
Een nieuwe look, een nieuw label én een nieuwe VVV. Het team van Stichting Marketing Tilburg heeft niet stilgezeten. Na zeven jaar vonden ze dat de het merk Tilburg een nieuw jasje verdiende. Een die beter past bij iedereen. Daarom lanceerden ze afgelopen vrijdag twee nieuwe websites én ging afgelopen zaterdag een nieuw informatiepunt open op het station.
Veelzijdig Tilburg, in Tilburg
Tilburg is heel veelzijdig legt Maartje Verschure – van Geel, strateeg & merkmanager van de Stichting uit. ‘Dat is prachtig want hierdoor voelen veel mensen zich thuis in onze stad. Maar wat maakt Tilburg nou ‘Tilburgs’?’ Het antwoord zit in de inwoners volgens de marketeers, aangevoerd door Marc Meeuwis. De afgelopen jaren voerde Marketing Tilburg diverse labels voor doelgroepen zoals bezoekers, studenten en ondernemers. Niet onverdienstelijk overigens, want het marketingteam won er in 2023 ‘beste citymarketingorganisatie van Nederland’ mee. ‘Een mooie erkenning’, vindt Meeuwis. ‘Maar als marketeers moet je altijd bijschaven en in gesprek blijven met de doelgroepen én stakeholders. Na zeven jaar zijn wij als organisatie én als merk toe aan de next step. Geen verschillende labels meer, maar één overkoepelend en duidelijk merk voor de stad. Een merk waarmee iedereen zich kan identificeren, of je nu student, ondernemer of bewoner bent. Of alles tegelijk.’ Dit nieuw merk heet in Tilburg. Een naam die staat als een huis, volgens de directeur. ‘Alles begint en eindigt met in Tilburg.’ Als voorbeeld noemt hij ‘jezelf zijn...in Tilburg’ en ‘in Tilburg…zetten we de kunst gewoon op straat’.
Station Tilburg als nieuwe, fysieke plek
Naast dit nieuwe merk voor alle doelgroepen, opende Marketing Tilburg afgelopen zaterdag ook ‘de nieuwe VVV’ info in Tilburg, waarmee Tilburg en het merk zichtbaarder worden voor bezoekers en bewoners. Het ‘info in Tilburg’ informatiepunt is gevestigd op het station. ‘Een locatie waar zo’n 35.000 mensen dagelijks passeren en centraal in de stad’, geeft Meeuwis aan. Dit ‘uithangbord van de stad’ is ingericht met de nieuwste digitale snufjes en een knipoog. Wandelroutes kies je door een wandelschoen op te pakken, een zogenaamd ‘lift & learn’ scherm, kunst trek je uit een snackmuur én je koopt er producten van Tilburgse makers.
De Tilburgse manier
Die Tilburgers, die maken het merk, volgens marketing Tilburg. Is het zo’n uniek volk dan? ‘We zijn onze unieke zelf en willen ook zo gezien worden’, legt Verschure – van Geel uit. ‘We doen ons niet anders voor. Ons DNA is ons merk en samen te vatten in de volgende formule: Sociaal X Experimenteel = Creatie. Wij zijn dan ook scherp in de keuzes die we maken. Alles wat we doen, doen we met ons DNA in het achterhoofd. Thema’s als talentbehoud, kunst en cultuur, groen, duurzaamheid maar ook kennis en innovatie komen op het nieuwe platform intilburg.com ruimschoots aan bod. Op de Tilburgse manier, want Tilburg is als een patchwork aan verhalen. Een rijk mozaïek aan gebieden, plekken, mensen, evenementen en community ’s, die samenkomen als in een lappendeken. Die verhalen en mensen geven de stad kleur. We zeggen daarom ook: In Tilburg kleuren we onze eigen stad in.’