Voor hun inspiratiemagazine ‘De beurs op!’ interviewde Drukwerkdeal.nl Michael Hermans. Michael begon 20 jaar geleden The Inside, een standbouwbedrijf dat inmiddels multinationals als HP en Shimano tot zijn klanten rekent. The Inside ontfermt zich als full service standbouwer over het hele beurstraject: van ontwerp tot productie tot transport. Michael reist de hele wereld over, naar beurzen in Abu Dhabi, China, Canada en Duitsland. We vragen hem naar de nieuwste trends, het creatieve proces bij The Inside en natuurlijk zijn ultieme beurstip.
Twintig jaar geleden begon je met The Inside. Hoe ging dat destijds?
‘Ik ben op een klein flatje hier in Deventer begonnen als ontwerper van interieurs en winkels. Het maakwerk besteedde ik uit. Standbouw ben ik pas later gaan doen, eigenlijk een beetje bij toeval, maar het is steeds meer een specialisme geworden. In 1998 zijn we ook productie gaan draaien, dus het bouwen van de stands.’
Wat is er in twintig jaar veranderd in beursland?
‘Veel. Het gaat nu meer om beleving. Denk aan licht, video, vormgeving, maar ook live entertainment. Rendement is ook meer een thema. Een marketingeuro kan je maar één keer uitgeven. Klanten zijn kieskeuriger geworden.’
Inmiddels leveren jullie meer dan 500 projecten per jaar op. Hou jij bij alles de vinger aan de pols?
‘Nee, dat kan niet meer. We hebben hier verschillende teams, aangestuurd door een accountmanager en een projectmanager. Klanten hebben een vast team bij wie ze altijd aan kunnen kloppen. Ik hou me vooral bezig met sales en voor een gedeelte het design van de stands.’
Jullie gaan er prat op dat jullie alleen goed werk kunnen doen als jullie je verdiepen in zowel de opdracht als de opdrachtgever. Wat bedoel je daarmee?
‘Zonder een idee van wat de opdrachtgever wil kun je niets. En dat gaat verder dan de huisstijl. Wat is het voor een bedrijf? Wat is de missie? Wiet zijn de concurrenten? Dat zijn wezenlijke vragen voor je een project aangaat.
En hoe kom je daar achter?
‘Vragen stellen, heel veel vragen. Je ziet vaak dat klanten pas gaan denken over een project op het moment dat die vragen komen. Op projectniveau gaat het dan om vragen als: wat is de positie van de stand ten opzichte van de traffic line (het looppad waarover het meeste verkeer beweegt tijdens een beurs, LS), is het een productstand of een relatiestand? Dat soort dingen.’
Belangrijke vragen. En dan? Hoe gaan jullie verder?
‘Daarna gaan we brainsstormen. Soms met de opdrachtgever, soms zonder. We ontwikkelen concepten, die we vervolgens aan de klant voorleggen. Op het moment dat we verder kunnen gaan we aan de slag met visualisatietekeningen. Zo werken we een idee steeds verder uit, tot de voltooiing. Uiteindelijk kunnen onze bouwers aan de slag, hier in de werkplaats.’
Wat is je ultieme beurstip?
‘Heldere, duidelijke communicatie. Dat is gewoon het belangrijkste. Vermijd ‘kleine’ boodschappen of teksten. Bedenk wat je wil communiceren en communiceer dat duidelijk. Het moet voor iedere voorbijganger in één oogopslag duidelijk zijn wie je bent en wat je doet’.
Heb jij binnenkort een beurs? En ben je op zoek naar inspiratie? Blader dan even door het gratis beursmagazine van Drukwerkdeal.nl. Bijna 30 pagina’s vol tips voor de inrichting van jouw beursstand en interessante interviews met onder andere John Williams!