Back Back Nieuws

Sponsorbestedingen verder onder druk

24 april 2016
De uitgaven aan sponsoring zijn in 2015, vergeleken met 2014, met bijna 3% gedaald naar 778 miljoen euro. De daling werd vooral veroorzaakt door de teruggelopen bestedingen bij kunst & cultuur (-/- 3,6%) en sportsponsoring (-/- 3,3%). Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2016, een uitgave van Respons en Sponsorreport. De sponsorbestedingen in Nederland nemen al sinds 2010 af, in de laatste 5 jaar zijn de sponsorbestedingen in totaal met 8% teruggelopen.

Negatief sentiment
Het vertrek van de schaatsmiljoenen van Essent en de gemiddelde daling bij sponsoring van  schaats-ploegen en evenementen, zijn belangrijke oorzaken van de terugloop van sportsponsoring. Het teruggeschroefde budget voor sportsponsoring van de Rabobank is ook nog steeds voelbaar in de sponsoringsector.

Buiten het schaatsen om, is ook de lagere sponsordeal tussen Univé en Heerenveen kenmerkend voor de huidige druk op de sponsormarkt. Ook evenementen, zowel sport als cultuur hebben in 2015 – net als in 2014 – te maken met teruggelopen sponsorinkomsten.

Sponsor Monitor
De SponsorMonitor 2016  toont de Branchecijfers Sponsoring, waaronder de cijfers evenementensponsoring; een overzicht van de grootste sponsors en contracten op het gebied van festivals en sportevenementen. Naast de analyse bevat de SponsorMonitor de Top 100:  de ranglijst van de 100 grootste sponsors van Nederland én de gedetailleerde profielen van de Top 50 grootste sponsors. De Sponor Monitor is te bestellen voor € 350 (exclusief 6% BTW en verzendkosten) en nu verkrijgbaar via de bestelpagina.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.359 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!