XR Events maakt groeispurt: van freelance expert tot impactrijk eventbureauXR Events maakt groeispurt: van freelance expert tot impactrijk eventbureau
Back Back Interview

XR Events maakt groeispurt: van freelance expert tot impactrijk eventbureau

17 november 2022

‘Een duurzaam event organiseren bestaat niet,’ is een boude uitspraak van duurzaamheid expert, showcaller en eventmanager Sonja Schaefers, Eigenaar XR Events. Meteen gaan de wenkbrauwen een stukje omhoog. Sonja organiseert al jarenlang events met een belangrijke focus op duurzaamheid en wordt ook op dit gebied als een expert erkent. ‘Een duurzaam evenement is een evenement dat NIET georganiseerd wordt,’ licht Sonja verder toe. ‘Bij de organisatie van evenementen maken we per definitie keuzes die impact hebben op het milieu, de omgeving en de mens.’

  • Sonja Schaefers - Foto: Heleen Klop fotografie
    Sonja Schaefers - Foto: Heleen Klop fotografie
  • Duurzaam eten - volledig vegan
    Duurzaam eten - volledig vegan
  • Spant Bussum - Foto: Jan Buteijn fotografie
    Spant Bussum - Foto: Jan Buteijn fotografie
  • Veluwe - duurzame activiteiten
    Veluwe - duurzame activiteiten

Gewoon doen

Omdat Sonja bewust met dit gegeven omgaat, nooit belerend is en juist de concrete winst voor opdrachtgevers en betrokkenen in de keten steeds inzichtelijker maakt is de vraag naar haar expertise explosief gegroeid. Dusdanig dat ze gestaag is uitgegroeid tot een impactrijk evenementenbureau. ‘Voor mij zitten de duurzame elementen in de juiste keuzes in mijn aanbod en concepten. Je hoeft op je event niet per se te benadrukken en van de daken te schreeuwen dat je duurzaam bezig bent. Je moet het gewoon doen.’

De winst zit in veel onzichtbare dingen

Duurzaamheidswinst zit volgens Sonja eerst en vooral in de onzichtbare dingen. ‘Heel veel kleine stapjes, als transporten combineren of als je toch in de buurt bent iets zelf ophalen. Je online oriënteren, voorbereiden en op 1 dag meerdere locatiebezoeken plannen, scheelt veel op het gebied van mobiliteit. Je accountmanagers gasten persoonlijk laten uitnodigen als ze toch al op gesprek zouden gaan. Dat vergt een strakkere planning en soms ‘nee’ durven zeggen. Als iedereen, consequent kleine stapjes zet heb je uiteindelijk toch een groot bereik. Die kleine stappen moeten we ook nog beter meetbaar maken zodat het inzichtelijk wordt wat het je concreet oplevert. Van voorstel tot uitvoering maken we bij XR Events de meest duurzame keuzes. Stellige, serieuze keuzes moet je samen durven maken.’

Willen in plaats van moeten

‘Kijk eens naar wat we op het gebied van verduurzaming nu al bereikt en gedaan hebben? Omdat het moet en we ertoe gedwongen worden. Wat kunnen we dan wel bereiken als we het ook echt wíllen? Wanneer we, en dan bedoel ik alle ketenpartners, van leveranciers tot gasten, sprekers en cateraars zich bewust zijn en een intrinsieke motivatie kunnen voelen om duurzamer te leven, handelen en organiseren kunnen we samen ongekend snel, fenomenale resultaten boeken. Daar ben ik van overtuigd. Alleen het vervangen van het woord ‘moeten’ in ‘willen’ geeft een klik in je hersens. ‘Moeten’ roept zuchtend en steunend weerstand op terwijl ‘willen’ een verlangen en enthousiasme aanwakkert.’

Wat als…

Als we in 2030 een 55% circulaire economie moeten halen en 100% in het jaar 2050, dan is het uiterst belangrijk dat ook de evenementenbranche andere keuzes maakt. De duurzaamheidswinst zit niet zozeer in de uitvoering van een evenement als wel in het gehele voortraject. Sonja: ‘Wees kritisch. Start met de R van Refuse, het kiezen voor het weglaten. Kijk daarna ook naar je leveranciers, de locaties en de benodigde materialen. Sluiten deze niet aan op jouw gewenste niveau van verduurzamen, vraag dan naar de alternatieven. Die zijn er altijd. Durf ook kritisch naar jezelf te kijken. Iedere stap die we maken richting verduurzamen is er één gewonnen. Ja, het vergt offers. Je moet er wel iets voor over hebben. Tijd bijvoorbeeld of geld of keuzes maken. Ergens zal in geïnvesteerd moeten worden. Vraag je bij alles af: Wat hebben we echt nodig. Is het ‘need to have’ of ‘nice to have?’ Start een gesprek waarin pittige keuzes moeten worden beslecht in plaats van met ‘ja maar’ met het hoopvolle, uitdagende ‘wat als’.

Tekst: Nathalie Schalke

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!