Back Back Achter de schermen

Wat was dat nou toch de hele tijd, over Twitter?

21 november 2007

In maart (dit jaar) verschenen de eerste berichten op Marketingfacts en in april ook hier op highprofile.nl. Over de nieuwe hype, dat geen hype meer mag worden genoemd, maar voor een relatief kleine groep wereldbewoners een onmisbare internettool is geworden. Twitteraars, zoals ze worden genoemd, laten ’s ochtends bij het ontbijt weten aan elkaar weer helemaal wakker te zijn en klaar voor een nieuwe dag, klaar om te twitteren…

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Tijdens het High Profile New Media Congres was er erg veel (beetje te veel in my opinion) aandacht voor Twitter. Twitter is een superhandige tool, maar vooral ook voor mensen die zich erg bezighouden met nieuwe media, en toch ook al handig zijn met bloggen en weet ik wat allemaal. Of het aanslaat in de evenementenmarkt zal mij benieuwen. Ik hoop het wel, maar dan moet wel iedereen meedoen, anders heeft het net als bij internet en telefoneren geen zin, iedereen moet bereikbaar zijn. Oké bijna iedereen.

Ik zal proberen uit te leggen wat Twitter inhoudt en hoe het invloed zou kúnnen hebben op je dagelijkse leven en business. (Maar verwacht geen wonderen.)

Twitteren = binnen 140 karakters antwoord geven op de vraag ‘What are
you doing’. Maar twitteren is meer. Twitteren is een vorm van
communiceren met je vrienden, gelijkgestemden, interessante personen,
maar ook collega’s, potentiële businesspartners en klanten.

Wie heeft behoefte om te weten dat ik op dit moment boodschappen aan
het doen ben? Of de vuilniszakken buiten zet? Of welke site ik aan het
bezoeken ben? Of welke nieuwtje op evenementengebied ik tegen ben
gekomen dit weekeinde? Niemand toch?

Nou, vergis je daar niet in. Dat men niet persé hoeft te weten dat je
boodschappen doet, of de vuilnis, is misschien logisch, maar het kan
best interessant of leuk zijn voor je vrienden, kennissen of anderen om
te weten welke site je goed vond, welk nieuwtje je waar hebt gelezen,
dat je je foto’s op Flickr hebt gezet… etcetera.

Toen Twitter begin dit jaar het levenslicht zag werd het ontvangen
met onbegrip. Waarom wil iemand weten wat ik aan het doen ben? De
manier om dat uit te vinden is door te participeren. Het bleek een
enorm succes, wat ook weer werd ontvangen met scepsis en onbegrip. En
nog steeds is de so called hype niet over. Het geheim is dat je pas
weet wat het belang is om te twitteren door het te gaan doen. Dus
participeren!

Twitter is meer dan in 140 karakters laten weten wat je aan het doen
bent. Je vormt een community van geïnteresseerde gelijkgezinden die
elkaar op kennisgebied gaan versterken. Door slimme technologie is het
mogelijk niets te missen.

Misschien een voorbeeld: uw hoofdredacteur internet, ik dus, zit in een
groepje twitteraars – noem het een community – dat gerekend mag worden
tot de voorlopers op internetgebied. Elke tweet van deze individuen is
waarde. Het is niet alleen leerzaam en leuk om discussies te volgen
tussen deze grootheden, en om mee te doen aan de discussie, op twitter
kun je ook ‘live’ evenementen volgen van twitteraars ter plekke: via
twitter zijn concerten, persconferenties, congressen en festivals te
volgen.


Maurice Hartog twittert?

Stel Maurice Hartog en zijn medewerkers van Joffi starten allemaal met
een gezonde dosis optimisme op Twitter. Maurice met
twitter.com/mauricehartog etcetera. Men spreekt met elkaar af dat niet
en plein publiek allerlei gevoelige interne zaken worden getwitterd,
maar wel – als het ze leuk lijkt –  waar ze naar toe gaan, met wie ze
een afspraak hebben en welke nieuwtjes ze willen delen met elkaar.

En dan ineens krijg je als medewerker van Joffi een mailtje binnen
waarin staat dat een twitteraar jou aan het volgen is op twitter. De
Joffi-mens is benieuwd wie dat is, blijkt in zijn profiel dat het een
voor hem onbekende eventmanager is van KPN. Iemand die het interessant
vindt om te lezen hoe een bureau als Joffi vernieuwend met elkaar
communiceert. Door deze KPN-persoon terug toe te voegen kan hij ook hem
volgen. Eind van het liedje: je leert elkaar (op een andere manier)
kennen en dan is een afspraak snel gemaakt. Je tikt in: Keertje
afspreken, morgen doen? En vervolgens komt het geld met bakken binnen
rollen.

Terwijl je vanaf de zijlijn dacht dat twitteren alleen voor mensen was die tijd over hadden (lees: niks te doen hebben).

Het is gratis, ga naar twitter.com, schrijf je in en voeg vrienden toe
(begin gewoon bij mijn vrienden, voeg mij toe dan voeg ik jou toe en
see what happens: twitter.com/winkeldermaat).

Twitteren is gewoon leuk, het kan zelfs verslavende vormen aannemen, én
je kunt er dus ook op een ongedwongen manier indirect geld mee
verdienen. Oh ja, en Google vreet Twitter.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!