Het verhaal van OCEANDIVA begon in 2003 en is eigenlijk nog maar net een paar hoofdstukken verder. Een echte page turner! Daar waar het begon met één schip, de OCEANDIVA ORIGINAL, dat al snel een varend begrip werd in zowel Nederland als België, werd de rederij in 2008 uitgebreid met de OCEANDIVA FUTURA die de Duitse eventmarkt kon bedienen. Twee varende evenementenlocaties met allebei hun eigen unique venue points voor de internationale markt.
Voortschrijdend inzicht op MVO-vlak
Het interessante aan dit bedrijf zijn niet alleen de kwalitatieve varende evenementenlocaties met veel branding mogelijkheden, maar is tevens het sterke en gepassioneerde team. De vijftien medewerkers zijn zeer gedreven, hebben passie voor het eventmarketing vak en zijn net zo flexibel als de varende evenementenlocaties zelf. Ook als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen beweegt het team van OCEANDIVA mee met de mondiale ontwikkelingen. Sterker nog, het bedrijf heeft voortschrijdend inzicht op dat vlak en omarmt milieu-ontlastende technieken en middelen vanuit het hart. ‘We doen het omdat we dat willen!’
Het hart van OCEANDIVA warm houden
We spraken met general manager Mandy Berding over de verschillende maatschappelijke vraagstukken. Hoe gaan we als evenementenlocatie om met onze mensen, met onze footprints en de milieu-veranderingen in de nautische wereld en past dat bij de visie van onze opdrachtgever? In eerste instantie hebben we onze MVO-strategie aangepast vanuit het hart en uiteraard bedienen we onze klanten graag zo goed mogelijk, ook als het gaat om soft skills en bewijsvoering dat we zo goed mogelijk met het milieu omgaan. Voor ons geldt vooral de vraag: wat doen we – naast de commerciële drive en de passie voor het creëren van onvergetelijke events – om het hart van OCEANDIVA warm te houden?’
Walstroom: Plug & Play
Mandy geeft aan waar OCEANDIVA de laatste jaren in geïnvesteerd heeft op het gebied van duurzaamheid: ‘We hebben antwoorden gevonden op bepaalde vraagstukken en toekomstontwikkelingen,’ vertelt ze. Zo is walstroom een duidelijk voorbeeld van een milieu-ontlastende maatregel die steeds meer wordt doorgevoerd in de drie landen waar OCEANDIVA actief is. ‘Dankzij walstroom wordt veel minder gasolie voor de generatoren verbruikt. Dat heeft echter wel tot gevolg dat schepen een behoorlijke aanpassing ondergaan en op elektronica moeten kunnen. Want stel dat je tijdens het evenement wegvaart uit de haven, dan wil je niet eerst op zwart gaan omdat we moeten schakelen van walstroom op gasolie. Wij hebben onze varende evenementenlocaties vorig jaar aangepast en nu kunnen zij overal aan walstroom! We zien dat als een enorme verbetering en merken dat het nu ook steeds meer verplicht wordt gesteld in de internationale havens. Daarnaast maken we gebruik van LED-verlichting aan boord, ook keuzes ten bate van het milieu.’
We komen naar jou toe!
Een bijkomstige USP wanneer het gaat om logistiek en zo min mogelijk CO2-uitstoot is het feit dat een ‘varende locatie’ naar mensen toe kan komen: ofwel van asfalt naar water. ‘Naast het drastisch reduceren van het no-show percentage (ja, daar kijken opdrachtgevers uiteraard ook naar), hoeven dankzij de komst van het schip zo min mogelijk auto’s zo weinig mogelijk kilometers te rijden. Ook heeft dit effect op food, personeel en entertainment omdat dit allemaal zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet.’
Jaarlijkse Goede Doelen Dag
MVO staat niet alleen voor ‘goed doen ten behoeve van het milieu’, maar tevens voor ‘goed doen ten behoeve van (jouw) mensen’. Minstens zo belangrijk is de P van People en ook daar maakt OCEANDIVA zich graag hard voor. ‘Als je naast je werk ook nog iets ‘goeds’ kunt doen in die rol geeft je dat een fijn gevoel. Daarom hebben we een jaarlijkse Goede Doelen Dag in het leven geroepen. Zoiets moet je centraal regelen in de organisatie, anders verwatert het.’
Kritisch op suppliers
Nog een strategie die samenhangt met de wil om maatschappelijk verantwoord te ondernemen is de selectie van preferred suppliers. ‘Onze partners hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zoals onze cateraars Cuisine on Tour (NL), Broich Catering (DE) en J&M Catering (BE) en onze AV-leverancier A-Group, dat zelfs met elektrische auto’s rijdt. We zien bij dit soort – veelal jonge – bedrijven dat zij duurzaamheid op een speelse manier integreren in hun bedrijfsvoering.’
De weg is ingeslagen…
Mandy heeft voordat zij in 2005 toetrad tot OCEANDIVA bij PLAN Nederland (destijds Foster Parents) gewerkt. Net zoals in die functie, ziet Mandy werken bij OCEANDIVA als meer dan werk: ‘Het is belangrijk dat je je plezierig voelt op je werk. Dat je samen met het team waardering krijgt en goed presteert, maar ook dat je ‘goed doet’. Want wanneer emotie wordt toegevoegd aan een prachtig georganiseerd event, maakt mijn hart toch een extra sprongetje. Ik ben dan ook heel blij met de weg die we zijn ingeslagen om meer bewustzijn te creëren. En let wel: als we het doen, doen we het goed. Anders niet…
En de volgende hoofdstukken van dit boeiende verhaal worden intussen verder geschreven door het gedreven team van OCEANDIVA. We want more!