Scoren in Google is de nieuwe wedstrijd onder ondernemers Scoren in Google is de nieuwe wedstrijd onder ondernemers
Back Back Nieuws

Scoren in Google is de nieuwe wedstrijd onder ondernemers

22 december 2021

Voorheen richtte een ondernemer zich voornamelijk op de bedrijven in de buurt van diens fysieke vestiging. Daar is de afgelopen vijf tot tien jaar verandering in gekomen. Het internet heeft het voor bedrijven makkelijker gemaakt om ook consumenten in andere delen van Nederland of zelfs daarbuiten te bereiken. Kansen die de omzet van een bedrijf helpen te verhogen. Tegelijkertijd leidt het tot een toenemende concurrentie. Niet alleen wordt gekeken naar bedrijven in de buurt, ook online vindt er een wedstrijd plaats: wie scoort het beste in de zoekresultaten? Investeren in zoekmachine optimalisatie, door bijvoorbeeld te werken aan een linkprofiel en voortdurend nieuwe content aan een website toe te voegen, is de nieuwe trend onder ondernemers. 

 

Zoekmachine optimalisatie kent verschillende vormen

Voor veel ondernemers zal zoekmachine optimalisatie een relatief onbekend begrip zijn. Iedereen heeft er al eens van gehoord, maar vrijwel niemand weet precies waarmee rekening moet worden gehouden. Is het voldoende, wanneer ik wekelijks nieuwe content aan mijn blog toevoeg? Doe ik er verstandig aan om de productomschrijvingen in mijn webwinkel verder uit te breiden met extra tekst? Hoe werkt linkbuilden precies? Enzovoorts. Specialisten op het gebied van zoekmachine optimalisatie raden bedrijven aan hier een expert voor in te schakelen of voor in dienst te nemen. Het voorkomt een hoge desinvestering, als SEO op een verkeerde wijze aangepakt wordt. 

 

Scoren op de juiste zoekwoorden vaak niet eenvoudig 

Een belangrijke eerste stap bij zoekmachine optimalisatie is het vaststellen van de zoekwoorden waarop men gevonden wil worden in de toekomst. Het komt regelmatig voor dat een bedrijf gevonden wordt op een zoekwoord, dat niet relevant is voor de producten of diensten die worden aangeboden. Het kan zelfs averechts werken! Een bezoeker raakt geïrriteerd als een website niet biedt, waar de bezoeker naar op zoek is. Als ondernemer zou je inzichtelijk moeten hebben welke vraag van een consument je probeert te beantwoorden. Dit kan met een product, maar ook met een dienst. 

 

Meer dan een focus op zoekmachine optimalisatie 

Bedrijven zouden zich niet blind moeten staren op zoekmachine optimalisatie. De wedstrijd om de hoogste omzet wordt namelijk ook buiten de zoekmachine om gehouden. Denk bijvoorbeeld aan de reputatie van je organisatie op sociale netwerken. Steeds meer bedrijven zijn actief op een platform als Facebook en Instagram. Niet iedere ondernemer pakt dit echter op de meest handige wijze aan. Het kan de reputatie van een organisatie schaden. Reden genoeg om ook hier een specialist voor in de arm te nemen, die mee kan denken over de communicatie richting de consument. Wanneer het lukt om de interactie op positieve wijze aan te gaan, kan dit een grote impact hebben op de naamsbekendheid van de onderneming. Het is de kracht van sociale netwerken. 

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!