
De Dutch Ladies Open is het enige topsportevenement voor vrouwen binnen de Nederlandse golfwereld, en de vijfde editie was groter en veelzijdiger dan ooit. ‘Het toernooi zelf duurt drie dagen, maar met opbouw, inspeeldagen en afbouw zijn we zo’n 22 dagen bezig op locatie. En met 1500 bezoekers per dag moet alles kloppen. Het is uitgegroeid tot een serieuze productie.’ Daarbij ging vaste partner Intersettle verder dan enkel het plaatsen van tenten. De specialist in tijdelijke accommodaties dacht vanaf het prille begin mee over de routing, zichtlijnen en ruimtelijke indeling, met als doel een logische en inspirerende publieksbeleving te creëren. ‘Zij vertalen onze visie naar een belevingswereld die klopt’, vertelt Jelle. ‘Hun aanpak zorgt ervoor dat elk aspect van het terrein bijdraagt aan de sfeer.’
Van blanco canvas naar festivaldorp
‘We beginnen bij een nieuwe hostlocatie met een lege ruimte. Letterlijk een open veld,’ vertelt Jelle. ‘En dan is het aan ons om daar iets bijzonders van te maken.’ Daarbij is Intersettle inmiddels al drie jaar op rij een vaste en onmisbare partner. Marlou Oudeman, senior accountmanager bij Intersettle en Jelles vaste contactpersoon, is de eerste die hij belt. ‘Wat ik zo waardeer aan Intersettle is dat ze niet alleen bouwen wat je vraagt, maar écht meedenken. Ze stellen vragen, komen met suggesties en zetten je aan het denken. Ze bouwen niet alleen tenten - ze bouwen mee aan het verhaal van het toernooi. Iedere editie start met een blanco canvas, en dan komen zij meteen met scherpe ideeën.’ Zo ontstond ook het idee voor een festivalopstelling tijdens de meest recente editie: een sfeervol ingericht publieksplein met verbonden tentstructuren, golfgerelateerde winkeltjes en toegankelijke food & beverage-opties. Marlou vult aan: ‘De samenwerking met de Nederlandse Golf Federatie verloopt heel prettig. Jelle is een enthousiaste opdrachtgever die het beste in het event naar boven wil halen. Samen proberen we elk jaar een prachtige ervaring te creëren voor deelnemers en toeschouwers."
Beleving boven business
Hoewel de organisatie ieder jaar innoveert en iets nieuws probeert toe te voegen, komt er ook een natuurlijke grens in zicht. ‘De opzet is prachtig zoals hij nu is,’ vertelt Jelle. ‘We zouden best meer publiek kunnen toelaten, maar dat zou het karakter veranderen richting een hospitality-event - en dat is de laatste edities niet onze insteek geweest.’
De Dutch Ladies Open is momenteel geen commercieel project. Jelle: ‘Ons huidige doel is niet om geld te verdienen. We richten ons volledig op maximale beleving voor de echte golffan. Het moet een evenement zijn waar mensen het naar hun zin hebben, waar speelsters zich welkom voelen en dat blijft hangen in het geheugen.’ Die benadering maakt de rol van partners als Intersettle des te belangrijker. ‘Je hebt een partij nodig die meebeweegt met de visie die we voor dit event hebben, en met de verschillende doelgroepen - van spelers en officials tot het algemene publiek.’
Vertrouwen door ervaring
De samenwerking met Intersettle berust op wederzijdse ervaring en vertrouwen. Jelle werkte tijdens grote hockeyevenementen al eerder samen met Wouter, algemeen directeur van Intersettle. ‘Toen ik Wouter een paar jaar geleden vroeg om mee te denken over de Dutch Ladies Open, voelde dat meteen goed,’ vertelt Jelle. ‘Het is een relaxte partij met bakken ervaring en échte passie voor het vak. Ze zijn flexibel en nemen een hoop zorgen uit handen. Dat maakt een wereld van verschil tijdens zo’n intensieve opbouwperiode. Het voelde professioneel én persoonlijk.’ Sindsdien is Intersettle de vaste infrastructuurpartner van het toernooi - en wat Jelle betreft blijft dat ook zo.
De Dutch Ladies Open keert volgend jaar terug. ‘We blijven elk jaar finetunen. Kan de publiekszone nog sfeervoller? Kunnen we de routing verbeteren? Kunnen we het terrein logischer inrichten? Dan is het geweldig om een partij als Intersettle naast je te hebben, die bij elke stap proactief meedenkt.’
Foto’s: Edwin Vermaas/approachthegreen