Back Back Achter de schermen

Sneak Preview Peugeot 208: hightech event door bijzonder partnerschap

05 maart 2012

Nergens anders ter wereld is de nieuwe Peugeot 208 te bewonderen dan in Peugeot Experience te Breukelen. Nederland heeft de primeur gekregen en mag exclusief het nieuwe type in de 2-serie aan zowel de zakelijke als de consumentenmarkt tonen, voordat deze bij de dealers staat. Voor deze sneak preview heeft Peugeot Nederland een vier maanden durend evenement neergezet waarin het verhaal van de 208 op een bijzondere wijze wordt verteld. Door een goed partnerschap met Bax Projects is dit project in slechts vier weken tijd van een ruw idee tot een ware beleving gerealiseerd. Menno Bouma (event manager bij Peugeot Nederland) en Martijn Bax (eigenaar van Bax Projects) vertellen mij over deze bijzondere en succesvolle samenwerking.

Bijzonder partnerschap
‘Het hing al een tijdje in de lucht dat er iets rondom de Peugeot 208 zou worden gedaan. Op het moment dat het groene licht vanuit het hoofdkantoor in Frankrijk kwam, ben ik naast Menno gaan zitten om het hele traject op te starten’, vertelt Martijn Bax. Een positie voor Bax Projects waar bureaus alleen maar van kunnen dromen… ‘Ik zie mijzelf niet als een bureau. De relatie die ik met mijn opdrachtgevers wil hebben is partnerschap. In de tijd dat ik voor een bureau werkte, mocht ik al veel samenwerken met Peugeot. Nadat ik zelfstandig ben geworden en Bax Projects heb opgericht, is deze samenwerking voortgezet.’ Menno Bouma vult aan: ‘Bax Projects heeft al veel voor ons gedaan en tot volle tevredenheid. Martijn kent de cultuur van het bedrijf, onze ambitieuze doelstellingen en verwachtingen en schakelt daarin snel. Omdat Bax Projects zo vertrouwd met ons is, hebben we dit project in zo’n kort tijdsbestek succesvol kunnen neerzetten.’

‘Let your body drive’
‘Al snel wisten we dat dit niet zomaar een evenement moest worden, maar iets indrukwekkends en met een goede storyline. Wat we wilden was heel dicht aansluiten bij wat het product is en waar Peugeot voor staat. Op innovatief gebied hebben wij een verhaal te vertellen en dat moest terug te zien zijn in de sneak preview’, aldus Menno. Bij de start in november 2011 was er feitelijk nog niets, behalve de tijdsdruk van vier weken en de Experience locatie waarover Peugeot beschikt. Door de kennis over het product en wetende wie de doelgroep is, stond al snel een idee op papier over hoe de show eruit moest komen te zien. ‘De payoff van de 208 is: ‘Let your body drive’, wat maakte dat er een interactief gedeelte bij moest zitten waarbij de mensen een fysieke handeling uitvoeren. Verder wilden we de historie van de 2-serie vertellen en moest de auto op een indrukwekkende manier gepresenteerd worden. Niet op de ouderwetse manier door een doek van een auto af te halen, maar op een moderne en innovatieve manier’, legt Menno uit.

Motion & Emotion
Naast de payoff is het leidmotief van de preview ‘Motion & Emotion’; je wordt meegenomen in de wereld van Peugeot en specifiek in het verhaal van de 208. ‘Het is een exclusieve preview en mensen weten dat ze naar iets bijzonders gaan. Dat je een auto kunt bekijken voor het moment dat ze bij de dealers staan, dat is krachtig en werkt heel goed naar de consument’, licht Menno toe. In de reis naar de 208 moeten de bezoekers direct in de kwaliteit van het merk Peugeot worden meegenomen en in de beleving van de 208. Deze vertaalslag is gemaakt door te gaan spelen met licht, videobeelden, projectie en nieuwe technieken en dat op een bijzondere manier vorm te geven.

