Back Back Interview

Sheila Gijselman: ‘Concurrentie is goed, maar het moet wel eerlijk blijven’

18 september 2016

Wie zijn je branchegenoten? Waar halen ze hun inspiratie vandaan en wat is hun droom? Waarom hebben ze voor deze branche gekozen en hoe zien ze de toekomst ervan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Sheila Gijselman van PPeople.

Wie is Sheila Gijselman?
‘Ik ben 45 jaar, heb een zoon van 7 en ik woon in Hedel vlak achter het bedrijfspand van PPeople. Ik hou van gezelligheid en veel mensen om me heen, ben bijvoorbeeld dol op lekker eten met vrienden. Drie keer in de week vind je me bij de bootcamp of sportschool. Ik ontspan ook met lekkere muziek en een goed boek.’

Wat is typisch Sheila?
‘Het ene moment houd ik van Bon Jovi en het andere moment van Marco Borsato. De ene dag heb ik zin in een snack van de frietkraam de andere dag in een sterrendiner. Ik vind heel veel dingen leuk en lekker, heb een brede interesse. Afhankelijk van mijn stemming en de situatie maak ik mijn keuzes. Ik lijk daarom misschien wat wispelturig. Maar voor de mensen die me goed kennen ben ik eigenlijk ook weer heel voorspelbaar.’

Beroep en bedrijf?
‘Ik ben eigenaar van PPeople, een live communicatie eventbureau dat zowel nationale als internationale events organiseert, denk aan beurzen, incentives, productlanceringen, kick-offs, jubilea enzovoorts. We willen graag bij ieder event toegevoegde waarde bieden, bijvoorbeeld als het gaat om efficiency, creativiteit of advies. Ik werk samen met een fantastisch team van zeven vrouwen. Dat het alleen vrouwen zijn, is puur toeval, maar het blijkt een gouden formule te zijn. De sfeer is super en dat het werkt heel prettig. Het is iedere dag een feestje om naar het werk te gaan.’

Waarom deze branche?
‘De eerste beroepskeuzetest die ik ooit deed wees uit dat ik schoonheidsspecialist moest worden. Dat leek me echt niks. Gelukkig deed ik een jaar later nog een keer een test, daar kwam uit dat ik organisatorisch sterk was. Ik ging naar een particuliere opleiding in Den Haag op het gebied van organisatiemanagement. Dat voelde meteen heel goed. Ik was op mijn plek. Ik werkte een aantal jaar bij de Efteling en bij VIP-events, toen een vriendin vroeg of ik als partner wilde instappen bij PartyPeople. Zij ontmoette al snel de liefde van haar leven, verhuisde naar het buitenland en verliet de zaak. Vanaf toen stond ik alleen aan het roer. Het bedrijf is in al die jaren verder gegroeid en volwassen geworden.’

Welk evenement heeft op jou de meeste impact gehad?
‘Ik was nog maar 26 toen ik bij de Efteling een groot tiendaags internationaal event mocht organiseren voor de IAAPA: 350 belangrijke bazen van attractieparken over de hele wereld kwamen naar Nederland. Een gigantische klus, groter dan we ooit hadden gedaan. Het was een daverend succes en dat smaakte naar meer. Dit was wat ik wilde doen! In 2013 hebben we een reis mogen organiseren voor 700 personen naar Marrakesh, organisatorisch een gave uitdaging. En – heel anders – een kick-off evenement met thema back to basic, waarbij er niets was en waar men compleet zelfvoorzienend moest zijn: geen luxe maar in tentjes op een kale vlakte.’

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
‘Mijn eigen bruiloft, elf jaar geleden. In Frankrijk met alle lieve mensen die ik ken om me heen.’

Wat inspireert jou?
‘Pure gepassioneerde mensen met mooie authentieke verhalen.’

Waar droom je nog van?
‘Ik zou wel een humoristisch boek willen schrijven over de evenementenbranche. In de sfeer van Bridget Jones of Shopaholic. Een lekker luchtig boek met een vette knipoog. Er zijn al zoveel serieuze boeken over ons vak. We maken in ons werk zoveel leuke en hilarische dingen mee, ik heb genoeg stof.’

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
‘Ik zit nu 25 jaar in het vak en het is heel mooi om te zien hoe de branche in al die jaren een professionaliseringsslag heeft gemaakt. Ik ben wel bang dat het nog concurrerender en harder wordt. Het is steeds lastiger in te schatten op welke basis een klant de beslissing gaat nemen. Je wilt in je voorstellen open zijn, maar de keerzijde is dat soms een ander er met jouw idee vandoor gaat. Dat vind ik vreselijk. Concurrentie is goed, maar het moet wel eerlijk blijven.’

Stel: je mag een dag in iemands schoenen staan…
‘Ik zou wel eens een dagje onzichtbaar willen zijn en dan meekijken bij spannende organisaties: een dagje bij de FBI of CIA, in een forensisch laboratorium, maar bijvoorbeeld ook achter de schermen bij de klant of een dagje onzichtbaar bij mijn zoon in de klas meedraaien.’

Hekel aan…
‘Egoïsten, oneerlijkheid en doemdenkers.’

Dol op…
‘Mijn zoon, mijn vrienden en gezelligheid – en dat laatste gecombineerd met kaas en wijn.’

Wat was je grootste blunder?
‘Bij een groot driedaags evenement was ik vergeten de vuilniscontainers te regelen. Na afloop van het evenement stonden er dus heel veel vuilniszakken op de stoep. We hebben toen op zondag in allerijl een container moeten regelen. Samen met twee collega’s heb ik alle vuilnis daar zelf in moeten gooien. Daar stond ik dus op mijn hakken in de container, tot m’n middel in het afval. Wat was dat vies, maar zeker memorabel!’

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
‘Ik ben allergisch voor bevroren dingen die tegen mijn huid aankomen. Heel gek, maar echt: dan val ik flauw. Voor mij dus geen sneeuwballengevecht in de winter of ijsklontjes in mijn drankje. Veel mensen geloven het niet en gaan het uittesten bij me, niet doen! Geloof me, het is echt waar.’

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
‘Probeer altijd die once-in-a-lifetime-ervaring te creëren voor je klanten, in beleving en in service. Dan wordt een event onvergetelijk. Verder: deel en wees aardig voor elkaar!’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!