Calvin Olland, Amerpodia: ‘Ik heb nog nooit ergens zó goed op mijn plek gezeten’Calvin Olland, Amerpodia: ‘Ik heb nog nooit ergens zó goed op mijn plek gezeten’
Back Back Interview

Calvin Olland, Amerpodia: ‘Ik heb nog nooit ergens zó goed op mijn plek gezeten’

07 december 2023

Eigenlijk viel Calvin Olland, Sales & event manager Amerpodia met zijn neus in de boter: ‘Al vrij snel nadat ik aan de slag was bij Amerpodia kwam ik in contact met Dior. Daar rolde een mooi event uit, helemaal binnen mijn straatje.’ Hoewel hij pas sinds juni ’23 voor Amerpodia werkt, kan hij dus terugkijken op een paar mooie evenementen voor grote namen. Waarom die een succes waren snap je eigenlijk direct als je Calvin spreekt. Zijn aanstekelijke enthousiasme gecombineerd met de fantastische panden en expertise van zijn Amerpodia-collega’s kán bijna niets anders dan iets inspirerends opleveren. Meet Calvin!

‘Er is zóveel mogelijk bij Amerpodia, ik blijf het bijzonder vinden dat ik panden als Felix Meritis, De Nieuwe Liefde en Rode Hoed mijn werkplek mag noemen’, vertelt Calvin. Eigenlijk geeft hij daarmee meteen antwoord op de vraag waarom de evenementenbranche dé branche is waar hij zich als een vis in het water voelt. Calvin: ‘Ik heb – naast mijn studie commerciële economie - veel in de horeca gewerkt. De omgang met gasten vond ik leuk, dus ik zocht naar een mooie functie in de hospitality, maar dan meer achter de schermen. Ik vind het heel leuk om met grote merken of commerciële partijen te werken en organiseer graag de wat minder traditionele evenementen. Bovendien weet ik goed hoe ik een bepaald type klanten moet aanspreken, dat matcht goed met mijn persoonlijkheid denk ik’, lacht hij.

Géén eilandjes

In Amerpodia vond hij naar eigen woorden een gigantisch fijne werkgever. ‘De verschillende huizen binnen één organisatie brengt een mooie dynamiek met zich mee’, vertelt Calvin. ‘Tussen collega’s voelde het gelijk warm. Iedereen is hier bovendien expert in zijn vak. Er zijn goede technici, salesmensen en producers, maar ondanks deze verschillende expertises, blijft niemand op zijn eilandje. Evenementen organiseer je echt samen en je merkt hier direct dat iedereen op zijn eigen manier bijdraagt aan het succes van onze evenementen. Ik wist niet dat ik ergens zo goed op mijn plek kon zitten als hier!’

Werken in de evenementenbranche is elke keer weer anders. Calvin: ‘Elke klant en elke contactpersoon verschilt. Maar de aanleiding voor het organiseren van een evenement is over het algemeen positief. Mensen willen iets moois neerzetten en het is tof om daar aan mee te werken. Ik vind het enorm leuk om aan de slag te gaan voor commerciële partijen of modehuizen’, vertelt hij. ‘Mensen zullen mijn enthousiasme merken, want er ontstaat vaak al snel een klik!’

Mooiste evenement? Dior Gallery!

‘Mijn mooiste evenement laat gelijk mooi zien wat er naast congressen óók mogelijk is bij Amerpodia. Tijdens de vierdaagse Dior Gallery stond de geur J’adore van Dior centraal. Genodigden – medewerkers van verschillende parfumeries, niet alleen van Dior, maar ook van bijvoorbeeld Ici Paris en Douglas – werden getraind door ze mee te nemen langs verschillende ervaringen, zoals een tasting op basis van de verschillende componenten van de geur. De zalen van Rode Hoed waren voor de gelegenheid volledig omgetoverd in de stijl van Dior. Tijdens de locatietour had Dior al een duidelijke visie, Rode Hoed paste helemaal bij wat ze wilden. Dior was terecht een kritische opdrachtgever maar iedereen was dolenthousiast. Heel vet dat we daar deel van uit mochten maken!’

Er komt een drukke decembermaand aan voor Amerpodia, vol evenementen voor mooie namen als Cartier, Netflix, Adyen. Feestelijke jaarafsluitingen en diners. Het zijn juist die out of the box evenementen die Calvin leuk vindt: ‘In het samenwerken met grote merken kan ik mijn enthousiasme kwijt. Ik denk ook dat de gunfactor meespeelt, ik klik vaak goed met opdrachtgevers. Daarnaast zie ik het grotere plaatje. Past een merk of een evenement bij ons? Relatiebeheer vind ik bovendien heel leuk om te doen, daar stop ik flink wat effort in.’

Internationale modeshow in Amsterdam en terugkijken als negentigjarige

Calvin: ‘Er zijn veel verschillende dingen waar ik evenementen voor zou willen creëren. ADE is natuurlijk tof, maar dat doen we al. Een evenement voor een grote multinational lijkt me een mooie uitdaging. Van een heel ander kaliber lijkt het me ook heel vet om voor een groot modehuis een show te doen, zoals in Parijs of Milaan – heel anders, groots en internationaal. Maar dan in Amsterdam!’

‘Voordat ik bij Amerpodia werkt, dacht ik aan allerlei stappen om carrière te maken, maar ik vind het nu zo ontzettend leuk wat ik doe, dat ik vooral zou willen terugkijken op heel veel vette evenementen die ik het gecreëerd voor gerenommeerde namen in Amsterdam. Van die evenementen waarvan mensen zeggen: ‘Weet je dat nog?’ En ja, dan droom ik ervan om zoiets in Amerika te kunnen doen, het liefst in Las Vegas. Amerika trekt, die drukte, grootte. Het zou heel mooi zijn om daar ooit te wonen en werken.’ De Amerikaanse flair naar Amsterdam brengen is voorlopig ook een hele mooie missie!

Tekst: Mahlee Plekker

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!