Back Back Achter de schermen

Spraakmakende live-entertainment: Eboman

17 augustus 2011

Patrick Roubroeks van Xsaga over Eboman tijdens de Awardshow van de Effies:
‘Soms zeggen beelden meer dan woorden’

Paul Pennock van OIL for live communication over de Heineken productpresentatie tijdens de Champions League Finale in Madrid:
‘Fascinerend, intrigerend en leuk om mee te werken… Eboman maakte een mooie productintroductie van Heineken. Passend bij de sfeer van de nieuwe fles en het niveau van het merk. Cool.’

Kim Stecher van Kim&Jeroen over de Smart Urban Stage performance tijdens Auto RAI 2011:
‘Eboman en zijn sensoruit: geniaal, interactief en pakkend’




Kunstenaar, artiest, autodidact, software ontwikkelaar, graphic designer; kortom een multitalent. Dat is Eboman in een paar woorden. Deze creatieve rasperformer maakt composities, oftewel compilaties, van bestaande beelden en graphics, gecombineerd met live opgenomen beeld. Dit klinkt ingewikkeld, maar als je naar het volgende filmpje kijkt begrijp je direct hoe Eboman in een korte tijd een duidelijke boodschap kan overbrengen tijdens een openingsevenement, productintroductie of awardshow:

In 1985, op elfjarige leeftijd, had Eboman, alias Jeroen Hofs, al fascinatie voor alles wat met beeld, geluid en techniek te maken heeft. Hij sampelde, scratchte en zette beelden in een loop. Zijn producties trokken in de jaren ’90 de aandacht van het grotere publiek, helemaal toen hij in 1997 scoorde met een internationale hit (Donuts With Buddah) en optrad op festivals als LowLands, Pinkpop en Noorderslag en ook over de landsgrenzen roem verwierf.

Tijdens zijn muzikale carrière heeft hij de techniek nooit losgelaten en blijft hij vernieuwend en revolutionair met het ontwikkelen van software, waar hij inmiddels een team van 5 man voor in dienst heeft. Met deze software, genaamd SenS IV, is hij in staat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van interactief beeld en geluid toe te passen in live events, audiovisuele producties en installaties.

Live en interactief
Het Amsterdamse managementbureau Epiqurus Agency, probeert Eboman met name een groter podium te bieden in de zakelijke evenementenmarkt. ‘Eboman kan een groot bedrijfsfeest spectaculair openen, door in zijn compositie het publiek te betrekken. De compositie van vooraf bewerkte graphics wordt aangevuld met live opgenomen beelden van mensen uit het publiek, waardoor het een mengelmoes van informatie en entertainment wordt; live en interactief,’ vertelt Rogier van Twuijver, eigenaar van Epiqurus. Mede-eigenaar Jeroen Fontein vult aan: ‘Ook tijdens een awardshow is Eboman een zeer waardevolle toevoeging. De genomineerden worden aan het publiek voorgesteld door oude beelden te combineren met live opgenomen beelden en de presentator kan weer gesampeld worden. Zelf logo’s, graphics en korte nieuwsberichten kunnen verwerkt worden in deze kakofonie van beeld en geluid.’

Hyper-wat? HyperVideo!
Naast deze sensationele live entertainment is het mogelijk om de geproduceerde video te laten bewerken door Eboman en achteraf aan de genodigden te geven. Het unieke aan deze gadget is het gebruik van HyperVideo, waardoor men tijdens het bekijken van de film op verschillende beelden kan ‘doorklikken’ naar internetpagina’s en zodoende een duidelijk verhaal krijgt van de organiserende partij. Dat is nog eens een boodschap op een innovatieve manier overbrengen!




De toekomst
Het woord zal op termijn vervangen worden door beeld en Eboman is een pionier in de uitvoering hiervan. ‘Hij is eigenlijk standaard 3 tot 5 jaar vooruit in technologische ontwikkelingen en heeft daar ook onder andere de Webby Award voor ontvangen. Zelfs zijn studie aan de HKU ging hem niet snel genoeg; eigenlijk maakt zijn kennis en vooruitstrevendheid hem zeer interessant,’ aldus Rogier. Epiqurus werkt nu drie jaar samen met deze energieke artiest die geen seconde stilstaat, de ene na de andere Award krijgt (zoals de Edison Awards en de Popprijs) en volgend jaar een wereldtournee zal maken met zijn grensverleggende techniek en software, gecombineerd met de vertrouwde funk uit de jaren ’80 en ’90.

Beschikbaar voor de zakelijke markt
Bedrijven als Apple, Heineken, Ray-ban, Picnic, Xsaga, Deloitte, Ferry Corsten en High Profile hebben al kennisgemaakt met deze live-entertainer die een duidelijke ‘footprint’ en stof tot nadenken achterlaat. ‘Het is voor bedrijven ontzettend nuttig en misschien wel essentieel om een jaaroverzicht te tonen aan de medewerkers. Hier kan Eboman uitstekend voor ingezet worden, zodat een compilatie ontstaat van alles wat gepasseerd is in 2011, gecombineerd met live beelden van het eindejaarsevenement ter plaatse,’ aldus Jeroen.

Meer informatie over Eboman is te vinden op www.eboman.info of volg hem op Twitter. Informatie over Epiqurus is te vinden op www.epiqurus.com en te volgen op Twitter

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!