3 facebook ads tips voor meer bezoekers op jouw event3 facebook ads tips voor meer bezoekers op jouw event
Back Back Nieuws

3 facebook ads tips voor meer bezoekers op jouw event

19 juni 2019

De zaal vol krijgen met geïnteresseerde deelnemers is één van je belangrijkste prioriteiten als eventorganisator. Om voor jouw evenement het maximale gastenaantal te bereiken, is het zaak dat je de juiste doelgroep bereikt met de juiste boodschap en oprechte interesse weet op te wekken. Waar begin je? In deze blog geeft het NBC Congrescentrum je een aantal praktische tips om meer deelnemers voor je evenement te werven met behulp van Facebook advertenties. Wil je nog meer over dit onderwerp te weten komen? Download dan de ‘Facebook ads voor jouw evenement’ whitepaper van het NBC.

Hoewel het organische bereik van Facebook al jaren afneemt, is het platform nog steeds bij uitstek geschikt om zeer gerichte advertenties aan gebruikers te tonen. En ondanks dat Facebook het afgelopen jaar ruim een half miljoen Nederlandse gebruikers vaarwel heeft moeten zeggen, zijn er anno 2019 nog steeds 6,8 miljoen Nederlanders die het platform dagelijks gebruiken volgens het Newcom nationale social media onderzoek 2019. Met Facebook ads kun je deze Facebook gebruikers zeer gericht bereiken. Zo kun je hen targetten op demografische en geografische gegevens, maar ook op interesses, levensfase, paginabetrokkenheid of websitebezoek.

Tip 1: test de mogelijkheden van de verschillende doelgroepen

Om de juiste doelgroep voor jouw evenement te selecteren, biedt Facebook verschillende targetingopties aan. Zo kun je zelf een doelgroep maken, waarin je aan de hand van verschillende criteria kunt specificeren wie je precies wilt bereiken. Facebook weet namelijk een he-le-boel van je. We geven je graag een voorbeeld:

Stel, je organiseert een tech-evenement waarbij je nieuwe technologische snufjes en gadgets presenteert. Een idee voor de targetinginstellingen kan zijn om je te richten op de optie ‘voorlopers in technologie’. Dit zijn qua gedrag de early adaptors van nieuwe technologieën en passen dus goed in je doelgroep.

Tip 2: retargeting van websitebezoekers

Naast de optie om zelf criteria te selecteren, biedt Facebook nog talloze andere mogelijkheden aan. Zo kun je ook je websitebezoekers een bepaalde advertentie voorschotelen. Door de speciale Facebook pixel te installeren op je website, kun je precies bijhouden wie welke pagina heeft bezocht. Hiervoor is het in het kader van de AVG wel van belang om in de cookiemelding te vermelden dat je deze gegevens verzamelt.

Een slimme zet is vervolgens om iedereen die je eventpagina heeft bezocht, maar geen ticket heeft gekocht, te retargetten. Een aankoop vindt immers vrijwel nooit direct bij het eerste bezoek plaats. Maak een advertentie waarin je hen verleidt om tóch een ticket te kopen. Bijvoorbeeld door hier een deadline voor early bird tickets in te verwerken en dat de prijs omhoog gaat na een bepaald aantal dagen.

Tip 3: stem je boodschap af op verschillende klantfases

Facebook is per definitie geen kanaal waarop mensen een hoge koopintentie hebben. Puur en alleen een schreeuwerige salesadvertentie maken is dus niet hoe je jouw evenement gevuld krijgt. Je zult de boodschap in je advertenties moeten afstemmen op de fase waarin jouw potentiële bezoeker zich bevindt. Dit betekent dat je voor een optimaal resultaat meerdere campagnes moet maken met verschillende boodschappen, gericht op andere doelgroepen. Hiervoor kun je gebruikmaken van het See, Think, Do, Care model van Google.

In de See fase heb je als doel om de bekendheid van je evenement te vergroten. In deze fase kun je je het beste richten op een doelgroep die je via de criteria hebt ingesteld of een vergelijkbare doelgroep op basis van de websitebezoekers. In de Think fase wil je voorkeur voor jouw evenement creëren en richt je je op de doelgroep die al eerder op je website is geweest of waarvan jij gegevens hebt verzameld in je CRM-systeem. De Do-fase staat natuurlijk in het teken van tickets verkopen. Wederom zet je hier retargeting in, maar richt je je ook op de doelgroep die al eerder interactie heeft gehad met een advertentie. Tenslotte zorg je er in de Care-fase voor dat aanmelders ‘warm blijven’ voor een volgend evenement. Je richt je hier op iedereen die zich voor het evenement heeft aangemeld.

Meer tips?

Wil je nog meer te weten komen over Facebook ads en hoe je deze het beste kunt inzetten om meer deelnemers te werven voor jouw event? Download dan de whitepaper ‘Facebook ads voor jouw evenement’ via de website van het NBC Congrescentrum.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!