De groei werd mede mogelijk gemaakt door drie nieuwe openingen vorig jaar in Brighton, Antwerpen en Brussel, en de geplande ontwikkeling van een nieuwe locatie in Heidelberg. In februari werd ook a&o Firenze Campo di Marte in Florence officieel geopend. Met deze sterke resultaten verstevigt a&o haar positie als marktleider in de budgethostelbranche en blijft het inspelen op de stijgende vraag naar betaalbare accommodaties in Europa.
25 jaar a&o in 2025
In 2025 viert a&o Hostels & Hotels haar 25-jarig bestaan. Sinds de oprichting in Berlijn in 2000 is de keten uitgegroeid tot Europa’s grootste hostelketen, met 42 locaties in tien landen en meer dan 1.000 medewerkers uit 50 verschillende landen. ‘We hebben een budgetproduct ontwikkeld dat aantrekkelijk is voor zowel reizigers als investeerders en zijn klaar voor verdere groei’, aldus a&o-oprichter en CEO Oliver Winter.
Investeringen en toekomstige uitbreiding
Samen met eigenaren StepStone Group en Proprium Capital Partners investeert a&o € 500 miljoen in uitbreiding, renovatie en modernisering. De focus ligt op Europese stedelijke gebieden en populaire bestemmingen. Het nieuwste project, a&o Heidelberg, zal 118 kamers bevatten en opent in 2026.
Groeitrends en digitale ontwikkelingen
Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep en goed voor 38% van de gasten. Dankzij website-optimalisaties vindt 40% van de groepsboekingen nu rechtstreeks plaats. Ook de Mobile Key-technologie groeit: 5% van de gasten gebruikte in 2024 hun telefoon als kamersleutel.
Andere belangrijke cijfers:
• 142.023 chatbot-sessies (85.000 in 2023)
• 450.000 app-downloads (2023: 250.000)
• 200.000 a&o Club-leden
• 112.000 overnachtingen in vrouwelijke slaapzalen (2023: 95.000)
Duurzaamheidsinitiatieven
a&o blijft zich richten op duurzaamheid en heeft de CO2-uitstoot per overnachting met 78% verminderd. Investeringen gaan naar groene energie, minder voedselverspilling en verbeterde toeleveringsketens. ‘Duurzaamheid blijft een speerpunt binnen onze strategie, waarbij we investeren in concrete verbeteringen die direct bijdragen aan een lagere ecologische voetafdruk’, meldt Winter.
Directe boekingen en topbestemmingen
Bijna 50% van de boekingen verloopt direct via a&o-kanalen, waarbij de app de snelste groei laat zien. De populairste vestigingen zijn a&o Köln Dom (hoogste bezettingsgraad), gevolgd door a&o Berlin Mitte en a&o Edinburgh City.