Werken bij PINOWerken bij PINO
Back Back Interview

Werken bij PINO

18 juni 2019

‘Voor ons is elke dag een feestje, we zitten tenslotte in de evenementen’

Communicatieadviseur Isabelle Cleusters (links op de foto) en projectmanager Angeli Klaassen werken allebei zo’n 5 jaar bij PINO. We vroegen ze naar wat hun werk zo leuk maakt, de veranderingen binnen het bedrijf en de lessen die ze leerden.

Wat doen jullie precies bij PINO?

 Angeli: ‘Als projectmanager organiseer ik een evenement of congres van a tot z. Dus vanaf het moment dat we om tafel zitten met de klant tot en met de uitvoering. Soms gaat er nog een aanbesteding aan vooraf. Bij een groot evenement zijn andere collega’s ter plekke de extra handjes.’ Isabelle: ‘Ik ben communicatieadviseur en daarnaast ook projectmanager. Naast het schrijven van de creatieve bureauvoorstellen houd ik me bezig met de communicatiewerkzaamheden binnen een evenement. Dat varieert van het schrijven van mailingteksten, nieuwsbrieven tot het ontwikkelen van eventwebsites, een contentkalender maken en soms sociale media-kanalen van klanten beheren.’

Hoe zouden jullie PINO omschrijven?

Isabelle: ‘De sfeer is informeel, maar naar buiten toe professioneel en serieus. Onderling is er veel humor, waardering en bereidheid om elkaar te helpen.’ De directie draait zelf ook gewoon mee, er is geen hiërarchie en onderscheid. We zijn echt een team.’ Angeli: ‘Wat ik bijzonder vind is dat we altijd samen lunchen. Daardoor weten we van elkaar wat er speelt, zowel op werk- als privégebied.’ Op vrijdagmiddag is er altijd wel ruimte om de week gezellig met elkaar met een drankje af te sluiten en op dinsdagavond kun je meedoen aan een bootcamples in het park tegenover ons kantoor. Dit werkt heel goed voor de teamspirit en gezondheid van de PINO’s.

Wat maakt jullie werk leuk?

Angeli: ‘De afwisseling in opdrachtgevers, projecten en locaties. De ene keer tover je een braakliggend terrein om naar evenementenlocatie en de volgende keer sta je in een enorme beurs- of congreslocatie een event te draaien. Eigenlijk is elke dag op zich een feest, we zitten tenslotte in de evenementen.’ Isabelle: ‘Ik vind de dynamiek van een event leuk. Je hebt iets bedacht, de situatie verandert en dan kun je als bureau echt je toegevoegde waarde laten zien door daarop in te spelen. En met een team van specialisten achter je is er altijd wel iemand die kan adviseren, ideeën of een oplossing heeft om net dat stukje extra service te kunnen bieden.’

Hoe is het bedrijf de afgelopen jaren veranderd?

Isabelle: ‘De communicatie heeft een belangrijkere rol gekregen binnen de projecten die we doen. Maar ook in het schrijven van de voorstellen, zien we dat we daardoor meer opdrachten binnenhalen. Angeli: ‘Als je met deadlines te maken hebt en je zit middenin een creatief en organisatorisch proces, is het zo lastig om je ook nog te moeten richten op het schrijven van voorstellen. Het is fijn dat onze communicatieafdeling dat nu doet.’ Isabelle: ‘Als communicatieadviseurs zijn we nu ook veel meer bezig met vragen als 'Waarmee moeten de deelnemers naar huis?' 'Welke werkvormen passen daar het beste bij?' 'En hoe zorgen we dat er ook echt een vervolg komt na een bijeenkomst of congres'.’

Wat is de belangrijkste les die je hier leerde?

Isabelle: ‘Dat het belangrijk is om klanten altijd een stapje voor te zijn. Je moet bovenop het proces zitten en ze echt ontzorgen. Angeli: ‘Klanten willen zich vooral kunnen focussen op de inhoud, wij denken graag mee en gieten het in de juiste vorm. Daarnaast pakken wij logistieke zaken en communicatie met deelnemers en sprekers voor ze op. Als de spanning bij de klant richting event toeneemt, hebben wij ze veel zaken uit handen genomen en nemen zo de stress weg. ‘Op de dag zelf houden zij zich bezig met de inhoud en wij met zorgen dat het hele programma goed draait. Daardoor creëer je ruimte voor ad hoc situaties. Zo hadden we een keer een bloedhete dag tijdens een event. Wij zijn toen spontaan bij een supermarkt waterijsjes gaan halen voor de bezoekers.’ Angeli: ‘Je leert dat niets onmogelijk is. Linksom of rechtsom, het komt altijd goed.’

Hoe zien jullie de toekomst van PINO?

Angeli: ‘We willen blijven inspelen op ontwikkelingen, zoals duurzaamheid en digitalisering, maar daarbinnen willen we vooral ons nuchtere zelf blijven.’ 

Door > Kim Nelissen

Lees van deze serie ook:

 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!