Back Back Nieuws

Ruim half miljoen Nederlanders kijkt WK in kroeg

23 mei 2014

Bijna
600.000 volwassen Nederlanders zijn van plan het WK Voetbal vanuit een
kroeg te willen volgen. Nog eens tien procent geeft aan ‘misschien’ de kroeg in
te gaan om een wedstrijd te bekijken. Dat blijkt uit onderzoek van horecaplatform
Foodbrigade, uitgevoerd door Multiscope onder 1000 Nederlanders van 18 jaar en
ouder.

Voetbalschuw
44 procent
van de Nederlanders zegt de wedstrijden liever thuis te bekijken en vier op de
tien Nederlanders zegt het WK Voetbal in Brazilië helemaal niet te volgen.
Daarbij zijn vrouwen ‘voetbalschuwer’ dan mannen: van de vrouwelijke deelnemers
aan het onderzoek zegt bijna de helft dat ze het voetbaltoernooi niet gaan
volgen, bij de mannen is dit slechts een derde. Diezelfde verschillen zie je
bij de fans die in de kroeg het voetbal volgen, zegt Patrick Severein van
Foodbrigade: “De kroeg is populairder bij mannen. Bijna 6 procent van hen geeft
aan in de kroeg te gaan kijken, ten opzichte van 3 procent van de vrouwen.”

Ruim 1 miljoen twijfelaars
Severein
ziet veel kansen voor horecaondernemers tijdens de WK-periode. “Vier procent
van de deelnemers aan het onderzoek zegt zeker het WK in de kroeg te gaan
kijken. Vertalen we die gegevens naar heel Nederland dan gaat dat om bijna
600.000 Nederlanders boven de 18 jaar. En daarnaast is er ook een meer dan twee
keer zo grote groep mensen die dit overweegt. Voor kroegeigenaren die de
wedstrijden aanbieden ligt er nog een gigantische potentiële markt van 1,3
miljoen twijfelaars. Met doelgerichte thema- of kortingsacties, of met
bijvoorbeeld bepaalde menu’s, kunnen ze extra mensen binnenhalen en zo meer
‘oranje-omzet’ genereren. Daarbij valt vooral winst te behalen in de
leeftijdsgroep van 25-34 jaar. Van deze leeftijdsgroep zegt maar liefst een op
de vijf wellicht de kroeg in te gaan om te kijken naar het voetbal.”

Restaurant is oase van rust in oranjegeweld
Voor
restaurants ligt er juist een andere uitdaging, zo blijkt uit het onderzoek in
opdracht van Foodbrigade. Op de vraag ‘Als een restaurant iets met het WK doet,
is dat dan voor jou een reden er heen te gaan?’ antwoordde meer dan de helft
van de respondenten juist uit eten te gaan om de WK-sfeer te mijden. Severein: “Een
restaurant kan er ook heel bewust voor kiezen om een oase van rust te worden in
het oranjegeweld. En voor de mensen die juist wél uit eten willen om letterlijk
en figuurlijk de WK-sfeer te proeven, kunnen restauranteigenaren natuurlijk
speciale WK-menu’s op de kaart zetten. Want het onderzoek geeft ook aan dat er
zo’n 600.000 mensen zijn die zeggen dat ze sneller uit eten gaan als er een
beetje WK-sfeer is. Ook het succes van een WK-actie valt of staat dus met een goed
beeld van de gastbehoefte.”

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!