De zielsmissie van Avenue NineDe zielsmissie van Avenue Nine
Back Back Visie

De zielsmissie van Avenue Nine

16 november 2022

Als je twee dingen zou moeten noemen die garant staan voor onderlinge verbinding, ongeacht je culturele achtergrond of leeftijd, dan zijn dat toch wel muziek en eten. En laat dat laatste nou net de grote liefde zijn van Miquil Tjon Kon Fat, oprichter van Avenue Nine. De cateraar met een specialisatie in Caribische soulfood zet in op diversiteit, inclusiviteit, optimale gezelligheid en vooral heel veel lekker eten. Hun missie om te verbinden geschied door de maag; door het cateren bij evenementen of – nog leuker – het neerzetten van eigen foodevents zoals Rotidag XXL.  

Scherpe bedrijfsevolutie

De jonge en snelle manier van denken en handelen van Avenue Nine is niet alleen te zien aan de frisse manier hoe ze hun gerechten presenteren, maar wordt ook weerspiegeld in de verschillende gedaantewissels die de cateraar de afgelopen jaren is ondergaan. 

Van een pop-up restaurant en een afhaal- en bezorgservice, tot een à la carte concept en sinds juni 2022 een full-service cateraar voor onder andere dinner shows, bedrijfsevenementen en festivals; ze lijken flexibiliteit eindeloos op voorraad te hebben. Een goede eigenschap als eventleverancier, want snel schakelen en actief meedenken geschied probleemloos. Miquil: ‘Op zich is snel switchen voor mij nooit een probleem geweest, want ik hou ook van het steeds bedenken van nieuwe concepten. Maar de komst van de pandemie dwong ons om volledig flexibel te werk te gaan. We moesten wel. Om even een voorbeeld te geven: toen de eerste lockdown kwam, dat was op een zondag, verkochten wij de volgende dag op maandag al soep op bestelling.’

Nieuwerwetse klassiekers

Roti, krabu, pom en bakkeljauw - de multiculinaire cateraar omarmt alle culinaire klassiekers uit de Surinaamse, Caribische en Creoolse keuken en voegt er een moderne twist aan toe; het comfort van vertrouwde smaken en geuren wordt gecombineerd met een moderne foodpresentatie en ze bieden ook vega opties. ‘We staan voor diversiteit en spreken meerdere doelgroepen aan. Balans vinden in alles wat we doen is dus key. Neem bijvoorbeeld de manier hoe we ons eten presenteren: de echte soulfoodklanten willen het liefst een heel basic presentatie terwijl onze Nederlandse klanten een beetje foodstyling juist wel waarderen. Ik probeer echt een fijne middenweg tussen de twee te vinden.’

Hartverwarmende events

Om hetgeen waar ze goed in zijn optimaal te laten zien creëren ze eigen podia – nog een voorbeeld van de ondernemende geest van de cateraar. Foodthemadagen met namen als Krabudag en Rotidag laten weinig aan de verbeelding over: op deze dagen draait alles om krabu – de Surinaamse variant van krab – of om roti. Dit gerecht heeft geen introductie nodig toch? Mocht je toch onbekend zijn met het laatste, a.ka. het meest populaire gerecht uit de Surinaamse keuken, dan kun je je op 25, 26 en 27 november er helemaal in onderdompelen, want dan is de Havenkerk Schiedam the place to be voor Rotidag XXL. ‘Wat ik het fijne vindt aan het organiseren van mijn eigen evenementen is dat je alles helemaal naar eigen idee kan invullen en ik ook echt die soulfood ambiance neer kan zetten; niet alleen het eten, maar bijvoorbeeld ook met de muziek. Logistiek gezien heeft het ook z’n voordelen. Doordat je werkt met een ticketverkoop, kan je heel precies inkopen waardoor er minder food waste is. De komst van Covid dwong me om meteen scherp te zijn op alle vlakken en nu trek ik dat eigenlijk gewoon door.’

Geen betere manier om het speelse karakter van Avenue Nine samen te vatten dan met hun eigen slogan: We don’t f*ck with tradition, we just presenteer it leuker.

Tekst: Bianca Hidajat

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!