6 tips voor communicatie rondom je evenement6 tips voor communicatie rondom je evenement
Back Back Nieuws

6 tips voor communicatie rondom je evenement

21 maart 2022

Als je een evenement organiseert, wil je natuurlijk ook dat er mensen komen. Daarvoor moet met een gedegen communicatiestrategie komen, zodat jouw doelgroep op de hoogte is van het evenement en ook geprikkeld wordt om te komen. Daar zit best wat werk in en moet ook zeer serieus genomen worden. We geven zes tips voor communicatie rondom je evenement.

Wervende content

Het doel van de communicatie rondom je evenement is niet alleen om (potentiële) bezoekers te informeren. Je wilt mensen ook enthousiasmeren om te komen. Daarom moet de toon van je communicatie wervend zijn. Ken je doelgroep en weet wat ze aanspreekt, zodat je daar direct op kunt inspelen. De informatieve content over het hoe, wat en waar van je evenement dient als basis en moet bij voorkeur vanaf het begin van je communicatiecampagne beschikbaar zijn.

Landingspagina

Als mensen jouw event Googlen voor meer informatie, moet men ook wel ergens uitkomen dat van waarde is en in die behoefte voor meer informatie voorziet. Ook als je geen heil ziet in een hele website over je evenement, is het daarom verstandig om toch een landingspagina te realiseren waar alle praktische informatie over het evenement te vinden is. Maak ook een evenement aan op Facebook en verbindt deze met je landingspagina. Zo vergroot je je vindbaarheid.

Vertalen voor internationale gasten

Richt je je ook op internationale gasten? Dan moet je ervoor zorgen dat zij ook goed bediend worden in je communicatie. Dat betekent dat je communicatie ook in de taal van je gast of anders in ieder geval in het Engels aangeboden moet worden. Het is cruciaal dat deze teksten correct zijn om miscommunicaties te voorkomen en een onprofessionele uitstraling te vermijden. Daarom is het verstandig om je communicatieteksten, van het drukwerk tot je website en van routebeschrijving tot programmaboekje, door een professionele vertaler te laten vertalen. Je kunt bijvoorbeeld je  communicatie laten vertalen door vertalingen.nl.

Meerdere contactmomenten

Eén contactmoment is onvoldoende in je communicatie. Je wilt je doelgroep immers betrokken houden en ervoor zorgen dat jouw evenementen top of mind blijft. Om deze verschillende contactmomenten interessant te houden, is het slim om iedere keer weer iets nieuws te vertellen over het evenement.

Testen bij communicatie via e-mail

E-mail marketing is nuttig instrument voor het creëren van awareness wat betreft je evenement, maar ook als communicatiemiddel na het evenement. Hier bestaan handige tools voor, zoals MailChimp, die email marketing op grote schaal eenvoudiger maken. Maar hierin schuilt ook de mogelijkheid dat mails bij mensen in de spam-folder terechtkomen of dat de aanhef niet klopt. Daarom is het zeer verstandig om eerst uitgebreid te testen voor dat je je emailmarketing loslaat op je doelgroep.

No-show voorkomen

Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat mensen die zich aangemeld hebben voor je evenement of er een kaartje voor gekocht hebben uiteindelijk niet komen. Gebeurt dit op relatief grote schaal, dan kan dat gevolgen hebben voor het succes en de duurzaamheid van je evenement. Daarom is het fijn om tijdig te weten als mensen niet komen. Zorg er daarom voor dat je een duidelijke afmeldmogelijkheid inricht en je doelgroep hier ook op attendeert.

Enthousiasme is een belangrijke zaak in je communicatie. Hoe enthousiaster het team achter de communicatie is over het evenement, hoe meer dat doorkomt in de communicatie en overspringt op de doelgroep. Zorg er daarom voor dat de communicatie niet alleen een ‘moetje’ is maar vooral ook een feestje is.

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!