@Noes: ‘Een event is een investering’@Noes: ‘Een event is een investering’
Back Back Interview

@Noes: ‘Een event is een investering’

17 september 2019

Naam > Anuschka Fung Loy
Bedrijf > @Noes Eventmanagement & Conceptontwikkeling

Anuschka Fung Loy heeft van kleins af aan al veel plezier in organiseren. Speurtochten en playbackshows, als jong meisje zette ze de hele wijk ermee in beweging. Inmiddels werkt ze als freelance eventmanager voor haar eigen bureau: @Noes Eventmanagement & Conceptontwikkeling.

Anuschka werkte voordat ze freelancer werd aan bureauzijde en bij verschillende evenementenlocaties, waaronder The Hospitality Club Rotterdam, Paviljoen de Witte en Haag en Brunotti Beach Club. ‘Toen ik van school kwam waren er niet de evenementenopleidingen die er nu zijn. Evenementen werden toen ook nog niet gezien als communicatiemiddel. Daarom koos ik voor een particuliere opleiding van Schoevers, waar gedeeltelijk evenementenorganisatie in zat. Daarna ging ik bij aan de slag als traffic en project manager. Ik begeleidde 15 jaar lang allerlei sales en marketing trajecten, waarvoor natuurlijk ook van alles geregeld moest worden.’

Ontwikkelingen

Inmiddels heeft de evenementenbranche zich flink ontwikkeld en ook Anuschka stond niet stil. In 2011 richtte ze voor het eerst een evenementenbureau op. ‘Middenin de crisis en de budgetten liepen flink terug. In 2014 besloot ik daarom weer in loondienst te gaan. Maar vorig jaar begon het toch weer te kriebelen en startte ik opnieuw.’

Focus

Ze verscherpte haar focus en richt zich nu vooral op het mkb in de zakelijke markt. ‘Grote organisaties hebben hun eigen marketing afdeling en vaak ook eventmanagers in dienst. Zij weten hoe ze live communicatie in moeten zetten om er doelen mee te behalen. Daarom wil ik juist kleinere mkb bedrijven, die deze expertise niet in huis hebben, laten zien wat zij met evenementen kunnen bereiken. Een evenement is een investering, dus behandel het ook als een investering. Iedereen kan wat regelen, een band of een leuke locatie. Met google kom je een heel eind. Maar niet iedereen kan een event neerzetten waar je ook resultaat uit haalt.’

Koers bepalen

Anuschka legt uit dat je niet meteen aan omzet hoeft te denken, als je een doelstelling aan je evenement hangt. ‘Dat begint met vragen en onderzoeken. Waarom organiseer je een evenement en wat wil je de mensen meegeven? Hoe verbinden we onze collega’s met elkaar en wat zijn bijvoorbeeld redenen waarom personeelsleden niet naar een evenement komen? Zo wil ik organisaties ervan bewust maken dat events ook bij kunnen dragen aan meer loyaliteit en een lager ziekteverzuim onder werknemers bijvoorbeeld.’

Trots

Met trots kijkt ze terug op de organisatie van jubileum voor een groot ziekenhuis. ‘Ze bestonden 50 jaar, dus wilden we de 1500 gasten laten zien wat er in die tijd allemaal gebeurt is en wat ze allemaal bereikt hadden. We namen hen op reis door de tijd, voor iedere 10 jaar creëerden we een aparte ruimte. Behalve de fantastische beleving creëerden we ook een stukje waardering. Mensen die er al tientallen jaren werkten beseften dat zij aan al die ontwikkelingen hadden bijgedragen, dat ze daarom ook gewaardeerd werden. En bij medewerkers die er korter werkten ontstond meer betrokkenheid bij de organisatie en ook trots, dat zij er nu deel van uitmaken.’

Samenwerken

Inmiddels werkt Anuschka voor zowel evenementenlocaties als opdrachtgevers, zoals The Hospitality Club, Remise Den Haag, Seablinc, Enterprise Summit en Nirint Shipping bv. Hiervoor zoekt zij ook de samenwerking met andere freelancers op, ze wordt bijgestaan door een flink team van event professionals, ieder met zijn eigen expertise. ‘Als je freelancer bent, doe je veel alleen. Het is heel erg fijn om mensen naast je te hebben die hetzelfde over dingen denken en je elkaar kunt ondersteunen.’

Door > Saskia Leeuwis

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.403 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!