BOE 2018 trekt opnieuw ruim 10.000 bezoekers uit de brancheBOE 2018 trekt opnieuw ruim 10.000 bezoekers uit de branche
Back Back Nieuws

BOE 2018 trekt opnieuw ruim 10.000 bezoekers uit de branche

11 april 2018

De BOE INTERNATIONAL blijft met grote stappen verder groeien. Dit jaar was het aanbod aan forums en parallelle evenementen groter dan ooit tevoren. De ongeveer 550 exposanten uit 13 landen betekenden ook een stijging van 14 procent. 10.400 beursbezoekers was opnieuw een vijfcijferig aantal bezoekers uit de branche op de toonaangevende vakbeurs in de branche. De belangrijkste thema’s in 2018 waren catering- en evenementenbeveiliging. ‘De BOE heeft op elk gebied een grote variatie aan trends en innovaties gepresenteerd’, vat Sabine Loos, Managing Director van Westfalenhallen Dortmund GmbH, samen. ‘Het weerspiegelt de hoge dynamiek van de industrie en heeft opnieuw bewezen een sleutelrol te spelen als informatie- en netwerkforum.’

Het aanbod van de beurs was overtuigend. 91 procent van de beursbezoekers gaf aan tevreden te zijn over de BOE 2018. Eén op de vijf gaf zelfs de hoogst mogelijke score en was uitdrukkelijk ‘zeer tevreden’.

Ook de professionele trekker van de beurs, de FAMAB-communicatiefederatie trekt ook een positieve conclusie: ‘De BOE 2018 was vanuit het oogpunt van de federatie zeer succesvol’, aldus Jan Kalbfleish, managing director van FAMAB. ‘Wij hadden op de vooravond een geweldige start samen met onze partners in het kader van de BOE Internationale Ontvangst en de BRAND NEW lancering. De positieve trend zette zich voort gedurende de twee dagen van de beurs. De FAMAB-stand was een drukbezocht en levendig netwerkgebied dat het platform werd voor vele interessante gesprekken. Opvallend dit jaar was de duidelijke internationale oriëntatie van de beurs. Zowel de exposanten als de beursbezoekers waren een weerspiegeling hiervan. Al met al was het aanbod van exposanten en dienstverleners zeer divers en interessant. De trend van digitalisering was tijdens de uitvoeringen duidelijk zichtbaar en werd zeer goed onderstreept door het opwindende en gevarieerde lezingenprogramma.’

Grote aantrekkingskracht

De beursorganisatie mocht bezoekers uit de branche uit 15 deelstaten verwelkomen in de Hallen. Een kwart van de beursbezoekers had meer dan 300 kilometer gereisd om de beurs te bezoeken. Ongeveer evenveel beursbezoekers kwamen van 100 tot 300 kilometer ver. Onder de buitenlandse beursbezoekers kwamen o.a. uit Nederland, Zwitserland, India, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten.

In 2018 presenteerde de BOE zich ook aan de standhouderszijde weer internationaler. Na de première van het Holland Pavilion in 2017 waren er nu landpresentaties over de gastlanden Nederland, Zwitserland en Oostenrijk.

Uiterst gediversifieerde beursbezoekersstructuur

Aan de beursbezoekerskant was op de BOE een breed spectrum te vinden. De grootste groepen beursbezoekers waren onder meer evenementenbureaus en organisatoren van evenementen. Daarnaast waren ook sectoren en branches zoals evenemententechnologie, openbare sector, horeca, handelsbeursconstructies, verenigingen, automotive, evenementenbeveiliging en verzekeringen/banken vertegenwoordigd. Beursbezoekers waren met name geïnteresseerd in publieke evenementen en bedrijfsevenementen, verder ook in beurzen, tentoonstellingen en conferenties. 87 procent van de beursbezoekers zijn adviserend, medebeslissend of beslissend betrokken bij inkoop- en inkoopbeslissingen in hun bedrijf.

De bezoekers uit de branche gaven in de beursbezoekersenquête aan met name belangstelling te hebben voor: evenementendiensten, digitalisering van evenementen, entertainment, huur van meubilair en decoratie, eventtechnologie, catering van zowel beurzen als evenementen. Onder de forums was het DIGITALE FORUM dit jaar het populairst.

Tijdens de beurs – Een sterk programma

De BOE 2018 vond plaats in de de hallen 4, 5, 7 en 8 van de Messe Dortmund. Op 10 januari werden de INA (International Young Talent Event Award) en de BEA (BlachReport Event Award) opnieuw aan de BOE toegekend. De prestigieuze BEA is één van de belangrijkste prijzen voor creatieve evenementen, waarmee voor de elfde keer erkenning wordt gegeven aan de creatieve aspecten en de doelgerichtheid van een evenementenconcept als instrument voor marketing en bedrijfscommunicatie. Jongeren van bedrijven, instanties, dienstverleners, verenigingen of instellingen en ook freelancers onder de 27 jaar hebben zich aangemeld voor de 13de INA. Bovengemiddeld was het creatieve evenementenconcepten voor de oproep ‘Fill your life with adventures, not things. Have stories to tell, not stuff to show’.

Op de dag voor de BOE 2018 begonnen in het congrescentrum Westfalenhallen al het internationale Street Food Congress Europe en het tweedaagse beursbeurssymposium mx31 van het Messe-Institut. De IST-universiteit in Düsseldorf organiseerde samen met de degefest-vereniging op 11 januari 2018 voor het eerst het FORUM EVENT - het nieuwe juniorcongres. Op 10 januari ’s avonds vond opnieuw de BOE-Night plaats, dit keer in een geweldige setting in hal 8.

Competentiecentrum met nieuw logo

De BOE is de afgelopen twee jaar enorm gegroeid qua inhoud en programma. Dit dient ook als een duidelijk zichtbaar te worden weerspiegeld aan exposanten, beursbezoekers en vertegenwoordigers van de media in de uitstraling. Daarom wordt vanaf nu een nieuw logo geïntroduceerd. Het vernieuwde logo concentreert zich volledig op een duidelijke zenderfunctie met de drie letters BOE. Maar de kleurstelling van het vorige logo met de kleuren zwart, rood en grijs blijft behouden.

‘De BOE,’ zegt Sabine Loos, ‘ziet zichzelf als het uitgebreid competentiecentrum voor avontuurlijke marketing en pretendeert dit ook in de toekomst te zijn.’ Exposantonderdelen, zoals de beursstandbouw, dienen eveneens te worden uitgebreid. Ook hier wordt het bedrijf complexer en het aspect ‘ervaring’ wordt steeds belangrijker. De BOE toont volgens de boodschap alle mogelijkheden hoe een merk beleefbaar kan worden gemaakt.

Vooruitzichten voor 2019

Met het International Festival of Brand Experience lanceren BlachReport, BOE, FAMAB en het Instituut voor Communicatie volgend jaar een nieuw format. Er zal instroom zijn van o.a. de award-formats van de initiatiefnemers (BEA, FAMAB AWARD, FAMAB NEW TALENT AWARD en INA). De eerste editie van het festival vindt in 2019 plaats aan de vooravond van de BOE, dus op 15 januari. Het evenement begint met een congres waarin relevante bedrijfsthema’s en trends worden belicht. ’s Avonds wordt het beste werk in de branche gehonoreerd en dit kan passend worden gevierd op het aansluitend plaatsvindende feest.

In 2019 wordt de BOE gehouden op 16 en 17 januari.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!