Back Back Nieuws

Qlinx ontwikkelt app voor ad-hoc momenten personeelsplanners

31 januari 2014
Ad-hoc situaties, ziekmelding of op het laats toch nog extra personeel moeten regelen, veel personeelsplanners hebben er vrijwel dagelijks mee te maken. Ondanks dit gegeven, is het steeds weer een tijdrovende en stressvolle bezigheid om op tijd geschikte en beschikbare medewerkers te vinden. Met het gegeven dat inmiddels 86% van werkend Nederland een smartphone bezit is communiceren hedendaags veel efficiënter maar vooral veel sneller en leuker geworden.

Bellen, voicemails inspreken of een sms versturen om mensen snel en efficiënt tijdens ad-hoc situaties te benaderen is inmiddels achterhaald en vervangen voor ‘pushberichten’, denk aan het populaire groeps whatsappen. Deze nieuwe manier van communiceren heeft er voor gezorgd dat de mobiele telefoon niet altijd meer zo snel wordt opgenomen. Voicemailberichten worden niet of nauwelijks afgeluisterd en de sms’jes zijn vervangen voor de gratis pushberichten (WhatsApp). Deze nieuwe manier van communicatie is zeer populair geworden binnen de particuliere wereld maar gek genoeg binnen de zakelijke wereld nog onzichtbaar.

Hoe werkt het? 
Planners kunnen met één druk op de knop specifieke groepen flexwerkers en/of vaste medewerkers uitnodigen voor spoedopdrachten. Alle medewerkers ontvangen een pushbericht op hun smartphone. Op het bericht kun je direct antwoorden met een ‘Ja’ of ‘Nee’. Alle reacties komen direct bij de planner binnen op één overzichtelijke pagina. Als er een match is, kan de planner deze boeken. De andere medewerkers ontvangen dan een bericht dat de dienst is opgelost. Als er geen match tussen zit, bekijkt de planner of iedereen heeft gereageerd. Zo niet, dan worden alle nog niet beantwoorde uitnodigingen alsnog gevraagd te reageren. ‘Het idee is het beste te vergelijken met de populaire groeps-WhatsApp. Qlinx is echter geavanceerder en speciaal ontwikkeld voor de professionele markt, zegt Thijs Smidt, oprichter van Qlinx. ‘We combineren de kracht van WhatsApp, iedereen in één keer benaderen (onbeperkt aantal medewerkers) met een helder planningsoverzicht. Qlinx geeft een overzicht wie ‘Ja’ en ‘Nee’ heeft gezegd, wie geboekt of geannuleerd is, in een omgeving waar meerdere planners tegelijk in kunnen werken.’ Deze manier van communiceren wordt als zeer prettig ervaren omdat medewerkers op een vertrouwde en herkenbare manier worden benaderd.

Efficiënter communiceren
Het online uitnodigingssysteem van Qlinx richt zich naast de zorg, ook op andere branches die veel te maken hebben met ad hoc planning, zoals onderwijs, retail, evenementen, hospitality en media. Qlinx speelt in op de verdere flexibilisering en versnippering van de arbeidsmarkt. Algemeen directeur van het in Haarlem gevestigde Qlinx (onderdeel van Media IP B.V.) is Thijs Smidt. Het idee voor Qlinx ontstond toen Smidt zelf eigenaar was van een facilitair camerabedrijf. Hier zag hij regelmatig de chaos en stress bij de zoektocht naar beschikbaar en geschikte camera- en geluidsmensen. Met de komst van de smartphone wist hij het zeker: ‘We gaan eindelijk efficiënter communiceren met elkaar.’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!