Boomming business
10 juni 2025

Een goede locatie draagt het evenement

Door Eline van Nunen

Rubrieken

Voor Marloes van den Boom - eigenaar van Boomming Business - begint een evenement niet altijd met een thema, een programma of een draaiboek, maar vaak met de locatie. ‘Ik stel mezelf eerst de vraag: ‘Wat is het verhaal van deze plek en hoe draagt het bij aan de beleving?’ Ik wil zien en voelen wat de meerwaarde van de locatie is. Pas als dat klopt, vul ik het programma in. De rest volgt dan vanzelf.’

Hotel New York: een droomlocatie die verbindt

Er zijn locaties die jarenlang bovenaan haar wensenlijstje staan. Haar absolute nummer één? Hotel New York in Rotterdam. ‘Die plek ademt historie, heeft karakter én spreekt een breed publiek aan. Van havenarbeider tot directeur, iedereen komt hier graag.’ Toen Boomming Business na 17 jaar dromen de kans kreeg om hier een jubileumfeest te organiseren voor een groot technisch bedrijf, wist ze: ‘dit wordt bijzonder.’

‘Bij een jubileum moet je niet terugkijken, maar vooruit. Dus wilde ik het helemaal anders aanpakken. Geen formeel diner met speeches, maar een avond die leeft, verrast en verbindt. We maakten gebruik van het hele pand, en in elke ruimte gebeurde iets anders. Zo was er in de kelder een fine dining-proeverij, in het restaurant serveerden we Hotel New York-favorieten, er was een groot Aziatisch buffet, livemuziek en karaoke. Er liepen zelfs Wens Obers rond die ‘waar kan ik je ’s nachts voor wakker maken’-wensen van gasten vervulden. Een bordje opgewarmde nasi zorgde meteen voor leuke gesprekken.’

De locatie als rode draad 

De veelzijdigheid van Hotel New York bleek perfect voor een gevarieerd programma. ‘De historie, architectuur en bijzondere verhalen droegen het evenement. Door het gebouw op verschillende manieren in te zetten, ontstond vanzelf beweging. Vanaf het eerste moment was het feest ‘aan’. De 500 gasten, uit alle lagen van de organisatie, mengden zich op een natuurlijke manier. Er ontstond echt verbinding’, aldus Marloes.

Ook bij de andere evenementen die ze organiseert, speelt de locatie een sleutelrol. ‘Logistiek en uitstraling zijn natuurlijk belangrijke punten, maar de plek moet vooral iets vertellen en toevoegen. Zo koos Marloes voor een business-evenement bewust voor De Goudfazant in Amsterdam-Noord. ‘Waarom partijen van buitenaf invliegen als de locatie zelf al zoveel te bieden heeft? De chefs, de ‘in-huis kunstenaar’ en de bakker uit hetzelfde pand kregen allemaal een rol tijdens het evenement. Dat voelde niet bedacht, maar écht.’

Vertrouwde partners en mooie samenwerkingen

Met haar vaste partners werkt Marloes vanuit hetzelfde principe: ‘de samenwerking moet kloppen, net als de locatie’. Marloes: ‘Neem bijvoorbeeld Maison van den Boer. Zij verzorgen de catering, en ik de rest. Er is onderling vertrouwen, en dat maakt het verschil.’

Als zelfstandig ondernemer verzamelt Marloes eerst een team van experts, oud-collega’s en adviseurs om haar heen. ‘Dat zijn vaak bekende gezichten voor mij, maar ook voor de locaties en leveranciers. We weten precies wat we aan elkaar hebben. Het mooiste aan mijn vak? Dat de partijen die ik bij elkaar heb gebracht, samen verdergaan. Die rol van matchmaker vervul ik het liefst.’

De magie van het moment

In alle organisatiehectiek probeert Marloes vaker stil te staan in het moment. ‘Als zzp’er is het makkelijk om jezelf te verliezen in een evenement. Nu ik ouder word en langer in het vak zit, kan ik het steeds meer loslaten. Zo ook toen de band en de zaal uit hun dak gingen bij Hotel New York, en ik samen met mijn projectteam in de coulissen stond toe te kijken. Het voelde alsof de tijd even stilstond. Alles kwam daar samen: locatie, entertainment, lekker eten en blije gezichten. Een moment om in te lijsten. Daar doe ik het voor.’

Foto’s: Twycer