Back Back Achter de schermen

Vrienden van Amstel staat als een huis. In een nieuw huis: Ahoy

26 januari 2011

Door Marieke Prins de Vos

Een evenement dat ooit begon als een marketinginvestering voor Amstel is na dertien edities van De Vrienden van Amstel LIVE uitgegroeid tot een evenement dat op het gebied van inkomsten, merkwaarde en uitstraling zijn ROI ruimschoots overtreft. Maud Meijboom Marketing Manager Amstel : ‘Dit hadden we dertien jaar geleden nooit durven hopen, denken en dromen.’ Het succes : Samen met je vrienden in ‘de grootste kroeg van Nederland’ met een aantrekkelijk line-up van Nederlandse artiesten. Voor 90.000 bezoekers afgelopen week (21 t/m 29 januari) herkenbaar en gezellig. Een subliem touch-point met het publiek. ‘Dan heb je het goed gedaan’, lacht Norbert Cappetti PR Manager Amstel & Heineken.

300 miljoen economische spin-off
Het gegalm van getimmer en geschuur, de lucht van verf en lijm verraden dat de laatste hand nog gelegd wordt aan de afronding van de immense verbouwing van het vernieuwde Ahoy. Het is twee dagen voor het evenement De Vrienden van Amstel LIVE als we door Peter van der Veer, general manager Ahoy, worden ontvangen. We nemen een kijkje in deze locatie die met een economische spin-off van ongeveer 300 miljoen euro per jaar van groot belang is voor Rotterdam. 

Met de opening van het Sportpaleis op de eerste avond van De Vrienden van Amstel LIVE wordt tevens het startsein voor de festiviteiten van het 40-jarig bestaan van Ahoy gegeven. Een boek, een tentoonstelling en een campagne door de stad Rotterdam geven de komende maanden  uiting aan deze mijlpaal. Maar het meest ingrijpende is de metamorfose die de locatie heeft ondergaan.

Peter van der Veer: ‘We hebben om te beginnen een permanente Vrienden van Amstel LIVE café. De hal heeft veel meer sfeer gekregen en staat nu rechtstreeks in contact met het Sportpaleis. Moest voorheen iedereen nog naar buiten om naar het Sportpaleis te lopen, dat hoeft niet meer.’

Van der Veer heeft naast een consumentenonderzoeken, de behoefte van zijn klanten onderzocht ook inspiratie opgedaan bij The O2 arena in Londen. ‘We hebben daar de akoestiek van gekopieerd. Het geluid is nu fantastisch en we krijgen lovende reacties van geluidstechnici. Kijk hier naar zo’n wand.’ Van der Veer wijst de kleine zwarte gaatjes aan in de golvende wand, ‘Dat zorgt voor een dempend geluid.’

Naast de akoestiek is misschien wel het meest ingrijpende de verhoging van het dak. ‘Het dak is nu 7 meter hoger dan voorheen. Nu kan er in totaal per spant 20 ton aan gehangen worden. Dat is in totaal 300 ton. Nu kunnen we met alle producties en technische mogelijkheden uit de voeten en vormt het dak tevens een akoestische klankkast.'

Gevangeniskooi
Moesten de gasten van Amstel LIVE eerst nog door een nauwe hal en drinken bestellen bij ‘gevangeniskooien’, nu is het onthaal totaal anders. ‘De bezoekers komen in een ruime hal terecht en zien duidelijk de, in totaal 15, horeca- en merchandise-units.’ Deze zijn allemaal te herkennen aan de strakke, futuristische vormgevers van de architect. ‘De architecten Zwart en Jansma en Merkx en Girod (deden ook de Hermitage Amsterdam) hebben hierover nagedacht en dit ontworpen om een totale beleving te creëren.’ Een beleving die verder gaat dan het evenement in de arena zelf. ‘We willen dat de bezoeker zowel 1,5 uur voor als erna hier een drankje kan doen of iets kan eten. Hiervoor moesten de gasten zo snel mogelijk naar buiten. Nu is die beleving heel anders.’

De capaciteit van het sportpaleis is verhoogd van 10.000 naar 15.000. ‘We hebben achter in de zaal ruimte kunnen creëren en doordat het dak verhoogd is twee rijen stoelen over de gehele linie kunnen bijplaatsen.’ Opvallend is dat de stoelen overal hetzelfde zijn: geen pluche of leuningen. Typisch een Rotterdamse touch. ‘Onze zakelijke bezoekers willen hetzelfde gevoel als de andere mensen in de zaal. Geen skyboxen of andere overbodige zaken.’

De zakelijke bezoeker wordt wel zeker op zijn wenken bediend. ‘Voorheen was de kwaliteit wezenlijk anders. Bedrijven stellen nu andere eisen omdat de keus enorm is. We hebben business seats, zelfs een pakket dat je kunt afnemen om bij bepaalde evenementen aanwezig te zijn. Dit alles in combinatie met uiteenlopende hospitality mogelijkheden.’

Amsterdamse café Hoppe in Rotterdam
De meest unieke zakelijke hospitality die Ahoy aangaat is toch wel tijdens zijn paradepaardje De Vrienden van Amstel LIVE. Norbert Cappetti: ‘Hier komen elke avond 1.000 gasten in het speciaal ontworpen VIP Dorpsplein.’ Het plein dat in samenwerking met De Arjan van Dijk Groep voor de tweede keer is gerealiseerd, vormt een verlengde van het ‘grootste kroeg van Nederland’-gevoel.  Cafés die normaal in andere steden staan, zoals café Hoppe in Amsterdam, zijn nagebouwd en vormen het decor waar de uitvoeringen van de zakelijke arrangementen zich afspelen. En met succes. Net als de concertreeks zijn deze avonden van editie 2011 vol.

Stoppen
De Vrienden van Amstel LIVE, De Helden van Amstel, televisie-uitzending, supermarktacties, cd’s, 90.000 bezoekers, dertien edities, enthousiaste artiesten, succesvolle samenwerking met een vernieuwde locatie . Wanneer houdt het succes op? Norbert Cappetti grijnst. ‘Zolang het gezellig en herkenbaar blijft. Het concept en deze samenwerking is kostbaar. Daarnaast is de exposure enorm, daar doe je het als merk uiteindelijk ook voor!’

Zeven dagen lang staat de Ahoy deze week in het teken van De Vrienden van Amstel LIVE. Een van de hoogtepunten van de avond is de vertolking van ‘Rood’ door de 3j’s. Met een golvende beweging van enthousiasme lijkt het publiek in extase te zijn en spuwen de reusachtige confettikanonnen een rode gloed van snippers over de menigte uit. Het lijkt haast niet meer te temmen: VANDAAG IS ROOD! DE KLEUR VAN AMSTEL!

Door Marieke Prins – de Vos

Bekijk hier de foto's van de rondleiding

Erik Peekel maakte de volgende reportage over de heropening: 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!