27 november 2024

Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst

Rubrieken

Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO's) bereiden zich beter voor op ingrijpende veranderingen, aangestuurd door kunstmatige intelligentie (AI), zo blijkt uit de nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group. Het trendonderzoek is gebaseerd op een wereldwijde ondervraging van 835 CMO's, waarvan 111 in Nederland. Vergeleken met hun internationale collega’s, staan AI-ontwikkelingen bij Nederlandse CMO’s hoger op de agenda. De meerderheid verwacht stijgende budgetten en focust op zinvolle AI-integratie, terwijl de kracht van emotionele merken centraal blijft staan.

Nederland toont opvallend optimisme 

De vooruitzichten voor 2025 zijn wereldwijd gemengd, maar Nederlandse CMO's tonen een opvallend optimisme over de economische situatie in hun sector. Bijna de helft van de Nederlandse CMO's (48%) verwacht een verbetering en nog eens 37% denkt dat de omstandigheden min of meer gelijk blijven. Slechts 15% voorziet een verslechtering.

Christiaan van Betuw, CEO van Serviceplan Group Netherlands, licht toe: ‘Het optimisme van de Nederlandse CMO's sluit goed aan bij de focus van de Serviceplan Group voor 2025, #FuturePositive, waarmee we de markt en onszelf uitdagen om onze perspectieven middels innovatie te veranderen. Dit voeren we niet alleen intern in onze eigen diensten door, maar we ondersteunen ook de teams bij onze opdrachtgevers bij deze door o.a. AI aangewakkerde transitie.’

Internationaal gezien lopen de resultaten sterk uiteen per land. Waar CMO's uit Nederland en het Midden-Oosten het meest positief naar de toekomst kijken, heeft pessimisme onder CMO's uit Oostenrijk en Frankrijk de overhand. Alleen in Nederland en het Midden-Oosten overtreffen de optimisten de pessimisten. 

Bereidheid om te investeren in technologie

Als het gaat om marketingbudgetten, verwacht meer dan de helft van de Nederlandse respondenten een toename in 2025. Ongeveer een derde denkt dat de budgetten stabiel blijven, wat duidt op een bereidheid om te investeren in nieuwe technologieën en strategieën. Internationaal zijn de verwachtingen over marketingbudgetten verdeeld. Terwijl CMO's in Nederland, Spanje, Italië en het Midden-Oosten optimistisch zijn en ongeveer de helft een stijging van de budgetten verwacht, lijkt de situatie in Oostenrijk zorgwekkender, met een voorziene daling van de marketinguitgaven.

Artificial intelligence hoog op CMO-agenda

Kunstmatige intelligentie wordt door Nederlandse CMO's gezien als het belangrijkste thema voor het marketingjaar 2025 (86%). Ze benadrukken dat het niet gaat om kortstondige hypes of gimmicks, maar om het zinvol en effectief inzetten van AI-tools om marketingprestaties te verbeteren. Naast AI zijn ook contentcreatie (85%) en de personalisatie van de customer journey (85%) prominente trends voor 2025.