Back Back Interview

Roger Schreurs: ‘Doe alleen maar zaken met leuke mensen’

18 februari 2014

Waar halen je branchegenoten hun inspiratie vandaan? Wat is hun droom? En in wiens schoenen zouden ze graag een dagje willen staan? In Event Personality leer je je branchegenoten pas echt kennen. Dit keer maak je kennis met Roger Schreurs van Loco Enzo.

Wie is Roger Schreurs?
Getrouwd met Linda en vader van drie dochters van 17, 16 en 14 jaar. Zowel thuis als op de zaak heb ik vier vrouwen; de handen vol dus. Zelfs onze dieren zijn dames, op één kat na. En dat is dan ook meteen de liefste, maar ik weet niet of we daar conclusies aan kunnen of moeten verbinden.

Wat is typisch ‘Roger Schreurs’?
Ik houd erg van het Bourgondische leven, maar ben ook sportief: ik voetbal drie keer per week en daartussendoor loop ik ook nog hard. Verder ben ik wel een aimabele persoonlijkheid en een goede netwerker, geloof ik. En ik ben een harde werker, ook al denkt men soms dat het met mij alleen maar lachen, gieren, brullen is.

Beroep en bedrijf?
Toen ik in 2006 stopte als directeur van de Orangerie in Den Bosch, wilde ik wel in de branche blijven, maar geen bureau worden; concurreren met mijn oude vrienden leek me geen goed idee. In plaats daarvan wilde ik een adviesbureau voor evenementenlocaties opzetten, vandaar ook de naam Loco: Lo staat voor locatie, co voor communicatie. Maar al snel gingen mensen mij vragen iets te organiseren. De eerste vijf keer stuurde ik ze door, maar de zesde keer dacht ik bij mezelf: ‘Tja, waarom eigenlijk niet?’ Loco Enzo organiseert dus evenementen, en incentives naar het buitenland. En dat gaat nog steeds hartstikke goed.

Waarom deze branche?
Na mijn studie Communicatie aan de HEAO ben ik de PR gaan doen bij de Orangerie. Binnen anderhalf jaar was ik directeur. En nu dus alweer acht jaar Loco Enzo; ik ben er min of meer ingerold. Ik vind plezier hebben het belangrijkste in het leven, en plezier heb ik iedere dag. Ik doe het niet voor het geld, maar voor de glimlach die ik tijdens ieder evenement minstens ieder kwartier wil zien. Zolang dat lukt, heb ik het naar mijn zin.

Mooiste evenement waaraan je hebt meegewerkt?
Van niets iets kunnen maken, dat vind ik het leukst. En of dat nu voor twintig of voor tweeduizend mensen is, dat maakt niet uit. Een tijdje geleden hebben we een evenement neergezet in een bedrijfsloods. De medewerkers van dat bedrijf wisten er niets van en waren dus gewoon aan het werk die week. Daarna hebben wij het omgebouwd naar een fantastische club, zo’n club waar ze in New York jaloers op zouden zijn. Op zaterdagmiddag kwamen de mensen binnen in hun loods, maar dat entreedeel hadden we bewust heel sober gehouden. Op een gegeven moment vielen de doeken en daar stonden ze, middenin hun eigen club. Dat is mooi: je weet dat de mensen dat nooit meer vergeten, juist ook omdat het hun werkplek is.

Mooiste evenement dat je hebt bijgewoond?
Nou, niet om te slijmen, maar ik vond de evenementen die High Profile vroeger organiseerde, echt fantastisch. Die klopten van A tot Z en je leerde er ook nog eens wat van. En mijn afscheid bij de Orangerie vond ik ook bijzonder. De gasten, de speeches, de beleving; alles was goed.

Wat inspireert jou?
Kranten, tijdschriften, boeken en dan nog kan het van alles zijn. Een mooi artikel over Hong Kong, of juist een kans die ik zie, of een column waarop ik wil reageren. Daarnaast vind ik reizen inspirerend, en dan vooral op het gebied van service en beleving. Verder krijg ik vaak ideeën als ik me ’s morgens sta te scheren. Dat zijn dan van die ideeën waar we in mijn ogen direct iets mee moeten. Je kunt je vast wel voorstellen wat mijn collega’s daarvan vinden, toch?

Hoe ziet de branche er over vijf jaar uit?
Het zal in ieder geval iets beter zijn dan nu, die cr$#&! kan natuurlijk niet blijven duren. Anderzijds komen die oude tijden nooit meer terug. Evenementen zullen er anders uitzien en bureaus moeten hun toegevoegde waarde hebben. Verder zal het nog digitaler worden; uitnodigingen per app, dat soort dingen. Ja, dat vind ik wel jammer, een mooie papieren uitnodigingen doet iets extra’s.

Met wie uit de branche wil je graag een avondje uit eten, en waarom?
Dat zijn er misschien wel honderd, maar ik mag dus kiezen? Ik wil dan graag een leuke avond hebben, veel lachen én zien en gezien worden. Helaas voor hen, maar de mannen uit de branche vallen nu af. Ik kies voor Madelène Spaan, ook vanwege haar rol bij het platform Krachtcentrale. Ik verwacht niets minder dan een leerzame, interessante en gezellige avond. En ik hoop maar dat ze nu niet meteen naast haar schoenen gaat lopen.

Wat was je grootste blunder?
Een evenement organiseren zonder vooraf een inspectiereis te maken. Ik zat te weinig in de materie, had te weinig input en te weinig kennis van de mogelijke bottlenecks en ik kon de klant daardoor net niet goed genoeg informeren. Nooit meer dus.

Dit weet of verwacht bijna niemand van mij…
Dat ik af en toe heel rustig kan zijn. Als we op vakantie zijn, kan ik rustig vier of vijf uur achter elkaar lezen. Voor een Bosschenaar is dat best knap, zo lang je mond houden.

Welke wijsheid wil je graag met je branchegenoten delen?
Eigenlijk wil ik er drie delen, mag dat ook? Nummer één: We gaan er weer een gezellige dag van maken. Nummer twee: Zorg tijdens events ieder kwartier voor een glimlachmoment. Nummer drie: Doe alleen maar zaken met leuke mensen. Ons product is te gevoelig, te abstract en te veel op basis van emotie; als je dan geen klik hebt, kun je het nooit goed doen. Zonde van je tijd, je energie en je humeur!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!