Back Back Achter de schermen

The Next Speaker, sprekersbureau voor ‘nieuwe generatie sprekers’

23 juni 2008

Je hebt NRC-Next, het hippe zusje van NRC-Handelsblad, The Next Web, het innovatieve new mediacongres van Boris Veldhuijzen van Zanten dat de early adopters van de digitale business jaarlijks bijpraat… en sinds vrijdag is er een nieuw sprekersbureau op de markt: The Next Speaker.

Zoals de naam en de overeenkomst met NRC-Next en The Next Web al doen vermoeden, The Next Speaker heeft een pool van sprekers die allemaal specialismes hebben in de digitale interactieve online wereld. Klik hier voor de sprekerslijst.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Met sprekers als Ronnie Overgoor, Marco Derksen, Boris Veldhuijzen van Zanten en Krijn Schuurman, hé waren die niet alle vier ook op de eerste editie van het High Profile New Media Congres, jazeker… en in de lijst staan verder veel personen waar blind geprikt kan worden voor een volgend New Media Congres.

Tessa Sterkenburg, oprichter van het nieuwe sprekersbureau, heeft 10 jaar bij Reed Elsevier gewerkt en daarnaast drie jaar haar medewerking verleent aan The Next Web Conference. Ze merkte dat veel van haar new media vrienden gratis op congressen spraken en daar zag ze een gat in de markt.

High Profile had een interview met Tessa Sterkenburg.

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dat je om je heen ziet dat vrienden en bekenden uit de online wereld voor niks presentaties staan te geven, is dat voor jou voldoende aanleiding om je vaste baan op te zeggen en voor jezelf te beginnen met een sprekersbureau? Of is er meer? Waarom is dit een gat in de markt?
Ik zag zeker een gat in de markt. Uit ervaring weet ik dat het voor veel mensen binnen een bedrijf toch lastig is om je tijd te besteden aan het lezen en schrijven van blogs, surfen online of het zomaar iets  nieuws uit proberen. Veel mensen zijn afhankelijk van de ervaring van die groep van mensen die risico nemen, het leuk vinden en de tijd nemen om nieuwe ontwikkelingen te volgen, en die zelf ervaring hebben met het
opzetten van nieuwe producten, kortom de mensen die nu het web vorm geven. De sprekers van The Next Speaker kunnen in een korte tijd een heel goed beeld geven van hun specialisatie binnen nieuwe media en nieuwe technologie. Als er meer verdieping nodig is, kunnen ze ook workshops, trainingen of brainstormsessies houden.

Ik moet eerlijk zeggen dat het opzeggen van mijn baan ook te maken had met frustraties omtrent de mogelijkheden van het opzetten van nieuwe producten binnen het bedrijf waar ik werkte. Ik heb de laatste paar jaar een online product voor de pharmaceutische industrie geinitieerd en opgezet. Het realiseren van innovatie en het inspelen op nieuwe ontwikkelingen binnen een (groot) bedrijf verloopt soms moeizaam.

Hoe ben je in deze online wereld terechtgekomen?
Ik heb
altijd al een interesse gehad in de online ontwikkelingen, ik vind het
fascinerend om te zien hoe de wereld verandert door het internet.
Informatie is ineens binnen handbereik, door het internet wordt alles
veel transparanter en veranderen de regels van het spel. Binnen mijn
vorige banen heb ik mij ook voornamelijk met online producten bezig
gehouden.

Leg in het kort je businessplan uit. Je hebt een pool van sprekers…
Voor
deze pool van sprekers regel ik de sprekersopdrachten, ik spreek de
prijs af en zorg dat iedereen de juiste informatie op het juiste moment
heeft. Ook houd ik de site bij en schrijf alle tekst die er op staat.
Veel van de sprekers laten al hun opdrachten via mij verlopen. Voor een
redelijk percentage neem ik ze dan een hoop zorgen uit handen.

Voor sprekers is het soms vervelend om voor zichzelf te moeten
onderhandelen, als er een bureau tussen zit is het tenminste duidelijk
dat er voor de spreker betaald moet worden. Ik kan de waarde prima
uitleggen: Een uurtje spreken vergt veel voorbereiding, en je kan het
vergelijken met een geconcentreerde vorm van consultancy. In dat uurtje
krijg je de relevante informatie te horen. Veel van de sprekers zijn
zelf ondernemer, hebben de fouten al gemaakt (maar natuurlijk
voornamelijk heel veel goed gedaan!). Eigenlijk betaal je voor een
leven lang aan opgebouwde ervaring.

Speakers Academy, Sprekersplatform, John Bukman, Assemblee… de
gevestigde sprekersbureaus. Hoe ga jij zorgen voor verfrissing? Wat is
je onderscheidende kracht?

Bij The Next Speaker gaat het om de
inhoud. Het representeert alleen sprekers die kunnen spreken over
nieuwe media, nieuwe technologie, innovatie en ondernemerschap. Het
gaat niet om het opleuken van een evenement met een bekende
Nederlander, maar om de kennisoverdracht op deze gebieden. Natuurlijk
hebben de sprekers een goed en leuk verhaal, anders lukt die
kennisoverdracht ook niet, maar de inhoud staat op de eerste plaats.
Verder zijn de sprekers niet alleen voor een dagvoorzitterschap of
lezing te boeken, maar ook voor trainingen, workshops en
brainstormsessies.

De sprekerslijst van The Next Speaker is een wie-is-wie lijst van de interactieve wereld, hoe zie jij dat?
Dat
klopt! Het is een combinatie van bekenden binnen de interactieve wereld
maar ook de wat minder bekenden die wel een expert op hun vakgebied
zijn, of mensen die juist ‘new en upcoming’ zijn. Ik heb bijvoorbeeld
de expert op het gebied van SEO (Search Engine Optimization). Binnen de
internetwereld kent iedereen hem, maar hij is niet regelmatig op tv te
zien,  dus daarbuiten is hij wat minder
bekend.

Dat je op die ‘wie-is-wie lijst’ staat is een garantie dat je
goed kunt spreken? Met andere woorden, heb jij alle sprekers horen
spreken?

Ik selecteer de sprekers op content en kwaliteit, en
het kunnen spreken is een van de selectie criteria. Ik heb bijna
iedereen horen spreken, en de anderen heb ik op film gezien.

De stijl van het spreken is ook een van de punten waar ik mensen die
een spreker willen inhuren op adviseer. Niet elke spreker is geschikt
voor elk publiek, en soms hebben klanten speciale wensen. Verder ben ik
filmpjes van alle sprekers aan het toevoegen op de website, dan kunnen
de mensen die de sprekers willen inhuren zelf ook een indruk krijgen.

Heel veel succes, mogen we nog één ding van je weten dat niemand weet.
Dank!
Je mag er zelfs vijf weten: ik heb wel eens een danswedstrijd gewonnen,
ik heb me wel eens verkleed als man, ik ben wel eens uit een vliegtuig
gesprongen, ik heb een keer saxofoon gespeeld met Hans Dulfer en ik heb
al 14 jaar verkering met een van de sprekers. En ik zeg niet wie!

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!

Meer lezen in deze rubriek

Events nieuwsbrief

Goed artikel?

Schrijf je in net als 37.058 andere professionals en ontvang wekelijks de beste artikelen!