Amplify goes international: ‘Ver bestaat niet meer’Amplify goes international: ‘Ver bestaat niet meer’
Back Back Interview

Amplify goes international: ‘Ver bestaat niet meer’

07 mei 2019

Met haar bedrijf Amplify slaat Melissa van Rooijen haar vleugels steeds vaker uit naar het buitenland. En dat betekent rekening houden met soms flink wat cultuurverschillen. Maar dat houdt haar niet tegen: ‘Daar vind je gewoon je weg in.’

De laatste tijd werkt Amplify, een eventmarketingbureau uit Utrecht, steeds meer internationaal. ‘Ontzettend leuk’, vindt eigenaresse Melissa. Zo is haar team nu druk bezig met een summit van een hele week in Luxemburg voor de topdirectie van een bank. Inclusief gala en awardshow, waarbij dan nog meer werknemers van de bank naar Luxemburg komen. Maar ook buitenlandse bedrijven die naar Nederland komen kunnen bij Amplify terecht. Zo was het Nederlandse kantoor van een internationaal bedrijf gastheer voor 250 medewerkers en partners. Dat betekende niet alleen een meeting organiseren, maar ook een partnerprogramma met allerlei sociale activiteiten.

Alles is mogelijk

Niets is te gek voor Melissa en haar team. ‘We hebben ook eens een bootconferentie georganiseerd voor een overheidsinstelling, waarbij we van Nederland naar Duitsland voeren.’ Ook voor landen buiten Europa en Egypte en Saoedi-Arabië draait Melissa haar handen niet om. ‘Wij verzorgen dan echt alles: van het diner tot de flyers. Want zo’n bedrijf kan natuurlijk niet dozen vol flyers en ander promotiemateriaal gaan meeslepen.’

Cultuurverschillen

Werken met internationale bedrijven vergt wat extra werk. ‘Wij doen van tevoren dan altijd een cultuurscan. Waar zitten de verschillen? Dan kan in de kleinste dingen zitten, zoals de eettijden. Als je mensen uit Zuid-Europa uitnodigt en tussen 18.00 en 19.00 uur het diner organiseert, vragen ze hoe laat het échte diner dan begint. En dat is nog binnen Europa.

In Japan bijvoorbeeld is er een grote hiërarchie binnen het bedrijfsleven. En in Saoedi-Arabië merkt je dat ze gewend zijn om elk moment een blik medewerkers open te trekken. Ze beslissen dus laat. Terwijl je hier niet een maand van tevoren met een groot event kan aankomen. Op het laatste moment 12 man van huis wegtrekken, dat gaat hier niet. Uiteindelijk vind je daar gewoon je weg in. Dat betekent aanpassen, maar ook uitleggen hoe het hier gaat.’

Shoppen in Europa

Melissa vindt het ontzettend leuk om zoveel afwisseling te hebben qua opdrachtgevers en locaties. ‘Het gaat echt van klein naar groot en van dichtbij naar overzees. Hoe meer verschillende ervaringen wij opdoen, hoe beter ik mijn klanten kan helpen. Voor ons is internationaal werken heel normaal. Als je een keer per jaar naar het buitenland op vakantie gaat, lijkt alles ver weg. Voor ons is die perceptie van ‘ver’ er niet meer.

Het kan vaak stukken budgetvriendelijker zijn om een internationaal congres voor 1000 man in Praag in plaats van in Amsterdam te houden. Denk alleen maar aan de overnachtingen, het eten en taxivervoer. Internationale bedrijven shoppen dus echt in heel Europa. Maar al dat vliegen is niet zo duurzaam. Dit vind ik soms wel lastig, want ik heb een groen hart. Daarom probeer ik op veel andere vlakken goed over duurzaamheid na te denken. Bijvoorbeeld in de keuze voor onze zakenbank, het uitbannen van plastic troep tijdens evenementen en de bereikbaarheid van steden met de trein.’

Droomevenement

Het droomevent van Melissa? ‘Ik zou wel willen werken bij de Olympische Spelen of een WK. Het lijkt me geweldig om zo’n groot sportevenement te doen. Een compleet andere wereld, met zoveel verschillende elementen. Dat lijkt mij waanzinnig interessant. Als bureau vrees ik dat dat lastig wordt. En als freelancer zou je er een heleboel tijd voor vrij moeten maken. Maar erover dromen is ook leuk.’

Door > Kim Nelissen

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.264 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!