
Twee keer per jaar zet Faber Audiovisuals de deuren van haar hoofdvestiging in Sint Annaparochie wagenwijd open. Relaties en partners met interesse in kennis en innovaties in de evenemententechniek wordt ruimhartig een kijkje gegund in de keuken. ‘We zijn trots op wat we doen en dat laten we graag zien aan iedereen die daar belangstelling voor heeft’, verklaart Jeroen Boere het initiatief. De gemeenschappelijke noemer voor het evenement is Faber University. ‘Binnen dit concept bieden we speciaal aan onze relaties en partners een eendaags kennisevent, waarin ze een aantal interactieve workshops volgen. Het doel is elkaar inspireren en kennis uitwisselen. De bonus: het felbegeerde Faber University Certificaat.’
Vertellen en tonen
De najaarseditie van Faber University staat in 2018 geagendeerd voor een herfstige vrijdag in november. Liefst zeventig gasten reisden voor één van de vier University-dagen noordwaarts in nieuwsgierige afwachting van hetgeen hen te wachten stond. De een is manager bij een van de grootste multimediaproducenten van het land, de ander regisseur, een derde accountmanager bij een evenementenbureau. Ze hebben in meer of mindere mate iets met techniek, maar zijn geen van allen directe gebruikers van de equipment die vanuit Faber de wereld overgaat. Maar dat is wel precies de idee achter het programma zoals dit wordt aangeboden: bij het proces van creatief ontwerp, inhuur of eventuele aanschaf van audiovisuele apparatuur zijn namens klanten vaak veel meer en zeker heel andere mensen betrokken, dan degenen die er operationeel mee werken. ‘Juist die mensen willen we meenemen in ons verhaal, ze vertellen en laten zien waar je het zoal over hebt als het gaat om audiovisuele totaaloplossingen die wij in hun opdracht inzetten’, aldus Boere. ‘Het doel van Faber University is tenslotte: Inspiratie opdoen en kennis delen, zodat we samen tot mooiere en betere evenementen kunnen komen.’
Geen barbies maar Lego
Daar ligt deze dag dus wel een uitdaging. Immers, techniek vormt de rode draad door het programma van de dag en met een gehoor van veelal niet-ingewijden vereist dit wel wat van de inleiders. Dat blijken eigen mensen uit de dagelijkse praktijk te zijn. ‘Toen we in 2017 startten met de University was het uitgangspunt dat iedereen binnen het bedrijf een rol zou nemen. De een is goed voor de groep, de ander loopt liever mee en geeft in gesprek toelichting. Wat ons allemaal verbindt is die trots’, aldus Boere. Hij ziet met tevredenheid aan hoe de eerste workshop – gewijd aan projectie en LED – meteen al een schot in de roos is voor het gehoor. ‘Normaliter zijn dat eigenlijk zaken die mijn collega’s binnen het bureau regelen’, vertelt Jaylee van ter Beek. Ze werkt bij Verwiel – The Creative Agency uit Den Bosch. Ze had de mazzel dat een collega moest afzeggen en kijkt nu haar ogen uit in de demoruimte bij Faber. ‘Ik heb meteen mijn vinger opgestoken. Ik werk nu drie jaar bij het bureau en leer nog elke dag. Met dat perspectief ben ik wat graag afgereisd naar Friesland. Bovendien was ik altijd al wel meer van de Lego dan van de barbies.’
Minuscuul klein
Jaylee kan haar hart ophalen bij Faber. Tijdens de workshop over projectie en led pikt ze interessante details op over pixels en projectafstanden. De daaropvolgende rondleiding biedt haar en haar medestudenten een boeiend beeld van hoe vakmensen bij Faber Audiovisuals in eigen perfect geoutilleerde werkplaatsen defecte led-panelen repareren en kalibreren. Onder de microscoop worden er minuscuul kleine ledjes vervangen en kapotte verbindingen gesoldeerd. En weer verderop is te zien hoe met behulp van ingenieuze software trailers zo efficiënt mogelijk worden geladen. Een aantal daarvan staat buiten: stuk voor stuk imposante voertuigen, waarvan een aantal mobile led schermen draagt. Voor een ervan – oppervlakte 50 vierkante meter – wordt geposeerd. ‘Ik herinner me nog de tijd van de allereerste mobiele vidiwall’, merkt iemand op. ‘Dat ding werd met twee heftrucks opgetild. Moest precies synchroon natuurlijk, anders hadden ze een probleem.’
Affiniteit en interesse
Na de ‘lunch op zijn Fries’ krijgt Mark Knobel, regisserend schakeltechnicus, het woord. Hij neemt zijn gehoor mee door de wondere wereld van camera en play-out. Een verhaal uit 16 jaar ervaring, ondersteund door real time projecties op het megascherm achter zich. Van brandpuntafstanden van lenzen tot greenscreen technieken. En alles ter plekke geschakeld op de mobiele regie-units die in de demoruimte zijn opgesteld. Als Knobel is uitgesproken zijn de betrokken medewerkers wat graag bereid toelichting te geven. Op de noodzaak van shading bijvoorbeeld bij meercamera registraties. Aan een van de statafels gaat het gesprek met een jonge medewerkster over opleiden in het vak. Ze volgde een Mbo-opleiding, maar is in de praktijk pas echt gegrepen door het vak. ‘Onze branche heeft grote behoefte aan mankracht’, legt Arjen Kijk in de Vegte zijn gesprekspartner uit. ‘We ontvangen hier graag jongeren om ze te inspireren en een indruk te geven van de dingen die we doen.’ Affiniteit met techniek blijft daarbij een belangrijke voorwaarde, zo blijkt als Kijk in de Vegte zelf de vloer krijgt en het heeft over Digital Services en Integrated Networks. ‘Daar haakte ik even af’, bekent Jaylee. ‘Maar ik heb al zoveel opgestoken vandaag. Dat nemen ze me niet meer af.’
Door > Henny Beijer