‘Wij leggen de lat hoog: iedereen aan het spelen krijgen is onze ambitie’‘Wij leggen de lat hoog: iedereen aan het spelen krijgen is onze ambitie’
Back Back Interview

‘Wij leggen de lat hoog: iedereen aan het spelen krijgen is onze ambitie’

18 december 2018

In gesprek met Mitchell Janssen, mede-eigenaar QUIZzzIT

QUIZzzIT is niet voor niets de grootste in quizzen. Met ongelooflijk veel professionaliteit werkt het bedrijf al jaren aan de mooiste bedrijfsevents, spel- en quizproducties. Maar dat succes is niet zomaar komen aanwaaien. Er is veel innovatiekracht en lef voor nodig geweest. Mede-eigenaar Mitchell Janssen vertelt over de afgelopen twee jaar, die in het teken stonden van groei, risico’s nemen en conceptontwikkeling.

Look and feel: veel aandacht voor content en apparatuur

Mitchell is een van de vier eigenaren van QUIZzzIT. Samen met Maurice Meijer, Pim Bertens en Danny Rook als regisseur zet hij zich elke dag weer met indrukwekkend veel enthousiasme in voor de allerbeste spelproducties en evenementen. ‘Een quiz is vaak dé manier om tijdens of na een dag vol bedrijfstrainingen een beetje los te komen.’ De cultuur en uitstraling van een bedrijf bepalen dan ook in sterke mate de inhoud en aankleding die QUIZzzIT levert óf bedenkt voor de klanten. ‘Wij investeren absoluut in ‘look and feel’.’

Alleen de allerbesten, voor én achter de schermen

QUIZzzIT dankt het enorme succes onder andere aan de professionals waarmee het bedrijf samenwerkt. Van technologie tot presentatie: alleen de allerbesten worden betrokken bij de creaties. Ervaren regisseurs, visagie en cameraploegen uit Hilversum, BN’ers met presentatietalent zoals Eddy Keur en Koert Westerman, en bekende Nederlanders die in de quiz vragen stellen aan het publiek. Technici voor het ontwerp en de bouw van bijvoorbeeld stemkastjes en slimme redacteurs voor verrassende en uitdagende vragen en opdrachten. En ook bestaat er een vaste samenwerking met de van ‘Mindf*ck’ bekende Victor Mids voor de Magic Quiz.

Een one-stop-shop voor spel- en showproducties

Het publiek staat centraal. Altijd en overal. Of het nu midden in het weiland of op een monumentale locatie is. Er wordt bij iedere productie continu gecommuniceerd met de deelnemers. Niet alleen met woorden, maar vooral ook met beelden. ‘We maken er iedere keer weer een interactieve beleving van met alle denkbare licht-, geluid-, film- en muzikale elementen.’ Niks is te gek: QUIZzzIT kan en wil het realiseren. ‘Dat is hoe ondernemen hoort te zijn: niet alleen concepten bedenken, maar er vooral ook in geloven.’

Maatschappelijke en internationale betrokkenheid

Naast bedrijfsevents, spelproducties en de Magic Quiz laat QUIZzzIT ook graag zijn maatschappelijke gezicht zien. ‘We werken samen met het Nationaal Ouderenfonds en halen in samenwerking met Rotary- en Lionsclubs geld op voor de Hartstichting. Wie succes heeft, mag dat best delen.’ Ook internationaal is het bedrijf actief. Er zijn tweetalige quizzen ontwikkeld voor vijfsterren resorts in de Mexicaanse markt. Spaans en Engels zijn weliswaar de grootste talen ter wereld, toch beheersen veel mensen de ene taal wel en de andere niet. ‘We hebben daarvoor een pragmatische oplossing bedacht: de ene kant van het scherm in de Spaanse taal, de andere kant in het Engels.’

Het is waar: meedoen is winnen

En als het spel eenmaal begonnen is, gaat de rest vanzelf. ‘Er is veel plezier, maar ook echt het verlangen om goed te scoren.’ Het bedenken van een quiz die dit bewerkstelligt, blijkt een vak apart. ‘Een quiz gaat vooral om entertainment. De vragen moeten niet te makkelijk zijn, maar zeker ook niet te moeilijk. Alle aanwezigen moeten ook echt leuk mee kunnen doen.’ Inhoudelijk en technisch klopt alles. Cijfers en resultaten worden perfect geregistreerd en komen keurig op een scherm in beeld. Iedereen ziet dat hij of zij ook écht meespeelt. Er wordt veel gelachen, vooral bij de personeelsweetjes en foto’s. En er is voor iedereen wat wils: muziek, actualiteiten, geschiedenis én sappige bedrijfsgeheimpjes.

Reuring in de zaal? Perfect!

QUIZzzIT denkt altijd na en mee over de moeilijkheidsgraad en originaliteitsgraad. Alles wordt uit de kast getrokken, ook als dat betekent dat er een compleet team meekomt naar de quiz. Specifieke themavragen kunnen worden bedacht, zoals bij een huwelijksfeest of werkjubileum, multimedia worden volop toegepast en indien gewenst kunnen ook de locatie en quizmaster moeiteloos geregeld worden. ‘Voor alle producties, van klein voor 40 personen tot groot met enkele honderden in de zaal, geldt: verwacht veel reuring in de zaal.’ Over de evenementen van QUIZzzIT zal nog lang worden nagepraat.

Door > Irene Campfens

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!