Back Back Achter de schermen

Zakelijke markt gelooft terecht in Hij Gelooft in Mij

14 december 2012

Of Hij Gelooft in Mij geschikt is voor de zakelijke markt staat buiten kijf. Na een dinerarrangement in het gloednieuwe restaurant Dinerfoyer van het DeLaMar Theater en een ontroerende voorstelling waarin André Hazes gespeeld wordt door Martijn Fischer in de Wim Sonneveldzaal kan ik volmondig zeggen dat het dramatische verhaal over onze volkszanger door alle gelederen van de Nederlandse bevolking gewaardeerd zal worden. Waarden als ‘doorzettingsvermogen’, ‘loyaliteit’ en ‘doelen stellen’ komen hierin voor, waarden die ook in het bedrijfsleven vaak hoog in het vaandel staan, en dan hebben we het nog niet eens over het ‘vermarkten’ van een merk, of in dit geval een artiest… Letterlijk met een lach en een traan vliegt de avond voorbij, in het schitterende DeLaMar Theater waar gastheerschap tot in de puntjes is doorgevoerd.

Nauwe samenwerking tussen JvdE Theaterarrangementen en Delamar Theater
Marit Alders, productmanager bij Joop van den Ende Theaterarrangementen, de producent van Hij Gelooft in Mij, en Martine Willemsen-Wouters, Marketing Manager Zakelijke Markt bij het DeLaMar Theater, leidden mij rond door de met kunst rijk behangen gangen, de vele unieke hospitality ruimtes, het Grand Café, de theaterzalen, de onlangs geopende Dinerfoyer en in de backstage ruimtes. Tussen de jaren’90 outfits en pruiken van Rachel en André Hazes en de kleurrijke trainingspakken van schoonouders Jan en Friedel geven Marit en Martine een toelichting op de bijzondere en krachtige samenwerking op het gebied van zakelijke arrangementen voor Hij Gelooft in Mij: “Onze nauwe samenwerking lijkt vanzelfsprekend, maar het DeLaMar Theater is geen onderdeel van Stage Entertainment, het is opgericht door de VandenEndeFoundation, een stichting dat jong talent de kans geeft zich te ontwikkelen,” vertelt Martine.

Waarden die de opdrachtgever zal herkennen
De twee vrouwen zijn na de grote hoos aan publiciteit, met name gericht op de consumentenmarkt, bezig met de positionering van de zakelijke arrangementen die geboden worden bij de voorstelling van Hij Gelooft in Mij. Zoals Joop van den Ende het ook wel verwoordt: “Live entertainment is puur en direct. Het gaat om passie, emotie, prestatie en creativiteit. Dit zijn waarden waarin u zich als opdrachtgever vast herkent.”

Optimale beleving middels op maat gemaakte arrangementen
Als specialist in het aanbieden en organiseren van zakelijke groepsarrangementen gekoppeld aan live entertainment denken Joop van den Ende Theaterarrangementen en DeLaMar Theater graag mee over creatieve concepten, waarbij de link gelegd wordt tussen de organisatie de doelstellingen en de voorstelling. Marit: “De arrangementen zijn immer op maat. Zo kunnen we een stadswandeling organiseren, in de rijke geschiedenis van het levenslied duiken, een rondleiding door het unieke DeLaMar Theater geven, een meet & greet met de cast organiseren, met aansluitend een (exclusief) diner in het Grand Café of de Dinerfoyer. Eigenlijk doen we er alles aan om de beleving zo optimaal mogelijk te maken en een meerwaarde te creëren.”

Inspiratiesessies, een inhoudelijk component
Sinds kort zijn tevens inspiratiesessies geïntroduceerd, als een verlengstuk op het arrangement. “We slaan hiermee een bruggetje tussen de voorstelling en het werkveld waarin de opdrachtgever zich bevindt.” Hiermee bieden Joop van den Ende Theaterarrangementen en het DeLaMar Theater een inhoudelijk component met een educatief tintje. Concreet zou je kunnen zeggen dat bepaalde onderwerpen die in onze wereld leven onder de loep worden genomen, zoals bijvoorbeeld ‘Hoe gaat Joop van den Ende met zijn toptalent om en hoe belangrijk is toptalent voor het succes van een productie?’ “De visie van Van den Ende leggen we dan uit aan een opdrachtgever: Hoe kun je toptalent kweken en behouden?” Ook is er een sessie ‘meer voor minder’, een onderwerp dat inherent verbonden is aan de tijd waarin we leven: Hoe ga je beter met middelen om en hoe kun je met een gezonde dosis passie succes behalen en blijven groeien?

