Van TOBACCO naar Watermolen: de winstgevende chemie tussen cultuur en business Van TOBACCO naar Watermolen: de winstgevende chemie tussen cultuur en business
Back Back Nieuws

Van TOBACCO naar Watermolen: de winstgevende chemie tussen cultuur en business

28 september 2023

Zoek je een gemene deler in de locaties waar Erik van Wilsum een vinger in de pap heeft, dan is die snel gevonden: cultuur. Als creatieve ondernemer met een groot hart voor de culturele sector is het de chemie tussen cultuur en business die hij het mooiste vindt. ‘Als je door te investeren in een culturele locatie de commercie – veelal in de vorm van zakelijke evenementen – kunt combineren met een mooi cultureel programma dan maak je onze wereld een stukje mooier. Je creëert meerwaarde voor de directe omgeving en als je dit óók nog eens kunt doen met steeds een stukje duurzamer te worden, ja dan maak je de wereld ook hierin een stukje vriendelijker’ Hij deed het met het TOBACCO Theater, hij kreeg het voor elkaar bij LIEF Amsterdam en ook zijn nieuwste project past perfect in dit - commercie maakt cultuur mogelijk - rijtje!

‘Als ik investeer in onroerend goed, dan is dat altijd in cultuur’, begint Erik. ‘Je hebt ondernemers die beleggen in stenen, maar je hebt ook liefhebbers die investeren in bijzondere locaties om daar mooie cultuurprojecten plaats te laten vinden en niet alleen maar naar rendement kijken. Duncan Stutterheim, die na de Adam Toren nu weer samen met een groep investeerders de gebouwen op het Westergasterrein in Amsterdam kocht en daar een fantastisch cultuurdorp neerzet, is een mooi voorbeeld.’

Cultuur meets commercie

Ook het TOBACCO Theater kent een soortgelijke start. Erik: ‘Toen ik het gebouw kocht, was het een verwaarloosd multicultureel theater met de naam Cosmic. We hebben twee jaar gedaan over het opknappen van het gebouw om er iets moois van te maken. Inmiddels is TOBACCO een pracht van een locatie, dé evenementenlocatie van Amsterdam, met een hele mooie culturele programmering en een aantrekkingskracht op grote bedrijven.’ Een van de krachten van TOBACCO is dat commerciële partijen een standaard culturele afdracht van 15% doen als ze een evenement in het theater organiseren. ‘We krijgen geen subsidie, met dat geld financieren wij ons culturele programma’, verduidelijkt Erik. ‘Dat gegeven vinden veel bedrijven fantastisch, zeker als je kunt aantonen wat je allemaal programmeert. We nodigen werknemers van een bedrijf dat bij ons een commercieel event heeft georganiseerd dan ook graag uit bij een van onze mooie voorstellingen.’

TOBACCO verduurzaamt

Op dit moment is het TOBACCO Theater hard bezig om te verduurzamen. Erik: ‘Ik zeg niet dat het allemaal al volledig duurzaam is – mensen die zeggen dat hun locatie volledig circulair is geloof ik niet – maar we zijn hard op weg zoals nu weer met een fors aantal zonnepanelen op het dak. Zo verduurzamen we stap voor stap. Dat je door je commerciële activiteiten, naast dat je een mooi cultureel programma kunt neerzetten ook nog je bedrijf kunt verduurzamen vind ik stoer. Impact maken op meerdere vlakken binnen een locatie: dat maakt me wel een trotse ondernemer.’

LIEF Amsterdam

Ook LIEF Amsterdam is zo’n succesverhaal. De voormalige garage van het gemeentelijk vervoersbedrijf in Amsterdam Nieuw-West dreigde verkocht te worden, waardoor de jonge enthousiaste ondernemers die daar wekelijks dancefeesten onder de naam van LOFI organiseerden moesten vertrekken. Het terrein bleek ook fantastisch voor zakelijke evenementen en Erik kon het terrein kopen. Erik: ‘Zo hebben we een plek kunnen behouden waar de Amsterdamse jongeren veilig en tot laat uit kunnen gaan. We zijn stiekem ook nog eens de hit van Amsterdam voor B2B met ons bedrijf De Artiesten onder leiding van Frank Hekelaar én dance-events (LOFI) aan het worden. Zo hebben we met LIEF Amsterdam toch weer een locatie voor de neus van de grote onroerend goed bedrijven kunnen wegkapen waardoor het nu een culturele bestemming is geworden.’ lacht hij.

Nieuw: De Watermolen van Rakhorst

Een culturele herbestemming van een voorheen vergeten locatie, dat recept werkt natuurlijk niet alleen in Amsterdam. Daarmee is de Watermolen van Rakhorst Erik’s nieuwste project. De watermolen in het Gelderse Heerde is een fantastische industriële locatie, compleet met een eigen meertje en daarnaast ook nog eens twee enorm grote boerenschuren vol potentie. Erik: ‘In de molen zelf wil ik kleine evenementen gaan organiseren. Vergaderingen, teambuilding, trainingen. Je zit midden tussen de weilanden en de Veluwe, dus de locatie is ideaal voor teambuilding en kleine feestjes.’ In de schuren wil Erik plaats gaan maken voor verschillende oude ambachten, reuring brengen. ‘Een koffiebranderij, bakker, zilversmid noem maar op . Een plek aan het water waar mensen naar toe kunnen komen om een kopje koffie te drinken en de historie van de watermolen te ervaren.’
Geld verdienen om cultuur te steunen

Ook hier zoekt Erik weer naar die chemie tussen cultuur en business. ‘De molen is klaar, bedrijven kunnen trainingen en vergaderingen houden.’ Intussen wordt er hard gewerkt aan een omgeving vol reuring en cultuur. ‘Daar gunnen we onszelf de tijd voor, want we willen het wel goed doen. Mooie spullen, echte spullen. Zodat mensen kunnen voelen dat er liefde inzit, anders prik je er zo doorheen.
Met commercie geld verdienen om cultuur te steunen, daar liggen nog veel meer kansen. Als je kunt laten zien dat dat werkt, dan ben je met elkaar de wereld iets mooier en duurzamer aan het maken. En dat is leuk!’

Tekst: Mahlee Plekker

Meer over de plannen voor de Watermolen van Rakhorst lees je hier.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!