Een vak dat nooit stilstaat: Pieter Bas Boertje neemt na 37 jaar afscheid van de evenementenbranche
Pieter Bas (Daymakers) begon zijn carrière in een tijdperk van typemachines, faxrollen en draaiboeken van slechts drie pagina’s. Inmiddels draait de branche op data, AI en maatwerkbeleving. Die ontwikkeling heeft hij niet alleen meegemaakt, maar mede vormgegeven. ‘De zakelijke evenementenbranche staat nooit stil. Als bureau hebben we het altijd leuk gevonden om te pionieren en te innoveren. En juist nu is het spannender dan ooit!’
De vonk: ‘Je moet van mensen houden’
Wat hield het 37 jaar lang boeiend? Boertje hoeft er niet lang over na te denken. ‘Werken in de evenementenbranche is iedere dag anders. Dat is het leuke aan dit vak’, zegt hij. ‘Maar het is ook stressvol. Je kunt het maar één keer goed doen.’ Toch is het precies die spanning die hem telkens opnieuw motiveerde. ‘Elke keer weer die adrenaline van de opening, de mensen die binnenkomen, het moment dat wat je hebt bedacht tot leven komt - dat is verslavend.’ Zijn ogen lichten op als hij praat over wat het vak écht bijzonder maakt. ‘In de basis moet je van mensen houden. Je bent psycholoog, logistiek planner en strateeg. Je bent echt een duizendpoot. En je moet mensen blij willen maken.’ Die menselijke drijfveer bleef zijn kompas, ook toen de branche steeds verder professionaliseerde – en de laatste jaren steeds meer datagedreven werd. ‘Vroeger had je één opdrachtgever. Nu zitten er tien mensen aan tafel. Alles is complexer, maar ook rijker. Je moet goed luisteren, schakelen, verbinden. Dat maakt het vak juist mooi.’
De evolutie van een vak: van cowboyen naar precisiewerk
‘Dit wordt wel een beetje opa vertelt’, grapt Boertje. ‘Toen ik begon, moest een draaiboek in één keer goed. Er zat geen backspace op de typemachine. Nu zijn draaiboeken van veertig pagina’s normaal.’ Hij herinnert zich nog de fax met inkt die na een week vervaagde, de eerste computers en mobiele telefoons die na een half uur leeg waren. ‘Je kunt je bijna niet voorstellen hoe we toen evenementen organiseerden.’ Toch zat er in dat pionieren iets wat hij nog altijd koestert. ‘We gingen het gewoon dóén. Er was bravoure, lef. Nu is alles berekend en zichtbaar, ieder risico uitgesloten. Dat vraagt om meer professionaliteit - terecht - maar ik herinner me dat cowboygevoel nog heel goed.’
De professionalisering heeft het vak volwassen gemaakt, vindt hij. ‘Vroeger draaide het vooral om gevoel, mensen raken. Nu kun je alles meten: wat werkt, wat niet. En dat is fantastisch, want het helpt ons beter te worden.’
Memorabele momenten en gouden details
Wie 37 jaar in de evenementenwereld werkt, verzamelt verhalen die een boek waard zijn. Boertje noemt bijvoorbeeld het Amsterdam Jazz Festival, een van zijn eerste grote projecten met D&B Eventmarketing. ‘We hadden vijftien buitenpodia, vijfentwintig binnenpodia, honderdtien optredens. De hele stad deed mee. En we regelden het met een paar man. We hoefden maar één vergunning aan te vragen. Nu zou je daar een compleet team op zetten.’ Hij lacht: ‘We huurden een kroeg af als hoofdkwartier, met walkietalkies. Bij elk podium stonden vrienden om de boel te runnen. En na afloop natuurlijk een feestje. Dat hoorde erbij.’ Ook herinnert hij zich het huwelijk van een van de kinderen van de sjeik van Dubai. ‘Rond de financiële crisis van 2008, een tijd waarin we in Nederland echt de dubbeltjes moesten omdraaien, kregen we de vraag of we ook huwelijken deden. En of we dat ook in Dubai deden. Natuurlijk zeiden we ja. Ik heb daar toen Xsaga bij betrokken, het werd een megaproject. Alles was gek, alles was over de top. Er mochten geen mannen bij zijn, dus we werkten met enkel vrouwelijke cameratechnici, geluidstechnici. Het kon niet op, alles wat blinkt was goud. Ik dacht echt: waar ben ik in beland?’
Maar als je vraagt waar hij persoonlijk het meest blij van wordt, dan zijn het de maatschappelijke projecten. De Amsterdam City Swim voor ALS, Fonds Gehandicaptensport en het Helen Dowling Instituut zijn opdrachtgevers die raken. Pieter Bas: ‘Wij proberen tijdens dit soort projecten altijd de persoonlijke verhalen naar boven te halen.’ Authenticiteit is daarbij het sleutelwoord. ‘Wat echt is, werkt altijd. Of dat nu een verhaal is dat ontroert, of een klein moment van verbinding.’
De wetten van een goed event
De eventvorm die Pieter Bas zelf het allerleukste vindt, is als gasten een soort reis maken: ‘Ik geloof er niet zo in om mensen de hele avond op dezelfde plek te laten blijven. Het is leuk om elke keer in een nieuwe beleving te stappen.’
