blooming biedt een wereld van ontzorgenblooming biedt een wereld van ontzorgen
Back Back Locaties

blooming biedt een wereld van ontzorgen

07 augustus 2018

De blooming-driehoek in Bergen – bestaand uit blooming Hotel, blooming landgoed Het Hof en blooming Beach – is dankzij de bijzondere geschiedenis, maar zeker ook door de veelzijdigheid, de gastvrijheid én de prachtige Noord-Hollandse kustomgeving een one-stop-shop voor elk soort event.

Wie de geheel eigen dynamiek van blooming met eigen ogen wil aanschouwen, moet op vrijdagmiddag in blooming Hotel langskomen, zo rond 16.00 uur in de middag. Dat is het favoriete moment van Martijn Lindhout, hotelmanager van blooming. ‘Op vrijdagmiddag lopen de zakelijke gasten naar buiten, op weg naar Schiphol of naar huis. Datzelfde tijdstip checken onze leisure gasten in: stelletjes, families of opa’s en oma’s met hun kleinkinderen. Dat kunnen we heel goed scheiden, het bijt elkaar helemaal niet en het geeft gelijk weer hoe veelzijdig blooming is. Dat maakt het voor mij het leukste moment van de week.’

  • blooming
    blooming
  • blooming Hotel
    blooming Hotel
  • blooming Hotel
    blooming Hotel
  • blooming Het Hof
    blooming Het Hof
  • blooming Het Hof
    blooming Het Hof
  • blooming Het Hof
    blooming Het Hof
  • blooming Beach
    blooming Beach
  • blooming Beach
    blooming Beach

Alles voor een glimlach

In de loungeruimte overleggen zakelijke gasten met een biertje. Ondertussen bespreekt een gezin wat ze die middag zullen ondernemen. Die gemoedelijke sfeer komt volgens Lindhout onder andere door de bijzondere achtergrond van blooming. ‘blooming was vroeger een Volkshogeschool en dateert uit 1946. Tussen 1940 en 1945 is ook op het gebied van kennis en scholing veel verloren gegaan. Op volkshogescholen kwamen diverse bevolkingsgroepen bij elkaar om nieuwe vaardigheden op te doen, kennis te vergaren en te bouwen aan de toekomst. Vanuit deze ideële grondslag werkten vrijwilligers met en voor elkaar.’ Vanaf het midden van de jaren ‘60 ontwikkelde de Volkshogeschool Bergen zich tot een professioneel training- en adviesbureau. Tegen het eind van de jaren ‘80 veranderde de markt van de Volkshogeschool, inmiddels omgedoopt tot VHS Bergen. Sinds 2002 heet VHS Bergen blooming en is het hotel een apart onderdeel van blooming groep.

‘Het grootste compliment? Als iemand zich echt thuis voelt en zich vrij genoeg voelt om op sokken te lopen.’

Thuiskomen

Te midden van de bosrijke omgeving werd blooming in 2008 uitgebreid met 46 extra hotelkamers, suites en een zwembad. De stichting is nog altijd aandeelhouder. Deze heeft bepaald dat een deel van de bedrijfswinsten terug wordt gegeven aan de omgeving door middel van maatschappelijke projecten. ‘Vroeger werd de term leren en logeren gebruikt. In wezen doen we dat nog steeds, maar in een andere ambiance. Dit zorgt voor een speciale dynamiek. Het gaat hier echt om het creëren van een glimlach, mensen moeten zich thuis voelen. Als iemand zich echt thuis voelt en zich vrij genoeg voelt om op sokken te lopen. Maar het blijft natuurlijk wel zaak om de beste service te leveren. Deze manier van werken is voor een hotel van onze grootte best bijzonder te noemen’, aldus Lindhout. 

Veelzijdig palet

Inmiddels bestaat blooming uit blooming Hotel, dat 128 kamers, 16 vergaderzalen, een restaurant, een zwembad en een tuin van elf hectare telt. Het monumentale Landgoed Het Hof is kleiner en exclusiever. Naast een aantal ruimtes voor het restaurant zijn er een paar chique vergaderzalen op de eerste verdieping. Bij Het Hof is een biologische moestuin, waarvan de oogsten voor alle locaties worden ingezet. In de zomer opent strandpaviljoen blooming Beach. Martijn Lindhout: ‘We zien dit als een driehoek. Bij blooming draait het namelijk om de vraag: wat past bij de klant? Het hotel heeft kamers waar kan worden overnacht, maar zowel in het hotel als in Het Hof kan worden vergaderd. In Het Hof is ook de mogelijkheid om te koken met zelfgeoogste groente uit de tuin. Bij blooming Beach zijn talloze strandactiviteiten mogelijk. Groepen kunnen mee met de boswachter of naar het kunstaanbod in het dorp. We kunnen een lofdichter inhuren, er zijn cocktailworkshops en je kunt fietsen huren of via ons bij de leukste cafés terecht. De keuze is enorm.

We hebben weleens een buitenlandse groep te gast gehad van zo’n 100 man, zij kwamen hier voor productpresentaties. Na goed overleg werden de producten gepresenteerd door schoonzwemsters in zwembad en ijssculpturen op de ligweide. Dat soort ideeën hebben we niet kant-en-klaar liggen. Die bedenken we samen met de klant en vervolgens zetten we de schouders eronder.’

One-stop-shop

Dat de mogelijkheden bij blooming oneindig zijn komt doordat blooming zelfstandig is en het team wel van een uitdaging houdt. Dat, in combinatie met de faciliteiten, maakt van blooming volgens Lindhout een one-stop-shop voor bijna elk zakelijk event. De verbinding tussen binnen en buiten is een belangrijke factor. ‘Zakelijke gasten vinden het heerlijk dat ze zo de natuur in wandelen. Dat is toch wel even iets anders dan een hotel langs de snelweg of op een industrieterrein’, legt Lindhout uit. Een goed voorbeeld van de mogelijkheden is een internationale congres waarvoor blooming jaarlijks gastheer is. ‘Dat is een vierdaags event voor zo’n 40 man. Ze slapen in het hotel en dineren à la carte. De volgende avond koken ze zelf op Het Hof en oogsten de groente voor het diner uit onze biologische tuin. Er wordt daarnaast een dag op Het Hof vergaderd en er is altijd een informele dag bij die ze doorbrengen bij blooming Beach. ‘s Avonds steken we de Green Eggs aan en vermaken ze zich met allerlei sportieve beach games. Ik vind het altijd weer fantastisch als we op deze wijze al onze smaken en variaties van stal kunnen halen voor een totaalbeleving.’

Ondanks alle moderne faciliteiten en activiteiten is het hart van blooming nooit veranderd. ‘De dynamiek ontstaat door de brede doelgroep die we aantrekken. Of een bedrijf nou een kleinschalig event wil neerzetten met eenvoudige kamers, of een groots gebeuren. Voor al die bedrijven willen we een one-stop-shop zijn. Ik zeg altijd: laat ons alles regelen en alle zorg uit handen nemen. We brengen iedereen op nieuwe ideeën en creëren elke keer weer bijzondere ervaringen.’

Door > Cintha Rood

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!