[afbeelding niet meer beschikbaar]
Over twee weken staat de achttiende beurs event 16 in vol ornaat in de Jaarbeurs in Utrecht met maar liefst 175 kwalitatieve exposanten uit het evenementenvak. Traditiegetrouw spreken we aan de vooravond van deze beurs met organisator Marc Liethof van Eventex.
De ham- en veelomvattende vraag is: wat mogen we verwachten van event 16?
‘Direct bij binnenkomst proberen we al onze bezoekers te resetten, nog voordat zij zich registreren. Even alle sensoren op ‘ontvangen’ zetten, de boel de boel laten. We vinden het geweldig dat mensen hun tijd vrij willen maken voor event 16 en willen hen dan ook het optimale beursbezoek laten beleven.’
Na de registratie komen bezoekers in een heel mooie, rustige omgeving waar een serene sfeer heerst. Je krijgt er het gevoel van de Veluwe. Eenmaal ‘geaard’ zul je een prachtige dame in een enorme rode jurk ontmoeten. Deze jurk vormt de entree naar de Proloog. Weer een nieuwe onderdeel op event 16, een soort parade van bijzondere ontmoetingen, zo vlak voordat je de werkelijke beursvloer oploopt.
‘Ik miste nog een beetje beleving en inspiratie bij de vorige editie, maar met dit soort acts en activiteiten wordt dat mooi ondervangen. We hebben zeer bewust de nadruk gelegd op het creëren van bijzondere ontmoetingen.’
Zo is het in deze parade van ongeveer 12 minuten mogelijk om een telefoongesprek te hebben met iemand die je niet kent (via een grote rode ouderwetse telefoon) of even in het kleinste café van Nederland te landen.
‘Hoe dan ook, het gaat erom dat we hier mensen kunnen spreken en hen even op scherp weten te zetten met de vraag: ‘Wat brengt jou naar event 16?.’ Deze Proloog wordt georganiseerd door De Theaterloods, het bedrijf dat tevens de conceptuele invulling verzorgt van events in evenementenlocatie Radio Kootwijk.
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
En dan stappen we de beursvloer op. Wat krijgen we daar?
‘Eén en al beleving,’ belooft Marc ons. ‘De indeling van de beurs is anders dan voorgaande jaren. In de vier hoeken van de hal bevinden zich Inspiratiepleinen, elk met een tweetal elementen: Creatie & Design, Beeld & Geluid, Sfeer & Smaak en Kennis & Content. Dat zijn kapstokken voor onze exposanten om hen de mogelijkheid te geven mee te bepalen waar zij zich het liefst terugzien met hun stand. Zo hoeft een cateraar niet per se in de hoek van Sfeer & Smaak te staan wanneer deze juist kennis wil delen over culinaire ontwikkelingen.’
Op die Inspiratiepleinen worden bijzondere workshops gegeven, verhalen verteld en zullen keynote speakers de bezoekers raken met hun korte en krachtige speeches.
‘Mede met deze Inspiratiepleinen proberen we interactie te creëren op het gebied van vakinhoudelijke overdracht, netwerken en het beleven van ons vak.’
Veel is gericht op ‘beleving’ en ‘bijzondere ontmoetingen’…
(Marc onderbreekt): ‘…ja, precies! En dat doen we ook op het centrale cateringplein, genaamd Plein van de Hedendaagse Romantiek. Hier kan iedereen een broodje en een drankje nuttigen, zoals het op een horecaplein hoort. Maar, er is veel meer: je waant je namelijk in Middeleeuwse sferen, gecreëerd door Oogenlust met Bazelmans AVR als AV-leverancier. Met een knipoog naar traditie en authenticiteit wordt hier een kunstzinnige versie van decoratieve invulling van events gecreëerd. Hier willen we mensen mee inspireren en hen verbazen. We zorgen voor een ontmoetingsplek op het midden van de beursvloer, eentje die onze bezoekers nog niet eerder hebben gezien.’
De drie-eenheid ‘kennis, netwerken en beleving’ is al jaren een USP van de beurs. Hoe uit zich dat bij deze editie?
‘We hebben het al even over beleving gehad, maar ook bieden we een kwalitatief inhoudelijk kennisprogramma en volop mogelijkheden voor bijzondere ontmoetingen en netwerken. Zo zijn er dit jaar meerdere hosted buyer tours om de opdrachtgever van events in live contact te brengen met alle aanbieders uit ons vak. Locatie Platform Nederland doet dat tevens met haar genodigden middels een exclusieve lunch in de Locatie Platform Nederland Lounge, een bijzondere spreker en top-act. Om na afloop in contact te worden gebracht met een aantal bevlogen standhouders – met een verhaal en een visie – uit onze branche. Verder zal Platform Museum Locaties, in het kader van hun tienjarig bestaan, een mooie event platform lunch aanbieden aan alle bij het platform aangesloten leden van de diverse brancheorganisaties, vlak naast het Plein van de Hedendaagse Romantiek. Zo vinden de twee pijlers beleving en netwerken elkaar!’
‘Op het gebied van kennis wordt veel gedaan, zowel op de vier Inspiratiepleinen op de beursvloer als in het Kennistheater, waar maar liefst drie keer de sessie Fundamentals wordt gegeven, met sprekers Ronnie Overgoor, Roel Frissen en Daniel Seesink. Een programma waarbij de essentiële elementen van het evenementenvak onder de aandacht worden gebracht. Dan hebben we ook nog sprekers Dr. Elling Hamso en Karl Raats die het respectievelijk zullen hebben over ROI en over de verkwikkende werking van een persoonlijke crisis. Zo zie je maar dat we veel aandacht schenken aan de persoonlijke kanten van ons vak.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
[afbeelding niet meer beschikbaar]
Jij spreekt veel mensen uit de markt voor de beurs, welke drie ontwikkelingen vallen jou op en hoe speel je daarop in met event 16?
‘In ons vak is het belangrijk dat bureaus zich focussen op hun consultancy taak. Er wordt steeds meer op strategisch niveau meegedacht met de opdrachtgever. Daar is een bepaald soort expertise voor nodig, meer gericht op eventmarketing. We zien dan ook dat deze termen steeds vaker gebruikt worden en die ontwikkelingen leiden ertoe dat het voor toeleveranciers nog belangrijker is om zich als partner op te stellen en niet louter als leverancier.’
‘Wij voorspellen dat je in de toekomst andere vormen van beursdeelname zult zien: bedrijven zullen niet alleen vierkante meters afnemen, maar deel uitmaken van het totale (marketing)concept.’
‘We bewegen ons in een peoples business, en daarin blijft het belangrijk dat mensen jou de opdracht gunnen. Gunnen ontstaat door live ontmoetingen, zowel met opdrachtgevers als vakgenoten. Een beurs blijft daar het ultieme middel voor!’
Evenals de fameuze borrel na de eerste beursdag. Vindt deze weer plaats dit jaar?
‘Jazeker, in TivoliVredenburg vindt de officiële event 16 afterparty vanaf 19.30 uur plaats voor relaties van TivoliVredenburg, Eventbranche en alle standhouders van event 16. Fijne food & drinks, ontspannen bijpraten en een geweldige line-up zijn de ingrediënten van een topavond.’
‘Tijdens de beursdagen kunnen geïnteresseerden bij de stands van event 16, Eventbranche en TivoliVredenburg hun entreekaart voor dit branche-event aanvragen.’
[afbeelding niet meer beschikbaar]