20 jaar Pino: een interview met de meewerkende eigenaren20 jaar Pino: een interview met de meewerkende eigenaren
Back Back Interview

20 jaar Pino: een interview met de meewerkende eigenaren

02 juli 2019

‘Wij zijn de meest kritische bezoeker van een evenement’

Als jonge honden een tweemansbedrijf starten en uitgroeien tot een onderneming met zo’n 15 medewerkers. Oprichters Jeroen Coers en Pieter Schure deden het. Samen met derde partner Tessy Miltenburg blikken ze terug op 20 jaar PINO.

Hoe is PINO ontstaan?

Jeroen: ‘Pieter en ik ontmoetten elkaar op de Hoge Hotelschool in Maastricht. Onze studentenvereniging organiseerde aan de lopende band evenementen. Wij waren in die tijd al echte evenementengoeroes. Geweldig om met weinig budget een succesvol evenement te organiseren. De meeste studenten hielden van het feesten, wij vooral van het organiseren. Het was voor ons meteen duidelijk dat deze branche echt bij ons paste. Na onze studie zijn we al redelijk snel voor onszelf begonnen.’

Waar komt jullie opvallende bedrijfsnaam vandaan?

Pieter: ‘Als studenten organiseerden we een evenement in het kader van 25 jaar Sesamstraat. Jeroen stond daar met zijn bijna 2 meter in een blauwe trui tussen 800 feestende studenten, waarop iemand riep: hé daar heb je Pino. Hoewel die trui al lang weg is, is de naam altijd om ons heen blijven hangen. Dus we besloten hem maar gewoon te houden.’

Tessy, jij sloot je wat later aan bij Pieter en Jeroen?

‘Ja, ik liep in 2003 stage bij PINO, kwam in 2006 in dienst en werd vier jaar later officieel partner.’

Wat voor ontwikkeling hebben jullie als bedrijf doorgemaakt?

Tessy: ‘In het begin waren we vooral een organisator, nu zitten we meer op de stoel van de adviseur.’ Pieter: ‘Ik zeg altijd: we zijn organisator, adviseur én psycholoog. Zo zetten opdrachtgevers ons ook in als er intern rumoer is en ze verschillende afdelingen meer met elkaar willen verbinden. Of als ze in gesprek willen met doel- en publieksgroepen. De bijeenkomsten over de toekomst van luchtvaart en de ontwikkeling van de luchthavens zijn daar een actueel voorbeeld van.’

Tessy: ‘Ondanks onze verschuivende rol, is ons DNA echter wel altijd hetzelfde gebleven.’ Jeroen: ‘We willen gave projecten draaien voor leuke opdrachtgevers. Plezier hebben in ons werk en dat willen we ook voor de klant. Als een klant niet goed slaapt door een evenement, hebben wij ons werk niet goed gedaan. Wij creëren rust, zodat de klant kan loslaten en kan doen waar hij goed in is.’

Jullie delen bewust geen missie en visie, waarom?

Jeroen: ‘Wij zijn doeners. Toen we begonnen hadden we ook geen businessplan. We geloofden in ons organisatietalent en gevoel voor gastvrijheid. Het was hard werken, maar wel leuk! In het begin haalden we via via opdrachten binnen. Daarna moesten we eraan geloven en waren we zeker twee dagen in de week bezig met potentiële klanten bellen. Die hands-on mentaliteit heeft ons gemaakt tot wie we zijn. We adviseren, maar stropen ook graag onze mouwen op. Zo voelen we ons niet te goed om bijvoorbeeld mee te helpen in de garderobe of op de parkeerplaats. Sterker nog, dat laatste vind ik stiekem hartstikke leuk. Pieter: ‘Ik denk dat dat de kracht van ons bedrijf is.’

Welke lessen leerden jullie?

Tessy: ‘In begin konden we flink balen als we een opdracht niet binnenhaalden. Nu staan we er even bij stil en gaan we daarna gewoon door. Dan komt er wel een opdracht voorbij die beter past. Het allerbelangrijkste blijft toch de match die je met een klant hebt. Dat maakt een evenement tot een succes.

Pieter: ‘We zijn ook kritischer geworden. Zijn we niet tevreden over het proces? Dan bespreken we dit met elkaar en kijken we samen met de klant naar hoe het beter kan. En soms betekent dit dat afscheid nemen ook goed is. Dat hoort bij volwassen worden.’

Is er een gebeurtenis die nog in jullie geheugen gegrift staat?

Pieter: ‘Elk evenement heeft iets unieks en kent zijn eigen uitdagingen. Bijvoorbeeld de snelheid waarmee we het moeten organiseren, de protocollen waar we rekening mee moeten houden of de speciale locatie: in een weiland of midden op de snelweg. Onze kick is om het elke keer op te lossen. Dat zijn de momenten waarop we moeten shinen. Jeroen: ‘Wij zijn de meest kritische bezoeker van een evenement. Ons oog ziet alles. Tijdens een evaluatie is onze lijst ook altijd veel langer dan die van de klant. En zo hoort het ook.’

Hebben jullie een toekomstplan?

Pieter: ‘Nee, we hebben geen uitgestippeld plan, maar willen wel inspelen op de ontwikkelingen in de markt en onze samenleving. Dit houdt ons flexibel en geeft ruimte om dingen die op ons pad komen, op te pakken. Jeroen: ‘We kijken terug op 20 geweldige jaren, waarvoor we onze collega’s, opdrachtgevers en leveranciers dankbaar zijn. We blijven no-nonsense en gewoon met onze voeten in de klei staan.’

Lees van deze serie ook:

Door > Kim Nelissen

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!