Online gespot: Nieuwe website Studio’s AalsmeerOnline gespot: Nieuwe website Studio’s Aalsmeer
Back Back Achter de schermen

Online gespot: Nieuwe website Studio’s Aalsmeer

20 juni 2017

Studio’s Aalsmeer verraste de evenementenmarkt met de lancering van de nieuwe website www.studiosaalsmeer.nl. ‘Het resultaat sluit volledig aan op de herpositionering en rebranding die door Studio’s Aalsmeer in 2015 is geïnitieerd’, aldus de trotse marketing manager Kris Smit. Wil je weten hoe zij en haar partners dit voor elkaar kregen? Kris kijkt terug op het hele proces en deelt graag haar ervaringen en learnings met onze Events-lezers.

  • Online >> Nieuwe website www.studiosaalsmeer.nl, live op 12 juni 2017
  • Opdrachtgever >> Studio’s Aalsmeer - Kris Smit
  • Partners >> Marc & More, Gewest13
  • Doelgroep >> B2B, B2C

Wat is de doelstelling van de website?

‘Eén online platform voor enerzijds zakelijke evenementen, de verhuur van televisiestudio’s en kantoorruimte en anderzijds de consumentenmarkt. Een website die ruimte geeft tot verdere ontwikkeling, informatief is en waar sfeerbeeld spreekt.’

Hoe en voor welke partners hebben jullie gekozen?

‘Er is een pitch uitgegaan naar vier bureaus. Uiteindelijk is gekozen voor Interactive and Branding agency Gewest13. Zij combineren sterke beleving met uitstekende conversie. De oorspronkelijke rebranding is gedaan door Identiteit & Designbureau Marc & More. Zij bleven ook voor het webdesign verantwoordelijk.’

Hoe hebben jullie de doelstelling verwerkt in het concept?

‘Studio’s Aalsmeer bedient uiteenlopende doelgroepen en heeft een breed scala aan producten voor zowel de B2B als B2C markt. Toch zijn er doelen van toepassing op de gehele site. Vier vragen die wij ons bij elke webpagina hebben gesteld zijn:

  1. Inspireren we onze bezoeker?
  2. Creëren we beleving door middel van bijvoorbeeld sfeerbeelden? 
  3. Past het binnen onze huisstijl?
  4. Is het conversiedoel duidelijk / tot welke actie hopen we dat de bezoeker overgaat?’

Hoe verliep het proces?

‘Uiteindelijk heeft het proces van pitch tot de lancering van ‘Fase 1’ 10 maanden geduurd. Parallel aan de productie hebben we:

  • Onze opdrachtgevers gevraagd welke informatie zij het liefst op de website zien
  • Meerdere fotografiesessies ingepland
  • Alle bestaande teksten herschreven en voor google geoptimaliseerd
  • Nieuwe content gecreëerd
  • Het productaanbod uitgebreid met vaste arrangementen voor bijeenkomsten en bedrijfsfeesten
  • De website in een testomgeving door verschillende gebruikers laten testen’

Wat waren de learnings? 

  1. Inspiratie vind je op de meest uiteenlopende plaatsen, ook buiten de branche
    Tom Eele (eigenaar & creative director Gewest13): ‘De branche waarin Studio’s Aalsmeer actief is, is een en al beleving. Desondanks zijn veel websites binnen de branche redelijk zakelijk van aard. Dat is jammer want je verkoopt eigenlijk een fijne ervaring, een mooie herinnering. En die wil je toch graag zo interessant mogelijk verpakken zodat je alvast een voorproefje krijgt van wat je kunt verwachten aan een bezoek aan Studio’s Aalsmeer. Onze inspiratie hebben we dan ook meer gevonden in de festivalwereld dan binnen de branche.’
  2. Een soepele offline en online integratie bereik je door het design niet aan de interpretatie van een ander over te laten
    Marc Arends (eigenaar & creative director Marc & More): ‘We konden offline en online integreren vanuit dezelfde gedachte en stijl. Vaak zie je bij merken toch een stijlbreuk ontstaan, omdat de interpretatie van de huisstijl bij de online- en designbureaus net anders is. Door het design in eigen handen te mogen houden, bereik je optimale consistentie.’
  3. Houd het design spannend
    Kris: ‘De website is modulair opgebouwd. Dit houdt in dat elke pagina bestaat uit losse ‘bouwblokken’, waarmee je kunt schuiven. Hiermee zorg je niet alleen voor een optimale conversie, maar je kunt de site ook eenvoudig ‘vernieuwen’ en spannend houden voor terugkerende bezoekers.’
  4. Budget beschikbaar stellen voor een fotograaf
    ‘Goede fotografie in de zakelijke evenementenbranche is goud waard. De behoefte aan sfeerbeeld wordt vanuit elk onderzoek bevestigd. Naast het laten zien van de locatie wil je een beeld schetsen van de mogelijkheden in bijvoorbeeld opstellingen, entertainment, decoratie of de culinaire invulling. Het liefst in combinatie met de emotie van de bezoeker; enthousiasme, geïntrigeerd zijn, verwonderd worden, etc.’
  5. Een Wordpress basis maakt de website begrijpelijk en werkbaar
    ‘Het is prettig wanneer meerdere personen binnen een organisatie de website kunnen updaten. De basisfuncties binnen Wordpress zijn vrij intuïtief en eenvoudig te leren.’

Welke feedback hebben jullie ontvangen?

‘De eerste week van lancering hebben we voornamelijk complimenten ontvangen. De komende periode zal duidelijk worden hoe we de gebruiksvriendelijkheid kunnen verbeteren. Dat zal voortkomen uit feedback van bezoekers en de statistieken die we in Google Analytics zien. We hopen ook meer met videocontent te kunnen werken.’

Wat zijn jullie online toekomstplannen?

‘De online wereld is altijd in beweging. Wij als bedrijf zijn in beweging. We geloven dat we met deze website een stevige fundering hebben gelegd en zullen in de toekomt nog veel uitbreidingen presenteren. Fase 2 is al in ontwikkeling…’

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!