De drie pijlers voor het succes van Vineyard Catering De drie pijlers voor het succes van Vineyard Catering
Back Back Interview

De drie pijlers voor het succes van Vineyard Catering

08 januari 2018

‘Het is leuker om ons te bellen, we koken beter en onze factuur betaal je liever’. Wat Vineyard Catering onderscheidt van andere cateraars berust volgens Commercieel Directeur Sven Russchen op deze drie pijlers.

Ik ontmoet Sven Russchen in het pand van Vineyard food & drinks, aan de Fermiweg in Utrecht, langs de A2. Een modern pand met een grote open keuken die uitnodigt tot het bestellen van een lekkere lunch. De koks bereiden alles ter plekke. Zij werken zoveel mogelijk met seizoensgebonden producten. Onder het genot van een broodje mozzarella en een poké bowl ('die staat al een tijd op de kaart hier en is een van de gerechten die onze gasten er graag op houden'), legt Russchen uit hoe Vineyard de cateringmarkt verovert door zichzelf steeds te verbeteren en te vernieuwen.

Leuker om te bellen

Al bij het eerste contact merkt een relatie dat Vineyard maatwerk levert op elk vlak. ‘We denken vanuit gastvrijheid en vanuit de klant. We hebben de beschikking over 25 verschillende locaties waar een event gehouden kan worden, maar als we denken dat een andere locatie beter bij het event past, zijn we daar eerlijk over. We kijken naar wat het beste is voor het event. Ook onze offertes zijn maatwerk en we zorgen dat ze snel en als totaalconcept zijn opgesteld.’

Topmensen en goede producten

Met trots vertelt Russchen verder. ‘Wij koken beter, zegt hij lachend en legt uit: Onze koks hebben allemaal een (sterren)restaurant achtergrond. Zij maken voor 95 procent alles zelf en werken het liefst met lokale seizoensproducten. Ook hebben wij de beste gastheren en koken wij met de beste producten. Bovendien hebben we goede partners voor alles wat niet met eten en drinken te maken heeft. En dat merkt de gast! We hebben de laatste jaren gezien dat in de catering mooie concepten steeds belangrijker worden en natuurlijk zetten wij voor elk event een mooi concept neer. Maar vóór alles gaat het in ons bedrijf om de producten en de juiste mensen!’

Eigen proces

‘Nog steeds is onze (relatief kleine) keuken de modernste in de branche, helemaal aangepast aan onze eigen werkprocessen. Er zit veel tijd in creatieve culinaire productontwikkeling, maar daarna worden recepturen geborgd en geautomatiseerd, waardoor ingrediënten automatisch worden klaargezet in de juiste hoeveelheden, recepturen in alle aantallen vanzelf worden aangepast en bijgewerkt en alle bestellingen digitaal verwerkt worden. Het is nu ook mogelijk om bijvoorbeeld ’s nachts het stoofvlees onder hoge druk te laten garen, terwijl we niet aanwezig zijn. Dat bespaart veel tijd, soms wel 80% van de reguliere tijd. Zo besparen we tijd en geld, en dat merkt de klant.’

Naast het feit dat de keuken modern en slim is ingericht, speelt ook duurzaamheid een grote rol in de keuken van Vineyard en daarbuiten. Daarvoor heeft Vineyard op 27 november als eerste partycateraar in Nederland een gouden Green Key certificering gekregen.

Factuur

Dan komen we direct bij de derde pijler waarop het succes van Vineyard rust: de factuur betaal je liever! De kwaliteit is hoog, maar dat hoeft voor de prijs helemaal niet te gelden. ‘Dat komt doordat we met producten werken, die in het betreffende seizoen volop verkrijgbaar zijn. Verder kunnen we door de manier waarop we produceren, onze kooktechnieken en het proces waaruit we denken de prijs relatief laag houden. Zo kunnen we eigenlijk binnen ieders budget iets voorstellen.’

Nieuwe relaties

Vineyard doet niet veel aan het zogenaamde ‘koud bellen’ van potentiële relaties. ‘Veel van onze nieuwe klanten nemen zelf contact met ons op, nadat ze een van onze events hebben bezocht. De uitvoering moet vlekkeloos zijn en ervoor zorgen dat mensen graag hun volgende feest door ons laten verzorgen.‘

Toekomst

Successen zijn er genoeg te vieren voor Vineyard. Afgelopen tijd sloten zij contracten met de Ziggo Dome om het eten in de member lounge te verzorgen en met AFAS Live in restaurant First.

In 2018 start een nieuwe uitdaging als horecaexploitant van Paleis Soestdijk en de nieuwe cateraar van het Academiegebouw en de Faculty Club van Universiteit Utrecht.

Door > Kitty Dalhuizen

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 38.222 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!