tv-producties. Dat maakt ons minder kwetsbaar. Voorts hebben we een team bekwame vakmensen. De medewerkers hebben een sterke drive en werken keihard. Ze beseffen dat de business 24/7 doorgaat, waardoor ze bijvoorbeeld altijd bereikbaar dienen te zijn. Verder is ondernemen een kwestie van keihard buffelen en voortdurend in beweging zijn: evenementen bezoeken, projecten bedenken, klanten spreken. Ik zit daardoor elke week in het vliegtuig.’

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Faber Audiovisuals plaatste LED schermen tijdens de public viewings (grote TV-schermen) op de Copacabana in Rio de Janeiro

WK voetbal en WK skiën
Die aanpak leidt tot de mooiste projecten. In Dubai opende Faber Audiovisuals in 2013 een vestiging in verband met de levering voor drie jaar van LED (advertentie) boarding tijdens de voetbalcompetitie, de League Cup en de Super Cup wedstrijden in de Verenigde Arabische Emiraten. Tijdens het WK voetbal in Brazilië leverde Faber Audiovisuals de LED schermen tijdens de public viewings (grote TV-schermen) op de Copacabana in Rio de Janeiro en op andere voetbalpleinen in de speelsteden. Cees Jan Faber: ‘Voor dat project hebben we de nieuwste materialen aangeschaft. Na afloop van het WK voetbal hebben we het materiaal verhuisd naar Los Angeles, waar we een nieuwe vestiging openden. Vanuit LA hebben we onlangs alle audio-faciliteiten verzorgd tijdens het WK skiën.’

De successen van Faber leidde vorig jaar al tot interesse van investeerders. Investeringsbedrijf Foreman Capital meldde zich in maart 2014 en nam 45% van de aandelen van Faber over. Foreman zou investeren in de verdere groei van Faber met als doel om het bedrijf na een jaar of vijf door te verkopen. Cees Jan Faber: ‘Ik behield de meerderheid van de aandelen en behield dus alle controle, terwijl de bedrijfsrisico’s beter afgedekt waren. Een veilige gedachte, want er zijn natuurlijk enorme bedragen gemoeid zijn met de investeringen, als je geen concessies wilt doen aan kwaliteit.’

Nog sneller doorgroeien
[afbeelding niet meer beschikbaar]Het duurde geen vijf jaar. Reeds in het najaar van 2014 klopte NEP Group Inc. op de deur met prima bod. Sindsdien bezit Cees Jan Faber geen aandeel meer in Faber Audiovisuals. Cees Jan Faber: ‘Maar alles voelt nog hetzelfde. Voor de medewerkers verandert er niets. De naam van het bedrijf blijft ook hetzelfde. Voordeel is wel dat we nu sneller kunnen doorgroeien. Wel op de Friese manier: nuchter en stap voor stap, via organische groei en eventueel ook via overnames. Het is fijn om een ervaren investeerder achter ons te hebben, die het klappen van de zweep kent. Voor ons was het belangrijk dat het bedrijf in goede handen zou komen. NEP Group is een ambitieus concern, waarin veel kennis en geld zit. Ik verwacht veel synergie met de bedrijven uit de NEP Group. Het wordt gemakkelijker om totaalpakketten aan te bieden, want NEP Group steunt op twee verwante takken: broadcasting en live events. We blijven focussen op midden- en grootschalige events in meerdere Europese landen, met name Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. In enkele landen willen we vestigingen openen om dichter bij de klant te zitten. Dat geldt met name voor Duitsland, waar we veel zaken doen.’

Bestaat de kans dat Cees Jan Faber zich de komende jaren van het toneel terugtrekt, nu hij het bedrijf heeft verkocht? Cees Jan Faber: ‘Nee hoor. Dit is wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Voor mijn gevoel is er ook geen verschil. Het voelt nog steeds als mijn bedrijf!’