‘Een goed evenement heeft daarnaast een spanningsboog’, legt Pieter Bas uit terwijl hij met zijn hand een golfbeweging maakt. ‘Bij binnenkomst is het altijd even ongemakkelijk. Je kent misschien niemand, hebt nog geen drankje. Mensen zijn kwetsbaar op dat moment. Als je ze daar kunt pakken met een vette opening of iets wat ze echt raakt, dan trek je de avond meteen naar een hoger plan. Daarna mag het even zakken, je kunt niet continu pieken, maar je eindigt met een hoogtepunt. Zodat mensen denken: jammer dat het al voorbij is. Dat is voor mij wel een evenementenwet.’
Fotocredits: Floris Heuer, Jelle Clignet, Ann-Sophie Falter
Live is één facet van de totale beleving
‘Wat mij verbaast’, zegt Pieter Bas, ‘is dat we in ons vak zo vasthouden aan live.’ Het is niet zo dat hij van zijn geloof gevallen is: hij gelooft nog steeds heilig in de kracht van fysieke ontmoeting, maar ziet ook dat technologie onmisbaar is geworden. ‘Live is het krachtigste middel dat er is en dat blijft zo. Maar het is één facet van de totale beleving.’ Volgens hem ligt de toekomst in de combinatie. ‘De technologische ontwikkelingen gaan zo snel. We blijven als branche te veel hangen in oude patronen.’
De toekomst heet personalisatie
Bij Daymakers - ontstaan uit de fusie van FX Agency en D&B Eventmarketing - wordt die visie tastbaar. ‘We geloven in een geïntegreerde aanpak waarin live, activatie en digitale communicatie samenkomen’, legt Pieter Bas uit. Personalisatie staat centraal, geen one-size-fits-all, maar maatwerk voor elke deelnemer. ‘Iedereen krijgt nu vaak nog steeds dezelfde uitnodiging, terwijl we inmiddels zoveel meer kunnen. ‘Waarom krijg ik dit?’, denk ik weleens als ik mijn mailbox open. Ze zouden op basis van alle data eigenlijk allang moeten weten dat ik niet geïnteresseerd ben in dat onderwerp.’
Hij ziet dan ook enorme kansen in data en AI. ‘De persoonlijke klantreis van iedere bezoeker, dáár ligt de winst’, zegt hij. ‘Als je iemand kunt volgen in zijn traject en precies de beleving kunt bieden die bij hem past, dan heb je het ultiem voor elkaar.’ De grootste uitdaging zit in het meenemen van klanten. ‘We zijn misschien nog wat vroeg met deze ideeën, nog niet iedereen snapt het. De technologie is er, maar vraagt om nieuwe denkwijzen. De jongere generatie snapt dit direct.’
De jonge generatie is een heel ander soort eventbezoeker
Daar zijn ze, Gen Z enters the chat. Een nieuwe generatie die evenementen heel anders aanvliegt, heel anders beleeft en bovendien nieuwe wensen heeft. Hoe gaan zij de branche veranderen? Pieter Bas: ‘Ik denk dat deze nieuwe generatie zoveel wijzer in het leven staat. Het zijn volwassen gesprekspartners, dat vind ik heel leuk aan die generatie. Je moet ze verantwoordelijkheid geven, anders vinden ze het niet leuk. Maar die verantwoordelijkheid pakken ze dan ook. De keerzijde is dat ze niet altijd weerbaar zijn. Dat is deels de schuld van mijn eigen generatie. Wij hebben ze te beschermd opgevoed. Je moet ze begeleiden en beschermen tegen zichzelf. Doe je dat goed, dan heb je heel veel aan die generatie.’ En die jongere generatie is een heel ander soort eventbezoeker, concludeert Pieter Bas. ‘Ze zijn heel gericht. Het is maar de vraag of ze het nog wel leuk vinden om de hele dag naar een event te gaan. Ze willen weten: past dit bij mij? Dat is precies waarom personalisatie de toekomst is.’ Zijn desgevraagde advies aan de nieuwe generatie is eenvoudig en krachtig. ‘Volg je hart. Toen ik begon met ondernemen was dat niet hip. Maar ik ben gaan doen wat ik het allerliefste doe. Mensen verbinden, verhalen tot leven brengen. En heb een beetje lef, voegt hij toe. Het voelt bijna als een uitdaging voor de nieuwe generatie: ‘Vrijwel alle grote bureaus worden geleid door mensen van mijn generatie. Er komen bijna geen nieuwe bureaus bij. Dat is jammer!’
Meebewegen, pionieren, innoveren en willen winnen
Van alle veranderingen en golfbewegingen die Pieter Bas in die 37 jaar evenementenbranche meemaakte, zorgde de Covid-pandemie voor de grootste verandering. ‘Ik denk dat het feit dat wij als bureau steeds zijn blijven meebewegen, de reden is dat wij nog steeds bestaan. Wat wij leuk vinden is pionieren, innoveren, winnen. Dat betekent dat je ook altijd moet blijven kijken waar de markt zich naartoe beweegt. Dat is voelen, maar ook lezen, luisteren en nieuwsgierig zijn. De pandemie was een kantelpunt waar niemand rekening mee kón houden. ‘Covid heeft het vak naar technologie gebracht’, zegt Pieter Bas. ‘Als je er van bovenaf naar kijkt, was het een fascinerend experiment. We
werden gedwongen anders te denken. En dat heeft ons beter gemaakt.’ Sindsdien is de waarde van events alleen maar duidelijker geworden. ‘Een event is een duur middel. Dan moet je er ook alles uithalen. Technologie helpt ons om die waarde te bewijzen.’