TS
2 december 2025

TicketSwap biedt met ‘Social Features’ unieke in-app community

Rubrieken

De ervaring rondom een concert, festival of voorstelling start meestal niet pas wanneer het evenement start. Ver daarvoor, bij het kopen van een ticket en de voorbereidingen daarna, delen vrienden die samen gaan al hun plannen. Met de recent geïntroduceerde Social Features brengt TicketSwap die voorpret samen op één plek. Gebruikers kunnen nu eenvoudig zien waar hun vrienden naartoe gaan, nieuwe connecties maken met andere bezoekers en samen artiesten en evenementen ontdekken. Op die manier ontstaat een sociaal netwerk van fans dat zich opmaakt voor dezelfde evenementen. TicketSwap groeit hiermee uit van een doorverkoopplatform tot een communitygedreven discovery ervaring, waarin het vinden en kopen van tickets persoonlijker, socialer en dynamischer wordt.

TicketSwap biedt al jarenlang een veilig en betrouwbaar platform waar gebruikers tickets voor evenementen kunnen kopen, verkopen en ruilen. Hoewel er diverse platformen zijn die alleen ticketverkoop, het ontdekken van artiesten of community-building aanbieden, combineert daarentegen geen enkel platform in de Benelux alle drie in één geïntegreerde ervaring. Met meer dan 17 miljoen gebruikers biedt Ticketswap met Social Features daarom een onderscheidend uitgangspunt. 

Inspiratie door enthousiasme van anderen

Vele generaties, maar vooral Gen Z laat zich in de keuze voor hun volgende concert, festival of voorstelling inspireren door de mensen in hun directe omgeving, laat recent onderzoek van TicketSwap* zien: 

• Voor bijna vier op de vijf Gen Z’ers speelt het mee of vrienden aanwezig zijn wanneer ze besluiten een ticket te kopen.
• Voor de helft van Gen Z, en 42% van de Millennials en 32% van de Boomers, is het zien dat vrienden of anderen gaan zelfs de belangrijkste reden om last minute een ticket te kopen.
• Bijna 40% van Gen Z krijgt het idee om een ticket te kopen voor een evenement door een Instagram-bericht van vrienden of bekenden. Bij berichten van influencers ligt dat percentage slechts op 18%. Dit benadrukt hoe groot de rol van sociale contacten is in de keuze voor het volgende evenement.

Jan van Casteren, CEO TicketSwap: ‘Mensen gaan doorgaans niet alleen naar evenementen en laten zich steeds meer door hun omgeving inspireren en motiveren om een ticket te kopen. Er is een natuurlijke sociale dynamiek die we op ons platform kunnen versterken. Op dit moment bestaat er geen goede online omgeving in Nederland waar vrienden, familie en collega’s samen nieuwe must sees en do’s kunnen ontdekken. Onze miljoenen gebruikers en aangesloten duizenden evenementen geeft TicketSwap een unieke voorsprong om met Social Features deze in-app fanbeleving wel te bieden op een manier die geen ander platform kan evenaren.’

Meer plezier met samen vooruitkijken

Gebruikers kunnen vanaf nu een eigen profiel aanmaken in de TicketSwap-app. Daar krijgen zij direct inzicht in hun eigen (geplande) evenementen én in die van de vrienden die ze volgen. Ze zien onder andere welke artiesten zij als favoriet hebben, voor welke toekomstige evenementen ze interesse tonen en welke concerten, festivals en voorstellingen door hen zijn bezocht. Zo kunnen vrienden maar ook andere fans al voorafgaand aan het concert of festival met elkaar in contact komen en samen plannen, voorpret en enthousiasme delen. Daarnaast biedt de Explore Feed in één real-time overzicht updates van gevolgde vrienden en artiesten, plus gepersonaliseerde volgsuggesties.