Van een ‘sex met je ex’- diner tot livestreamVan een ‘sex met je ex’- diner tot livestream
Back Back Interview

Van een ‘sex met je ex’- diner tot livestream

26 oktober 2020

Erik van Wilsum, eigenaar van TOBACCO Theater in Amsterdam. Niet zomaar een theater maar een oud tabaksveilinghuis dat in 2 jaar verbouwing is getransformeerd van een plek waar commerciële klanten net zo goed als de bezoekers van de voorstellingen de weg naar het theater kunnen vinden.

Erik: ‘TOBACCO liep als een zonnetje. Aan beide kanten: commercieel en cultureel. Grootste zorg was het vinden van goed horecapersoneel naast onze eigen 7 werknemers op kantoor en 2 vaste medewerkers op de vloer. En daarnaast het pand in goede staat houden. De klant iedere keer weer het gevoel geven dat ze de eerste opdrachtgever of bezoeker waren die maand.’

En toen was daar corona...

‘Ja, het kwam bij ons binnen als een klap bij heldere hemel. Maar het was ons eigenlijk ook heel snel duidelijk dat dit niet zomaar een griepje was en wilden wij overleven dan moest het roer heel snel om. De eerste weken vlogen de annuleringen ons om de oren. Binnen een week waren er zomaar 60 bevestigingen in rook opgegaan. We zaten al heel snel met nog maar 3 man op kantoor en hadden helaas ook afscheid moeten nemen van onze mensen op de vloer.’

Hoe kwam de energie weer terug in je uitgedunde team?

‘Livestream was voor ons het codewoord. Daar lag onze kans. Dus vol gas vooruit, niet verder nadenken en direct de ervaring gebruiken die we al hadden opgedaan met livestreams voor o.a. Booking.com, Philips, Disney, TomTom en Netflix. Eerste week van April was onze site dan ook al online.'

Hebben jullie naast livestream nog meer initiatieven ondernomen?

‘We hebben alles geprobeerd en echt heel veel is langsgekomen. Je kan het zo gek niet bedenken of het kwam wel langs uit onze eigen uitbundige, creatieve, dirty mind of andere initiatiefnemers die wilde plannen en ideeën opperden.’

Geef eens wat voorbeelden?

‘Ik neem je graag even mee stroomopwaarts. We gingen al heel snel het contact aan met een bekende jonge kok met een groot aantal Instagram volgers. We boden hem een uitbreiding in TOBACCO van 80 couverts met dezelfde prijs als in zijn restaurant, waar op dat moment maar een 33% bezetting mogelijk was. Maar hij durfde de stap niet te nemen helaas. Onze eigen chef Dennis Huwaë was druk met het opzetten van zijn thuisbezorging en kon het door ons voorgestelde theaterconcept er helaas ook niet bij hebben. Een groot ticketing bedrijf uit Duitsland toonde interesse in live streaming concerts maar durfde uiteindelijk der Knopf nicht durch zu hacken door de onzekerheid van verkoop tickets.

Ik kan nog even doorgaan. Een verhuurder van kantoorplekken op 1,5-meter was razend enthousiast maar hield er niks aan over, een musical ontwikkelaar wilde graag lange tijd de zaal gebruiken als repetitie ruimte... niets meer van gehoord, een andere musical ontwikkelaar wilde een scriptlezing houden maar onze zaal was toch te klein, een diner concept van ‘seks met je ex’ bleek na de generale repetitie dat 1,5 meter niet ver genoeg van elkaar was. Daarna kregen we vanuit Amsterdam toestemming om een terras buiten te starten langs de gevel van ons gebouw in het centrum van Amsterdam. De grootste omzet kwam van ons zelf.

En nu?

Van Wilsum: ‘Uiteindelijk was het ons in april wel duidelijk: we moesten het echt helemaal zelf gaan doen en niet wachten op anderen, die misschien iets met ons wilden gaan ondernemen. Een mooie les. Het blijkt dat we zelf als geen ander de kansen zien en grijpen. En we hebben in korte tijd ons gehele pand getransformeerd naar een Livestream Venue met maar liefst zeven volledig geoutilleerde studio’s. We hebben de focus voor 100% geheel op livestream gezet en laten ons niet meer verder afleiden door ander soort initiatieven van wie dan ook. Livestream Studios Amsterdam staat nu als een huis. Maar ja, zeg nooit, nooit hè.

We hebben nu 4 maanden onze zeven studio’s fully operational en we halen weer een leuke omzet waar we zowaar de huur bijna van kunnen betalen. We worden steeds beter gevonden en nu ook door Nederlandse bedrijven en de waardering is enorm hoog met 9,3. December komt eraan en we komen binnen 2 weken met een Kerst-/ Eindejaar livestream concept dat voor ieder bedrijf op en top tailormade wordt gemaakt. Het wordt echt helemaal te gek! Mooie cliffhanger hè? ‘, glundert van Wilsum.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!