“In feite is dit ook maatwerk; bedrijven geven hun doelstellingen en wij leggen de link, bijvoorbeeld naar de marketing van deze musical, het verhaal van André Hazes of dat van Rachel, of de uitdagingen van cultureel ondernemerschap. Vervolgens vinden we de juiste sprekers voor deze sessies.”

Nu al uitverkocht?! Schaarste creëert nog meer aanvragen
Achter de schermen van deze productie staan de raderen niet stil. De zakelijke afdelingen van het productiebedrijf en het theater staan klaar om groepen met het alom bekende en gewaardeerde hostmanship te ontvangen. Het bijzondere is dan ook dat Hij Gelooft in Mij nog voor de try outs en de première van 11 november al tot januari uitverkocht was. Wat is toch die aantrekkingskracht? Martine: “Van high-end bedrijven en multinationals tot de slagerij op de hoek: Iedereen wil naar Hij Gelooft in Mij. We hebben Hazes in ons hart gesloten. De man die zelfs in zijn onvermogen wist te ontroeren, de volksheld met een bewogen leven dat voor iedereen op de voet te volgen was. Het is bijna vanzelfsprekend dat Nederland deze musical wil ervaren. En toch was het heel spannend om een productie te maken over een nationaal icoon, omdat je nooit weet hoe het ontvangen zal worden.” Marit: “We hoopten dat de verkoop goed zou gaan, maar met zulke lovende recensies (nog nooit is een musical met zoveel sterren bekroond) zijn de kaarten ontzettend snel verkocht. Op dit moment zijn we dan ook gefocust op de eerste drie maanden van 2013 en geven we reuring via diverse kanalen aan alle activiteiten en arrangementen die geschikt zijn voor (zakelijke) groepen.” Door de schaarste zien de dames dat het aantal aanvragen nog sterker is toegenomen. “Dat biedt veel kansen voor nieuwjaarsvieringen en recepties,” aldus de twee dames.

Facts & Figures DeLaMar Theater

Theaters:
– Wim Sonneveldzaal heeft een capaciteit van 950 stoelen en is zeer geschikt voor bijeenkomsten vanaf 300 personen;
– Mary Dresselhuyszaal heeft een capaciteit van 600 stoelen en is bovendien geschikt voor symposia vanaf 150 personen;

Foyers:
Rode Foyer: maximaal 325 personen
Royal Foyer: maximaal 200 personen
Marnix Foyer: maximaal 150 personen
Spieghel Foyer: maximaal 200 personen
Glazen Foyer: maximaal 200 personen
VIP Salon: dineren of vergaderen tot maximaal 10 personen

Restaurants:
Grand Café DeLaMar: maximaal 80 personen
Dinerfoyer: maximaal 110 personen, exclusief twee aparte ruimtes voor 15 en 25 personen
Beide restaurants zijn tevens exclusief te reserveren, zowel voor een early breakfast (denk aan MICE-professionals), een lunch als een diner. Ook in de pauze van een voorstelling kunnen deze ruimtes exclusief gehuurd worden zodat het gezelschap in de watten kan worden gelegd met een drankje en een amuse.

Fotocollectie:
In het DeLaMar Theater hangt een indrukwekkend fotocollectie, persoonlijk samengesteld door Janine van den Ende. Zij kocht werk aan, maar gaf bovenal aan vijf vooraanstaande Nederlandse kunstfotografen opdrachten rond het thema ‘theater’. Erwin Olaf, Viviane Sassen, Hans Eijkelboom, Cuny Janssen en Koos Breukel gaven ieder op hun eigen manier invulling aan dit thema. Deze foto’s vormen het hart van de collectie.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!