Vooruitblik: Bezoekersregistratie in het nieuwe decennium systematischer en toch persoonlijkerVooruitblik: Bezoekersregistratie in het nieuwe decennium systematischer en toch persoonlijker
Back Back Nieuws

Vooruitblik: Bezoekersregistratie in het nieuwe decennium systematischer en toch persoonlijker

30 december 2019

In het nieuwe decennium zal de bezoeker van events nog meer centraal komen te staan. Dat is de verwachting van registratiespecialist Invitado uit Rotterdam. En dan niet 'de bezoeker' als groep, maar de unieke, individuele bezoeker. Die zal voor, tijdens en na zijn bezoek aan een beurs, congres of event steeds persoonlijker benaderd worden.

Denk en werk vanuit één systeem

Over de manier waarop is Michiel Droog, mede-eigenaar van Invitado, even stellig als helder: 'Het klinkt misschien paradoxaal, maar door vanuit één systeem te werken en alle informatie die je tot je beschikking hebt te gebruiken. Alleen zo ben je in staat je bezoekers informatie te bieden die aansluit bij hun interesses, alleen zo kun je ze over de streep trekken jouw event te bezoeken en alleen zo kun je je bezoekers - maar ook je exposanten - voor langere tijd aan je binden.'

Maak je app onderdeel van je totale communicatie

Het ontbreken van aanbieders van stand alone event apps tijdens de laatste editie van Event Tech Live in Londen, afgelopen november, is wat Droog betreft een teken aan de wand. 'Een event app moet onderdeel zijn van je totale communicatie. Daarin moet je de gebruiker persoonlijk benaderen en content bieden waar hij wat aan heeft. De data die je daarvoor nodig hebt, moet je ergens vandaan halen, via allesbehalve onderhoudsarme technische koppelingen tussen de verschillende systemen die je gebruikt, maar liever nog door alles rond je bezoekersgegevens onder te brengen in één geïntegreerd systeem.'

Gezichtsherkenning: nu dan wel?

Ook persoonlijke kenmerken worden belangrijker. Zo zal gezichtsherkenning definitief een plekje binnen de eventbranche veroveren. 'De omarming van gezichtsherkenning blijft vooralsnog uit,' erkent Droog. 'Omdat we het bij Invitado leuk vinden om vernieuwend bezig te zijn, boden wij het onze klanten jaren geleden al aan en hebben we onze toepassing meerdere keren succesvol ingezet. Technisch is er ook geen enkele beperking meer – kijk maar naar China –, maar onze privacyregels zijn nu eenmaal anders dan de Chinese. Gelukkig maar! Toch is de opvatting onder juristen dat onze wet- en regelgeving voldoende ruimte biedt om gezichtsherkenning bij events in te kunnen zetten, mits de opslag van gegevens aan alle eisen voldoet. Het is voornamelijk de emotie daarbij die nog een struikelblok zou kunnen vormen.'

Blije gezichten

Over emoties gesproken verwacht Michiel Droog dat het zelfs nog een stap verder zal gaan. Tijdens Event Tech Live werden hij en zijn compagnon Lodewijk Bovy geconfronteerd met zogenaamde mood trackers: systemen die gezichtsuitdrukkingen herkennen. 'Technisch is het fantastisch hoe je met één enkele camera bij de uitgang van een kennissessie een alternatief kunt bieden voor een evaluatieformulier. Daarvan is het toch altijd maar weer de vraag hoe groot de groep is die een mening achterlaat. Blije gezichten, of juist verveelde gezichten: met de juiste software kun ze feilloos registreren, onderscheiden én verwerken.'

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!