Voor Brands & Spaces is opvallen niet hetzelfde als aandacht krijgen Voor Brands & Spaces is opvallen niet hetzelfde als aandacht krijgen
Back Back Visie

Voor Brands & Spaces is opvallen niet hetzelfde als aandacht krijgen

15 oktober 2021

De liefde voor livecommunicatie en standbouw. Dat is wat Brands & Spaces in haar dagelijks werk voor een variëteit aan opdrachtgevers drijft. En dat dagelijks werk behelst specifiek: Het ontwerpen en bouwen van merkomgevingen met een honderd procent huisstijl garantie. ‘Bedrijven willen graag opvallen met hun merk, maar opvallen is niet hetzelfde als aandacht krijgen. Met live branding zorgen wij juist voor een positieve ontmoeting en matchmaking’, zegt oprichter en directeur Egon van de Kamp. Hij zocht en vond een nieuwe unieke tool om uit te vinden wat de bezoeker van een beursstand of kijker naar een display nou echt ziet. Wat is de kijkrichting, waar valt het eerste het oog op, met welke objecten of afbeeldingen maken de ogen direct veel of juist weinig contact? ‘We toetsen ontwerpen met behulp van heatmapping, waarmee dit overtuigend zichtbaar wordt. Zo weet je vooraf hoe de beurs- of displaypresentatie het bij bezoekers zal doen. En het mag duidelijk zijn, dat dit heel veel teleurstelling en desinvesteringen voorkomt.’

Optimale zichtbaarheid

‘Ons vertrekpunt is altijd de essentie van het merk en met wie de organisatie op welke wijze wil communiceren’, stelt Van de Kamp. ‘We gebruiken hiervoor het unieke Live Branding Canvas. Met een mix van onderzoek, creativiteit en ervaring ontwerpen we vervolgens een prikkelend ruimtelijk concept.’ Een brand space noemt Van de Kamp dat, ‘met een onderscheidende uitstraling en uiteraard met huisstijl garantie.’ Van de Kamp is afkomstig uit de etalagesector. Hij richtte nadien met een partner een bedrijf op voor ruimtelijke communicatie, dat veel inrichtingswerk van dealer showrooms en beursstands deed. Gaandeweg ontwikkelde hij zich meer richting consultancy en merkbeleving, waar zijn partner in de productie actief bleef. ‘Ik houd me nu vooral bezig met hoe een optimale merkervaring te bereiken en dan vooral in de grafische en fysieke presentatie. Dat is de fase van creatieve conceptontwikkeling en realisatie, waarin ik streef naar optimale zichtbaarheid, waarmee uiteindelijk ook het onderscheidend vermogen wordt versterkt.’

Heatmapping

Exclusief voor ons land zet Brands & Spaces, zowel op de eigen ontwerpen als die waarover beursdeelnemers eventueel al beschikken, de techniek van heatmapping in. ‘Wat de meeste mensen niet weten, is dat valt te voorspellen waar de bezoeker op een beurs naar zal kijken. En dat er meerdere redenen zijn waarom de ene beursstand meer aandacht krijgt dan de andere’, legt Van de Kamp uit. ‘Wat je natuurlijk zou willen, is dat je vooraf al zekerheid hebt over het optimale stand design, zonder dat dit ten koste gaat van budgetten of nog vervelender: het mislopen van leads; consequenties die pas achteraf merkbaar zijn.’ Brands & Spaces zet heatmapping in om haar klanten nog beter te laten scoren tijdens vakbeurzen. ‘Ik gebruik graag de metafoor van de tandartsfoto, die op een dergelijke manier kan voorspellen waar een gaatje zal ontstaan.’ De nu ingezette techniek is gebaseerd op machine-generated eyetracking. Een unieke methode, waarbij in de ontwikkeling ervan gebruik is gemaakt van tienduizenden afbeeldingen, allerhande data en artificial intelligence.

Ontzorgen

Eerst mensen, dan vierkante meters, luidt bovendien het Brands & Spaces devies. ‘Dan heb ik het over het grote belang van matchmaking tussen mensen en merken op beurzen en in showrooms. Daar moeten ook medewerkers staan die een boodschap hebben, die authentiek zijn voor het merk en met hun woorden en houding kunnen verbinden.’ Brands & Spaces tekent desgevraagd ook voor de productie van A tot Z van de beursstand en showroominrichting tot gewenste merkomgeving. ‘We zorgen in nauwe samenwerking met partners uit ons netwerk voor een soepele en optimale realisatie. Kortom premium projectmanagement met prettige en open communicatie en volledig inzicht in de planning.’

Tot de opdrachtgevers die met Brands & Spaces werken in de ontwikkeling, toetsing en realisatie van stand ontwerpen, behoren internationale bedrijven als Grohe, Trustpilot en GKN Aerospace.

Door > Henny Beijer

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!