De beleving van de 208
‘We brengen door de combinatie van deze technieken de mensen in een bepaalde mindset en passen dit toe vanaf het moment van binnenkomst tot aan het verlaten van de Sneak Preview. In een grote ronde ruimte wordt eerst het verhaal van de 2-serie verteld, waarna de mensen letterlijk worden meegenomen naar de volgende ruimte in het schijnsel van koplampen. In de volgende ruimte gaan de bezoekers kennismaken met het innovatieve interieur van de 208 door de unieke combinatie van 3D projectie en bewegingsdetectie. Als je in deze projectie stapt, kun je door middel van bewegingen van je lichaam het beeld van het dashboard openen. Laat je lichaam het werk doen; Let your body drive. In de laatste ruimte wordt de nieuwe 208 daadwerkelijk onthuld. Niet door een standaard doek, maar met video mapping, content ontwikkeling en projectie op een achterwand van 12 meter breed. In combinatie met licht en geluid en de speciale muziektrack wordt de auto onthuld. Dit kun je niet in woorden omschrijven, maar moet je ervaren en beleven’, vertelt Martijn.

Volledig geautomatiseerde show
De preview draait zes dagen in de week, zes keer per dag waarbij techniek een behoorlijke hap uit het budget is en daarmee ook de technici die de show moeten draaien. ‘We hebben de show zo geautomatiseerd dat er feitelijk geen technici aanwezig hoeven te zijn. Door middel van een iPod en één druk op de knop wordt de show iedere keer gestart door de aanwezige hostesses. Dat is een behoorlijk uitdaging geweest om dat technisch goed en in zo’n kort tijdsbestek te realiseren. Iets waar ik ontzettend trots op ben. Wij hebben door middel van de juiste software, apparatuur en de juiste partners dit binnen vier weken kunnen realiseren en dat heeft ons een behoorlijke financiële besparing opgeleverd’, aldus Martijn.

Andere manier van samenwerken
Deze nieuwste technieken laten het innovatieve karakter van zowel de 208 als Peugeot zien. Maar dit vergt ook hele goede afwegingen en eisen aan de samenwerkende partners om dit te realiseren. ‘Wij zijn op zoek gegaan naar partijen die over deze kwaliteiten beschikken en zijn een selectie gaan maken van partners waarmee wij dit aandurfden’, legt Menno uit. Partners die hebben meegewerkt aan dit project zijn: Hulskamp Audiovisueel, Generations en Tree-On. ‘Naast de kwaliteit van techniek eist deze productie ook een andere manier van samenwerken. Alles zit zo met elkaar verweven en is op elkaar afgestemd. Dan is het belangrijk dat iedereen van zijn eiland afkomt, als team gaat denken, samen gaat operen en beschikt over hetzelfde ambitieniveau. Dit is dan ook een belangrijk criterium geweest bij de keuze van leveranciers’, aldus Martijn.

Een partner zijn voor je opdrachtgever
De samenwerking en werkwijze binnen dit project zijn typerend voor de veranderingen die op het moment plaatsvinden in de branche. Bedrijven en merken hebben een veel beter beeld bij wat ze willen. Daarnaast komen evenementen steeds dichter bij andere facetten van marketingcommunicatie te liggen. Een ontwikkeling waar Bax Projects op inspeelt. ‘Je moet het onderscheid maken met de bestaande, traditionele bureaus. Ik wil een partner zijn voor mijn opdrachtgevers en dat is meer dan alleen het organiseren van evenementen. Je moet terug naar de kern en kijken naar het doel om uiteindelijk live communicatie volledig te integreren in de marketingcommunicatiemix.’

Het bouwen van duurzame relaties
‘Je zit niet meer tegenover elkaar, maar naast elkaar om een evenement te organiseren. Op die manier optimaliseer je het traject naar een succesvol evenement en bouw je duurzame relaties op met partijen. Dat probeer ik ook met de partijen waarmee ik samenwerk. De match, de chemie moet er zijn waardoor ze het merk Peugeot kunnen uitdragen en vertegenwoordigen. Dat vind ik heel belangrijk en ik merk dat dit zijn vruchten afwerpt op de lange termijn. Ik ben van mening dat als je altijd maar wisselt van leveranciers, je alleen korte termijn successen behaalt. Met het opbouwen van duurzame relaties creëer je succes en is uiteindelijk de ROI groter’, aldus Menno Bouma.

De sneak preview van de nieuwe Peugeot 208 is nog t/m 31 maart te bekijken in Peugeot Experience te Breukelen. Meld je via deze link aan en stap in de beleving van de 208.

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!