East Side volgt eigenZINnige wegEast Side volgt eigenZINnige weg
Back Back Nieuws

East Side volgt eigenZINnige weg

10 februari 2022

Ze bedenken vooral graag iets waar de klant niet omheen kan. Waar de klant zelf niet aan heeft gedacht. Net even anders, net wat beter geïntegreerd in een bredere communicatiecontext. ‘We gaan niet voor zomaar een evenement’, zegt programmamaker Annemiek van de Mast. ‘Wat we neerzetten dient de doelen die onze opdrachtgevers voor ogen hebben, maar vaak onvoldoende kunnen concretiseren. Dat is wat wij doen: tussen verbeelding en werkelijkheid, maken wij het concreet.’ Noem het hoog gegrepen, vind het erg ambitieus. Het is wel de dagelijkse werkpraktijk waarin East Side Communicatie & Events floreert, eendrachtig samen optrekkend met Perspekt Studio’s in Haarlem. Een eigenzinnig bureau, dat claimt altijd meer te leveren dan de klant verwacht.

  • East Side volgt eigenZINnige weg
    Townhall Meeting Athlon/Daimler Benz - Foto: Ronald van Slooten
  • East Side volgt eigenZINnige weg
    NEMO Wonder of Wetenschap - Foto: DigiDaan
  • East Side volgt eigenZINnige weg
    Online Event
  • East Side volgt eigenZINnige weg
    Joke Smit Prijs, Ministerie OCW
  • East Side volgt eigenZINnige weg
    Personeelsfeest - Foto: Ronald van Slooten
  • East Side volgt eigenZINnige weg
    Opening hoofdkantoor Shimano Europe – Foto: Paul Raats

Multidisciplinair

East Side huist samen met Perspekt Studio´s op bedrijventerrein Waarderpolder in Haarlem. Van buiten onopvallend, van binnen een inspirerende creatieve hotspot. Een plek waar ideeën worden geboren, concepten ontstaan en ontwerpen worden gemaakt die vervolgens ook daadwerkelijk worden gerealiseerd. In de eigen werkplaats en ook op evenementplekken, in musea, bezoekerscentra, overheid of bij bedrijven zelf. ´We willen mensen raken, perspectieven bieden, verbinden en daarmee in beweging krijgen. En dit op de meest duurzame manier´, verwoordt strateeg en conceptmaker Marièlle Beek. Het bureau tekent anno 2022 voor advies, ontwikkeling, ontwerp en realisatie van uiteenlopende projecten. ´Dan moet je denken aan het hele brede scala van live events, multimediale tentoonstellingen, films tot brand activatie.´ Hiervoor is een multidisciplinair kernteam van zo´n 15 specialisten al jaren samen actief: inhoudsontwikkelaars, conceptmakers, ontwerpers en makers. ‘Trefwoorden als passie, plezier, vertrouwen en oplossingen zoeken met de continue focus op het eindresultaat, horen bij ons.’ Door de jaren heen verwierf het bureau tal van onderscheidingen voor geleverd werk, waaronder nominaties voor beste vergaderlocatie voor Beeld en Geluid in Den Haag en een Global Fine Arts Award voor de Iran tentoonstelling in het Drents museum.

Onlosmakelijke verbanden

We leveren niets inwisselbaars, vat Van de Mast bondig de insteek van East Side samen: ‘Hoe de primaire vraag ook luidt, wat de verwachting ook is: wij willen altijd aanhaken bij de corporate strategie van de organisatie en dat heel tastbaar en concreet maken. Waar staat die strategie voor, wat speelt er, wat leert het verleden, hoe staan medewerkers en bezoekers erin? We zien nog al te vaak dat afdelingen vrij autonoom inzetten op een event als communicatiemiddel, zonder zich bewust te zijn van de onlosmakelijke verbanden binnen de eigen organisatie. Dan bedenkt HR, dat er een personeelswervingsevent moet komen, maar haakt marketing niet aan. Waarmee allerlei kansen op ondersteuning van merkwaarden en missie worden gemist.’ Een case van een groot internationaal fietsenmerk illustreert haar verhaal. ‘Het begon met de vraag of we hun jubileum met wat festiviteiten konden inkleuren. Het werd uiteindelijk een meerjarige campagne, waarin zowel huidige als nieuwe medewerkers stap voor stap werden meegenomen in de ontwikkeling en beleving van het merk waarvoor ze werkten. Ook leveranciers en de consumentenmarkt werden daarin niet vergeten. Het thema: Join the century back to our future. De apotheose bestond onder meer uit evenementen voor relaties en personeel, een film, een milieubewustzijnsproject en een fietstour voor het goede doel.’

Situationeel denken

Het doel staat altijd voorop, zeggen Beek en Van de Mast. ‘Daar bemoeien we ons tegenaan. Ook al is de klant er in het begin nog niet helemaal klaar voor. We spreken de taal, we snappen de theorie en we zoeken vervolgens de verbinding.’ Voor het duo bepaalt inhoud dus ook de vorm en versterkt de vorm weer de inhoud. ‘Wij weten met de ervaring van East Side en Perspekt wel wat 3D of meer, een film, een show of gaming betekent. Waar wij naar op zoek gaan, is hoe we die middelen uiteindelijk het meest effectief inzetten. We ontwerpen dus altijd situationeel en denken middelenvrij. En zijn daarin we behoorlijk eigenzinnig op een positieve manier, horen we keer op keer terug …’ 

Door Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!