
MTD is een familiebedrijf dat al sinds 1987 bestaat. In 2006 nam Hans Verhoeven het roer over. Wat ooit een bedrijf met tien medewerkers was, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldspeler met 200 vaste medewerkers en 150 freelancers in de zomer. Hun core business is het bedenken van ingenieuze wateroplossingen, want iedereen continu blijven voorzien van voldoende (drink)water wordt een steeds grotere uitdaging – ook in Nederland. MTD houdt zich bezig met een brede schare aan oplossingen die verder gaan dan alleen wateraanvoer. Of het nu gaat om de waterkwaliteit, de juiste druk op piekmomenten van een evenement of de verwerking van afvalwater, MTD zorgt ervoor dat alles soepel verloopt. Van keukens en douches tot toiletten en irrigatie-installaties.
Watertransitie
We zitten midden in de energietransitie, maar volgens Verhoeven is er een nóg grotere transitie op komst: de watertransitie. Hans: ‘Het waterprobleem gaat alleen maar groeien.' MTD investeert daarom volop in duurzamere wateroplossingen. ‘We kunnen van afvalwater irrigatiewater maken. Maar in Nederland mag dat niet, want je mag niet een sportveld sproeien met gefilterd afvalwater. Terwijl het in Frankrijk sinds 2024 al wel mag.’ En dat is precies waar Verhoeven zich hard voor maakt: een aanpassing van de wetgeving, zodat gerecycled water voor bijvoorbeeld het sproeien van sportvelden of als douchewater op festivals ingezet kan worden.Hierdoor verminderen we het verbruik van drinkwater. Hans overweegt deze zomer zelfs een experiment: een maand lang regenwater opvangen om in te zetten voor douches én te filteren tot drinkwater voor festivals. ‘We willen de wetgever laten zien dat het kan’, vervolgt Hans.
Data en duurzaamheid
MTD denkt niet alleen aan de infrastructuur zelf, maar ook aan data en duurzaamheid. Op grote festivals meten ze real-time waterstromen en maken ze een watervoetafdruk. ‘In de nabije toekomst vraagt een gemeente niet alleen naar een verbetering van de CO2-voetafdruk bij een vergunningaanvraag, maar ik voorspel dat een watervoetafdruk straks net zo belangrijk wordt.’ Daarnaast kan MTD bedrijven als ID&T en MOJO helpen met hun verplichte Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Hans: ‘Grote bedrijven moeten straks gedetailleerd rapporteren over hun impact. Wij zorgen dat ze de juiste waterdata hebben.’
Van workshops tot incentiveprogramma’s
Duurzaamheid gaat volgens Verhoeven niet over één nacht ijs. ‘We maken ambitieprogramma’s voor festivals: waar wil je over vier jaar staan? Duurzaamheid moet je plannen, budgetteren en inbedden in je strategie.’ Om die overgang makkelijker te maken, heeft MTD een Sustainability Incentive Program opgezet. ‘Klanten kunnen zich inschrijven, materialen bestellen en krijgen virtueel geld terug om duurzaamheidsartikelen bij ons in te kopen.’ Op het gebied van water en duurzaamheid is MTD een one-stop-shop; ze bieden alles aan, van workshops tot de benodigde hardware en het aannemen van een adviseursrol. ‘We streven ernaar dat drinkwater alleen wordt gebruikt om te drinken, de rest kan allemaal worden gedaan met een ander soort water. Daar moet het naartoe.’
De waterrevolutie start nu
MTD is allang geen simpele evenementenleverancier meer. Het bedrijf fungeert als kennispartner, denkt mee over wetgeving en zet actief stappen richting duurzamer watergebruik. ‘We krijgen zelfs steeds vaker open sollicitaties van jonge mensen die bij ons willen werken omdat ze impact willen maken in de wereld. Dat geeft me hoop.’
Voor eventorganisatoren is de boodschap duidelijk: Water is een strategisch vraagstuk geworden. MTD is klaar om daarbij te helpen.