‘De coronacrisis is bokswedstrijd met vele rondes’, Jeroen Bartelse, TivoliVredenburg‘De coronacrisis is bokswedstrijd met vele rondes’, Jeroen Bartelse, TivoliVredenburg
Back Back Interview

‘De coronacrisis is bokswedstrijd met vele rondes’, Jeroen Bartelse, TivoliVredenburg

06 januari 2021

We hebben het coronavirus nog niet achter ons gelaten, maar er staat wél een fris jaar voor de deur. Ongetwijfeld vol nieuwe kansen! Tijd om de balans op te maken: hoe staat de evenementenbranche ervoor? Zitten er ook positieve kanten aan 2020, waar is de branche trots op en durven we al een beetje vooruit te kijken? Jeroen Bartelse, Algemeen directeur at TivoliVredenburg in ieder geval wel!

Omschrijf 2020 eens in één woord?

‘Poeh, in een woord… Het was niet allemaal regen en donder, maar ik zou zeggen: bar. Toch ontstonden ook mooie dingen in 2020. Het is een soort reset die patronen doorbreekt en ruimte creëert voor nieuwe dingen.’

Waar heb je je de afgelopen maanden mee bezig gehouden?

‘In het begin van de coronacrisis zijn we bezig geweest met de impact van het virus op de organisatie. De continuïteit ervan stond voorop: hoe zorgen we dat we werk en inkomen kunnen behouden, en hoe houden we verbinding met medewerkers en met ons publiek? Daarna zijn we gaan kijken hoe we op een veilige manier toch nog open en aan konden gaan. Afgelopen tijd hebben we op alle mogelijke manieren geprobeerd muziek te brengen. Met intieme concerten, maar ook met een uitgebreid online programma ‘Studio TivoliVredenburg’.

Zelf nam Jeroen Bartelse namens de cultuursector zitting in de landelijke culturele coronataskforce die met de minister aan tafel zit. Door zijn oogharen ziet hij lichtpuntjes: ‘Van een sector die vaak bovenaan lijstjes stond om op te bezuinigen, naar behoorlijk wat steun om ‘m overeind te houden. De waarde van cultuur wordt nu meer gezien. Niet alleen door de politiek, maar ook in de media. Mensen missen de live beleving. Samen uitgaan en genieten van een concert of evenement is toch onvervangbaar.’

Denk je dat er zaken uit 2020 van blijvende invloed zijn op de manier waarop evenementen gaan plaatsvinden?

‘Ik denk het wel. Vooral digitale ontwikkelingen nemen in de evenementenbranche een vlucht. Niet als vervanging ervan, maar wel voor interessante aanvullende toepassingen. De drempel om gebruik te maken van online diensten is nu veel lager. Ik verwacht dat zakelijke evenementen vaker hybride zullen plaatsvinden. Je kunt een bijeenkomst verrijken met streams, podcasts en zooms. Het fysieke deel zal veelal gericht zijn op beleving, netwerken en persoonlijke interactie. De traditionele onderdelen van een congres, lezingen en workshops, zijn minder tijd en plaats gebonden en kunnen dus op afstand. Ik vind het interessant om te zien hoe dat gaat werken.’

Verwacht je nadat de maatregelen ingetrokken worden een enorme hoos aan evenementen?

‘Ja, er zijn veel uitgestelde evenementen in de zakelijke, culturele en vrijetijdsmarkt. Tegelijkertijd, de gretigheid bij bezoekers zal groot zijn. Mensen willen eruit. Bij TivoliVredenburg zit het najaar en volgend voorjaar alweer behoorlijk vol, maar we houden ruimte vrij voor nieuwe initiatieven. Op actuele thema’s, uitdagende opdrachten en relevant cultureel aanbod moet je blijven inspelen.’

Waardoor/of door wie ben je echt geïnspireerd geraakt in 2020?

‘Daar waar de evenementenbranche en de cultuursector elkaar raken gebeuren mooie dingen! Ik werd geraakt door het idee van mijn collega’s voor een nieuw coronaproof concept Walk the Line. Een muzikale toer waarin zo’n 30 mensen in een sliert dwars door ons pand heenlopen en op vier korte verrassingsconcerten worden getrakteerd. Je ziet ouder publiek vol verwondering naar de lichtshow van een rockband kijken, en jongeren die aandachtig naar Bach luisteren, misschien ook wel voor het eerst. Gasten komen dicht bij de artiest, er is tijd voor een praatje met het publiek. Zo mooi omdat het laat zien waar TivoliVredenburg voor staat: over het hekje van je eigen muzieksmaak kijken. Nú hadden we de tijd en ruimte om zoiets uit te werken.’

Hoe zie jij 2021?

‘Er is een batterij aan vaccins en sneltests in ontwikkeling. Hoewel we nog door een donker stukje moeten, is er licht aan het einde van de tunnel. Ik verwacht in de loop van het voorjaar weer de eerste kleinschalige evenementen. Voor de cultuursector en evenementenbranche was 2020 een jaar van overleven, hopelijk wordt 2021 een jaar van herstel.

Perspectief op heropening is daarvoor belangrijk. Daarom dringen we er bij de overheid op aan dat er een routekaart komt met heldere en realistische afschaling van maatregelen naarmate de signaalwaarden verbeteren. Ook is er ruimte nodig voor testevents, om kennis te verzamelen over het veilig organiseren van bijeenkomsten in een pandemiegevoelige samenleving. Hopelijk komt er ook een garantiefonds om de risico’s van afgelasting door corona, af te kunnen dekken. Met deze maatregelen zie ik het herstel wel intreden, dus ik hoop dat de overheid hier snel op handelt.

Waar kijk je naar uit in 2021?

‘Waar niet naar! Ik kan echt van alles noemen. Van concerten tot het EK voetbal, van het songfestival tot Lowlands. Misschien mis ik wel het meeste de crowd, met velen bij elkaar. Onderdeel zijn van een collectieve ervaring, de magie van live!’

Wat zou je tegen je branchegenoten willen zeggen?

‘Hang in there! Ik ben de afgelopen tijd zo veel mensen tegengekomen die ondanks alle tegenslagen toch steeds weer de mogelijkheden bleven aangrijpen, wat een veerkracht. Hou verbinding met je klanten, opdrachtgevers en medewerkers. Ook in deze tijd zijn er dingen mogelijk. De corona epidemie is een opeenvolging van kleine crisisjes. Van golf naar golf, van versoepeling naar verscherping van maatregels. Als een bokswedstrijd met meerdere rondes. Je moet je steeds herpakken en weer opstaan!’

Door > Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!