EventCase: Hutten zorgt voor zintuiglijke en tastbare belevingEventCase: Hutten zorgt voor zintuiglijke en tastbare beleving
Back Back Eventcase

EventCase: Hutten zorgt voor zintuiglijke en tastbare beleving

04 september 2017

Overal en elke dag vinden er noemenswaardige events plaats, georganiseerd door de krachtige Nederlandse evenementenbranche. Tevreden opdrachtgevers die hun doelstelling bereikt hebben, gasten die met een blijvende herinnering naar huis gaan en bureaus en locaties die kunnen terugkijken op een succesvol geproduceerd evenement. Wij vinden het de moeite waard om die events – klein, groot, met een kenniselement of juist fun, spraakmakend, intiem of spectaculair – een plek te geven op Events.nl in de rubriek EventCase.

  • Naam evenement: Boeiend Groeiend
  • Soort evenement: Driedaags event waarbij bedrijven en kennisinstellingen in heel Europa plantaardig onderzoek en innovatie presenteerden.
  • Opdrachtgever: Plantum, de branchevereniging van Nederlandse veredelingsbedrijven
  • Organisator: Artishock Events & Marketing en Hutten
  • Contactpersoon organisatie: Marielle Klein Geltink
  • Datum evenement: donderdag 18 mei, vrijdag 19 mei en zaterdag 20 mei
  • Locatie: Plein, Den Haag
  • Doelgroep: ambtenaren, Tweede Kamerleden, journalisten, leden van Plantum, leerlingen, geïnteresseerden
  • Aantal bezoekers: 1.500

Tweede Kamerleden in Den Haag die tussen de vergaderingen een frisse neus gingen halen, keken enigszins verbaasd op. Zagen zij daar nou een uitnodigende tuinbouwkas van Plantum op het Plein? Van 18 mei tot en met 20 mei verzorgden Hutten en Artishock Events & Marketing onder leiding van Marielle Klein Geltink het event ‘Boeiend Groeiend’ van Plantum, de branchevereniging van Nederlandse veredelingsbedrijven. Artishock ontwikkelde op basis van de communicatiedoelstelling van Plantum het eventconcept, eventnaam en pakkende huisstijl. Samen met Hutten werd meerwaarde gecreëerd op het gebied van aankleding, geluid, decor en catering. De leden van Plantum zijn actief in veredeling, vermeerdering, opkweek en handel van zaden, bollen, knollen, stekken en jonge planten. Plantum wordt in binnen- en buitenland breed erkend als autoriteit en deskundig belangenbehartiger van de sector plantaardig uitgangsmateriaal in Nederland.

Tastbare beleving

Met het event maakte Plantum – in de drie dagen dat het event duurde – Kamerleden, ambtenaren, scholieren en branchegenoten warm voor de plantenwereld. Met daarbij de nadruk op de belangrijke rol die planten spelen binnen de landbouw, de duurzame productie van voedsel en de tuinbouw, bosbouw en alle non-food producten, zoals papier, hout, chemicaliën, energie en geneesmiddelen. De doelstelling van het evenement Boeiend Groeiend was om de hele sector te betrekken in het maken van toekomstig beleid. Met de expokas ‘The Green Machine’ liet Plantum verder zien hoe essentieel planten, kruiden en zaden zijn voor het leven op aarde, de economie en de voedselvoorziening. Voor Hutten was Sacha van Lanen verantwoordelijk voor de look and feel van de tuinbouwkas met een oppervlakte van 300 vierkante meter en de naam ‘Take a Seed’. 'Wij kregen de opdracht mee om een zintuiglijke beleving aan te vullen met een tastbare beleving, passend bij de prikkelende huisstijl en door Artishock bedachte kasnamen The Green Machine en Take a Seed', zegt Sacha van Lanen. 'Bezoekers lieten we zien, ruiken, proeven en voelen. Zo ervaarden zij dat ze in een echte kas waren.'

Take a Seed!

De bezoekers werden meegenomen in het verhaal van Plantum. Een voor een liepen zij de kas binnen op een pad bedekt met graszoden. Een terras met drie ruime picknickbanken omringd door verschillende planten, een mini-moestuintje, plukbomen met fruit en relaxte zitzakken maakten het buitengedeelte volledig. Eenmaal binnen kenmerkte de tijdelijke eventlocatie in Den Haag zich door twee royaal opgezette ruimtes. De eerste ruimte was het expo-gedeelte waar bezoekers het verhaal achter de producten hoorden, ‘The Green Machine’. Met beelden en beleving werd de potentie van planten getoond. Met de uitnodiging ‘Take a Seed’ werden bezoekers vervolgens naar het aangrenzende hospitality gedeelte geleid met een coffee corner, theetuin en lemonade bar. Dit was door Hutten geheel in stijl van het event aangekleed met veel groen, zaden, kruiden en planten. Aardbeiplanten en paprikaplanten wisselden elkaar af met kleurrijke hortensia’s. Houten dinertafels met hagelwitte bladen stonden strategisch opgesteld in de open tent zodat gasten na afloop van het bezoek aan het expo-gedeelte rustig nagenoten van alle pracht en praal die ze even daarvoor aanschouwden. Een felgroene decorwand met daarin tientallen tandwielen verweven, aantrekkelijke bewegwijzering en diverse sfeerelementen vertelden de essentie van Plantum: producten die van grond tot mond gaan. 

Culinair vakmanschap

Hutten verzorgde dagelijks een ontbijt, lunch en diner voor verschillende bezoekers. Vanzelfsprekend werd er in het culinaire aanbod ‘groenten en fruit met een verhaal’ geserveerd, maar ook bijvoorbeeld snackgroenten. De ingrediënten en producten die leden en leveranciers van Plantum dagelijks gebruiken, werden op fraaie wijze verwerkt in de verschillende gerechten, hapjes en drankjes. Hutten serveerde tijdens ontbijt en lunch onder meer wrapjes met rosbief, hummus spreads, mini-boterhammen met gegrilde paprika en gegrilde courgette en american pancakes op stokjes met kiprollade. Het diner bestond uit een voorgerecht in piramidevorm waarbij de nadruk lag op een paprikasoepje en gele appelcompote met gepocheerd kreeftenvlees. Het hoofdgerecht was een creatie van diamanthaas, groentemix, aardappelmousseline en poftomaatjes. Het driegangendiner sloot af met een dessert dat als thema ‘chocoladetuintje’ had. Front cooking zorgde gedurende de drie dagen ervoor dat het voor gasten duidelijk zichtbaar was welke items werden gebruikt door de koks van Hutten. 'De kas was een echte green experience; we hebben een echte natuursfeer gecreëerd. Achter elk sfeerelement zat een goed doordacht idee. Hutten kijkt terug op een geweldig event, waarbij wij in samenwerking met Artishock en andere betrokken partijen lieten zien op een juiste wijze aan te kunnen haken op de doelstelling van het event. Hutten heeft écht toegevoegd met culinaire verrassingen en een onderscheidend decor', blikt Sacha van Lanen terug.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!