Puur Social Sales met hart en bezielingPuur Social Sales met hart en bezieling
Back Back Interview

Puur Social Sales met hart en bezieling

27 september 2019

‘Dankzij mijn interim klussen weet ik of met de trainingen die ik geef op de juiste koers zit.’

 

Naam > Diane van Est
Bedrijf > Puur Social Sales 

Diane teerde als startende freelancer met haar bedrijf Puur Social Sales op meer dan 15 jaar ervaring in sales, marketing en reserveringen in zowel de hotellerie als de evenementenbranche.

‘Ik werkte hiervoor jarenlang voor Golden Tulip en Bilderberg. Daarna kreeg ik de kans om Landgoed de Salentein op de kaart te zetten als zakelijke evenementenbestemming. Hier rook ik al aan het ondernemerschap en een paar jaar later, in mei 2016, richtte ik Puur Social Sales op.’

Van drie naar vier pijlers

Diane richt zich eerst op drie pijlers, training, coaching en advies. Al snel kwam daar een vierde bij: interim. ‘Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld bij zwangerschapsverlof of langdurig ziekteverzuim behoefte aan tijdelijke expertise. Daardoor zijn interimmers hier erg gewenst.’ Diane geeft vooral trainingen op het gebied van social media. ‘Ik coach bij hotels en evenementenlocaties vaak on the job, met name de commerciële functies. Daarnaast adviseer ik locatie-eigenaren, directeuren en management over hun sales en (online)marketing strategie.’

Onderscheid door commerciële drive

Diane merkt dat er in de freelance markt veel aanwas is op het gebied van marketing. ‘Vooral het aantal social media specialisten en tekstschrijvers is groot. Twintig jaar geleden verloor ik mijn hart juist ook aan het sales proces. Daardoor kan ik nu de verbinding leggen tussen sales en marketing, waarbij ook de afdeling reserveringen een grote rol heeft. Opdrachten trek ik binnen dankzij mijn commerciële drive en veelal LinkedIn, een platform dat nog wel eens onderschat wordt.’ Inmiddels werkte Diane al voor Papendal, Pillows Hotels, Sandton Hotels, Stadskamers, Mereveld, Amrath hotels, Landgoed Rhederoord en vele andere locaties.

Met je poten in de klei

Diane houdt zich tijdens haar interim klussen bijvoorbeeld bezig met de eventorganisatie van A tot Z in combinatie met online marketing in de breedste zin van het woord. ‘Van Social Media tot het verbeteren van websites en van e-mailmarketing tot het bouwen van een chatbot. Ik sta graag letterlijk weer met mijn poten in de klei.’

De juiste koers bepalen

De kennis die Diane als interimmer opdoet, past ze direct toe in haar trainingen. ‘Toen ik als werknemer zelf trainingen volgde, was ik een kritische deelnemer. Ik kreeg verkooptraining van iemand die zelf al twintig jaar geen acquisitie meer deed. Tja practice what you preach zeg ik dan’ Het sales en marketing vak is de afgelopen vijf jaar harder veranderd dan de twintig jaar ervoor. Daar moet je wel in mee blijven gaan. Dankzij mijn interim klussen weet ik of met de trainingen die ik geef op de juiste koers zit.’

Tijdens haar trainingen neemt ze hotelketens en evenementenlocaties mee in de wereld van social media. LinkedIn, Facebook en Instagram, daar liggen zoveel kansen. ‘De eerste stappen zijn vaak heel praktisch, daarna volgt de contentstrategie. Hier merk ik dat veel organisaties vooral denken vanuit wat ze zelf willen vertellen in plaats van dat ze eerst goed hun doelgroepen bepalen en onderzoeken wat deze doelgroepen graag willen weten. Welke content scoort nu echt. Tijdens de training neem ik ze mee in de mogelijkheden en leer ik hen content af te stemmen op de wensen van hun doelgroepen.’

Met hart en bezieling

Diane verwezenlijkt haar droom elke dag. Kennis paraat houden en locaties helpen bij hun sales en online marketingstukken. ‘Daar word ik nog steeds heel blij van, omdat ik dit werk met hart en bezieling kan doen.’

Door > Saskia Leeuwis

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!