‘Alle prachtige ondernemers en locaties máken Haarlem’‘Alle prachtige ondernemers en locaties máken Haarlem’
Back Back Nieuws

‘Alle prachtige ondernemers en locaties máken Haarlem’

26 januari 2022

‘Natuurlijk is Haarlem wat mij betreft de perfecte plek voor ontmoetingen’, lacht Pien Keizer- de Vries. Maar ze snapt ook dat dat als Strategisch Accountmanager van Haarlem Convention Bureau in eerste instantie nogal een ‘Wij van WC-eend’-uitspraak lijkt. In de 15 jaar dat ze in de sector werkt, heeft ze echter flink wat vergelijkingsmateriaal langs zien komen. Haar eerste paar maanden bij Haarlem Convention Bureau bevestigen haar positieve associaties gelukkig alleen maar. Pien: ‘Het enorm veelzijdige aanbod van de compacte stad gecombineerd met de ondernemers die ook nu weer alles op alles zetten om er - zodra het weer kan - te staan voor hun gasten, dat typeert de bevlogenheid van Haarlem!’

Om de ervaring die ze de afgelopen jaren in de gastvrijheidsindustrie en evenementen- en congresmarkt heeft opgedaan in te mogen zetten voor haar geboorteplaats, maakt van haar een extra trotse ambassadeur. ‘Ik leer de stad echt weer op een nieuwe manier kennen sinds ik aan de slag ben voor Haarlem Convention Bureau’, vertelt Pien. ‘Haarlem is nóg veelzijdiger en completer dan ik dacht. Naast de geijkte dingen die veel steden over zichzelf kunnen zeggen - de mooie grote markt, de indrukwekkende grote kerk (De Grote of Sint Bavokerk in Haarlem) en de fijne straatjes in het centrum, zijn het in Haarlem ook de omliggende wijken, de directe omgeving met onder andere het strand en de mentaliteit van de ondernemers die verrassen.’ Ze heeft bij verschillende evenementenlocaties gewerkt, waaronder bij een internationaal evenementen- & congresbureau met focus op corporate evenementen. ‘Citymarketing is dus vanuit de faciliterende hoek bekend terrein’, vertelt Pien. In haar huidige functie komt alles samen.

Waardevolle zakelijke evenementen

Hoewel citymarketing op het moment een veel gebezigde term is, wil Pien graag benadrukken dat ‘citymarketing niet alleen maar een hip imago bedenken is’. Pien: ‘Natuurlijk gaat het om het zo goed mogelijk profileren van je stad, elke stad heeft een eigen identiteit die je kunt laten zien. Haarlem Convention Bureau zoekt naar zakelijke evenementen die waarde toevoegen aan de stad en haar regio. Met bezoekers die niet enkel iets komen halen, maar ook iets komen brengen. Door daar duidelijk stelling in te nemen, creëer je een verbinding tussen (zakelijke)bezoekers en de stad en haar inwoners, dat vinden we heel belangrijk. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de beleving waarvoor mensen naar onze mooie stad toe komen, ook klopt.’

Haarlem als platform voor mogelijkheden

In het winnen van naamsbekendheid als zakelijke destinatie, ziet Pien volop mogelijkheden. Haarlem is een logische uitvalsbasis aan de rand van de Randstad, goed bereikbaar, heeft een prachtige binnenstad met monumentale panden en pleinen, een afwisselende omgeving met strand en natuur en is prettig compact. ‘Juist de compactheid zorgt ervoor dat er mooie combinaties te maken zijn tussen verschillende locaties. Haarlem als een soort platform, met volop mogelijkheden.’ In hun plannen trekt Haarlem Convention Bureau op met Gemeente Haarlem en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en zoeken zoveel mogelijk verbindingen met de ondernemers in de stad.

Haarlem is van oudsher een goed ontwikkelde stad: smaakvol, sfeervol en stijlvol. ‘Nee, niet chique of hautain’, lacht ze. De stad heeft inmiddels een mooi gemêleerde bewonersgroep. Haarlem is echt een stad van retailers en makers, van toegepaste innovaties en opgestroopte mouwen. In combinatie met de prachtige locaties levert dat een gevarieerde en spannende destinatie!  Alle prachtige ondernemers en locaties máken de stad. Zonder hun ondernemingen heb ik een leeg verhaal’, zegt ze. ‘De enorme veerkracht en de vereende krachten waarmee zij zich individueel en als collectief blijven inzetten ondanks alle onzekerheden, getuigen van een enorme bevlogenheid waar ik enorm trots op ben!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!